CRM sistēma – rīks efektīvai pārdošanas darba organizēšanai

CRM (Customer Relationship Management) jeb lietotāju attiecību pārvaldība uzņēmumiem, kuri ir salīdzinoši nelieli, reizēm nav aktuāls. Kāpēc? Jo šādos uzņēmumos ar pārdošanas procesiem var tikt galā pats uzņēmuma īpašnieks. Savukārt, palielinoties uzņēmumam, šāda sistēma būtiski atvieglo darbu. Šodien stāstīsim, kas ir CRM sistēma, kādēļ tā ir nepieciešama un ko tā sevī ietver.

Edgars Kebbe

Atjaunināts 05.04.2024

Kas ir CRM sistēma?

CRM ir klientu attiecību pārvaldības sistēma. Tā ir sistēma efektīvai pārdošanas darba organizēšanai. CRM palīdz uzņēmumam uzturēt kontaktu ar klientu, pilnveidot procesus, un tā rezultātā arī palielināt ieņēmumus. 

Kādēļ šāda sistēma ir nepieciešama?

Ja strādā kā freelanceris, tad, visdrīzāk, Tev šāda veida sistēma nebūs nepieciešama, līdzīgi kā tas ir mazu uzņēmumu gadījumā. Visticamāk, klientu nebūs tik daudz, lai šāda sistēma būtu vajadzīga, pārvaldot darbu ar klientiem. 

Ja plāno attīstīt biznesu, pieņemt jaunus darbiniekus un paplašināties, tad ir vajadzīga pārdošanas komanda, kas strādās pie tā, lai uzņēmums iegūtu jaunus klientus un varētu augt. Šādā gadījumā CRM sistēma ir noderīga, jo tajā var apkopot informāciju par klientiem vienkopus, efektīvāk organizējot pārdošanas procesu. CRM piešķirs komandas pārdošanas procesiem  sistemātiskumu.

Ko nodrošina CRM?

CRM sistēma nodrošina dažādu ar pārdošanu saistītu procesu apkopošanu un sistematizēšanu. Piedāvājam iepazīt 7 galvenās CRM funkcijas:

1. Pārdošanas darba organizēšana

Pārdošanas darbu CRM sistēmā var organizēt dažādos veidot. Kādos?

Veidojot vienotu pārdošanas datubāzi

Tajā glabājas dati par cilvēkiem, kuri:

  1. izrāda interesi par Tavu pakalpojumu, piemēram, cilvēki, kas sazinājušies telefoniski vai ar e-pasta starpniecību;
  2. ir potenciālie klienti;
  3. ir esošie klienti.

Standartizējot apstrādes procesu

Ar CRM sistēmas palīdzību ir iespējams potenciālo klientu virzīt caur dažādām fāzēm – sarunājot tikšanos, konsultāciju, kam seko piedāvājuma sagatavošana, nosūtīšana, un tad, iespējams, jau pārrunas par konkrētu sadarbību, tādējādi standartizējot pārdošanas procesus.

Ģenerējot interesentus

Interesentu jeb līdu ģenerēšanas rīks var noderēt, meklējot potenciālos klientus. Ja cilvēki iepriekš datubāzē ir kvalificēti pēc pārstāvētās nišas, apgrozījuma un peļņas, tad, ievietojot tos CRM sistēmā, var nosūtīt viņiem piedāvājumu e-pasta veidā. Pēc tam  analizēt, cik no šiem cilvēkiem e-pastu lasa, vai un kādas darbības, kas saistītas Tavu uzņēmumu, viņi veic. Novērojot konkrētu cilvēku pastiprinātu interesi, tos iespējams kvalificēt kā potenciālos klientus.

Veidojot detalizētu atlasi un mārketinga sarakstus

Ievietojot potenciālos un esošos klientus datubāzē, tos var grupēt, pievienojot viņiem konkrētas nišas, piemērotākos piedāvājumus, pakalpojumus. Dažādie dati kontaktpersonām palīdzēs orientēties CRM sistēmā un ar filtra palīdzību ātrāk atlasīt tos cilvēkus, kuri konkrētajā situācijā ir aktuāli.

Veicot integrāciju

CRM sistēma nodrošina iespēju integrēt to mājaslapā vai internetveikalā. Piemēram, aizpildot pasūtījumu internetveikalā, dati par šo klientu nonāk CRM sistēmā. Tādējādi pārdošanas speciālisti var apstrādāt pasūtījumus nevis caur mājaslapu, bet CRM sistēmu, kas ir vienkāršāk.

2. Klientu un piegādātāju uzskaite

Šajā pārvaldības sistēmā iespējams saglabāt svarīgāko informāciju par piegādātājiem un klientiem, arī uzņēmumiem un to darbiniekiem. Tāpat caur šo sistēmu var sūtīt e-pastus un integrēt to ar telefonu, kas nozīmē, ka pēc sarunas iespējams automātiski sistēmā saglabāt dažādus datus.

3. Komunikācijas vadība

Lietotāju attiecību pārvaldības sistēmā ir iespēja definēt dažādus komunikācijas tipus – zvani, tikšanās, e-pasti, piedāvājumi u.c. – un pievienot tiem atbilstošu informāciju. Piemēram, plānoto tikšanās vietu laiku un adresi, kontaktpersonu. 

Tāpat iespējams izsekot arī darbības, kas tikušas veiktas caur CRM sistēmu komunikācijas procesos, lai saprastu, kurš, kad un ar ko ir komunicējis. Tas noderēs, ja ar potenciālo klientu darbu uzsāks kāds cits pārdošanas speciālists.

4. Darījumu piltuves

Katram uzņēmumam darījumu piltuves var būt atšķirīgas. Darījumu piltuves var iedalīt dažādos soļos, piemēram:

  • Interesents – persona izrāda interesi par pakalpojumu/piedāvājumu;
  • Pirmais kontakts– Tu esi jau sazinājies ar potenciālo klientu;
  • Sarunāta tikšanās – pēc pirmās saziņas jau esi vienojies par tikšanos saistībā ar potenciālo sadarbību;
  • Vajadzības ir definētas – šis solis ir noderīgs, strādājot pie projektiem;
  • Piedāvājums ir sagatavots – kad  vajadzības ir apzinātas, darījums nonāk fāzē, kad Tu gatavo atbilstošu piedāvājumu;
  • Notiek pārrunas – kad ideja projektam ir prezentēta, darījums nonāk noslēguma fāzē, kurā norit sarunas par sadarbību.

Šādas piltuves var izbūtvēt CRM sistēmā, tās veido pēc vajadzības.

5. Darījumi – informācija par darījumu

Šāda informācija var saturēt darījuma sākotnējo vērtību, izveidotos piedāvājumus, piezīmes, kas ir svarīgas konkrētajam darījumam, un kontaktpersonas. Tādējādi visa galvenā informācija par darījumu tiek reģistrēta vienkopus.

6. Atskaites

Lietotāju attiecību pārvaldības sistēmā var veidot atskaites, piemēram, par to:

  1. cik un kuri darījumi ir iegūti vai zaudēti;
  2. cik un kādas aktivitātes (zvani, e-pasti, tikšanās) ir veiktas;
  3. kāds ir salīdzinājums dažādos laika nogriežņos. 

7. Integrācija ar trešo pušu rīkiem

Lietotāju attiecību pārvaldības sistēmu var veiksmīgi integrēt ar dažādiem rīkiem, piemēram:

Mobilās aplikācijas

Lai uzlabotu CRM sistēmas darbību un to padarītu ērtāku ikdienas lietošanai, noderīgas ir mobilās aplikācijas. Ar to palīdzību iespējams informāciju sistēmā skatīt un pievienot arī viedierīcēs. 

CRM sistēma sniedz virkni priekšrocību un noderīgu funkciju, kuras ir vērts izmantot, lai pārvaldītu savu darbu ar klientiem.

<h3>Paldies, esam saņēmuši Tavu vēstuli!</h3>
<p>Jau tuvākajā laikā ar Tevi sazināsies mūsu speciālists, lai vienotos par ērtu laiku sarunai.</p>

Saistītie raksti

WordPress mājaslapas drošība: 10 principi, kurus ievērot

13.01.2021

1.Regulāri veic atjauninājumus Pievērs uzmanību WordPress satura pārvaldības sistēmas, moduļu un tēmu atjauninājumiem – tie iznāk visai bieži. Tie iekļauj gan kļūdu…

Lasīt rakstu

Kā atvērt savu interneta veikalu?

13.06.2023

Kas ir e-komercija? E-komercija attiecas uz preču vai pakalpojumu pirkšanu un pārdošanu internetā. Tas novērš tradicionālo veikalu ģeogrāfiskos ierobežojumus, ļaujot vienlaikus gan…

Lasīt rakstu

Mājaslapas administrēšana: 13 padomi efektīvākai ikdienai

26.09.2019

1. Informācija par klientu – automātiski CRM programmā Brīdī, kad klients internetveikalā aizpilda pasūtījuma formu, informācija nereti nonāk e-pastā. Tikai pēc ziņas…

Lasīt rakstu