Lietotāju pieredzes (UX) pamatprincipi

UX (user experience) – ir pieredze, kas rodas lietotājam mijiedarbojoties, saskaroties ar mājaslāpā, internetveikalā vai aplikācijā esošajiem elementiem.

Edgars Kebbe

Atjaunināts 05.04.2024

Patīkama lietotāju pieredze (UX) digitālajā pasaulē ir viens no priekšnosacījumiem, lai veidotu attiecības ar jauniem klientiem un jau esošās pārvērstu par lojālām. UX izstrādes procesa mērķis ir uzlabot lietotāju mijiedarbību ar platformu un uzņēmuma produktiem, kā arī veicināt ērtu, vieglu un patīkamu sajūtu saskarsmē ar tehnoloģijām un funkcionalitātēm.

Tāpēc svarīgi ir ņemt vērā pašus galvenos nosacījumus patīkamas pieredzes radīšanai, lai veidotu kvalitatīvas attiecības ar savu mērķauditoriju.

Iepazīsties ar 16 nosacījumiem, kurus ir vērts ņemt vērā:

1.Iepazīsti lietotāju vajadzības

Galvenais no visiem UX dizaina principiem ir orientēties uz lietotājiem visā mājaslapas skiču un dizaina izstrādes procesā. Termins “lietotāja pieredze” pats par sevi skaidri norāda, ka jūsu darba centrā ir jābūt lietotāju pieredzes uzlabošanai ar jūsu produktu vai pakalpojumu.

Tāpēc jums ir jāuzzina un jāsaprot, ko lietotāji meklē jūsu platformā, informācijas struktūrā, dizainā (izmantojot lietotāju testēšanu un citas metodes). Iespējams, ka dizains jums var šķist lielisks, bet atcerieties, ka neesat lietotājs.

Labā prakse: izveidot klikšķināmu mājaslapas skici un dot lietotājiem to testēt. Tad arī atklāsies patiesās vēlmes un vajadzības un dalītā uzmanība uz informācijas blokiem.

Lietotāju pieredze, lietojot kādu aplikāciju vai mājaslapu, parasti sākas ar vēlmi vai vajadzību.

Bieži sastopama kļūda ir tā, ka uzņēmumi organizē savu saturu tādā veidā, kas ir lietderīgs to iekšējai darbībai. Tā vietā viņiem jāorganizē saturs tā, lai tas būtu saprotams saviem klientiem un lietotājiem.

Piemēram: Lietotājs ir ienācis mājaslapā lai mainītu savu autovadītāja apliecību, bet tā vietā viņam jāmēro tāls ceļš un daudz klikšķu, lai saprastu, kurā atvērumā mājaslapā vispār atrodas un kur meklēt nepieciešamo informāciju.

Lietotāju testēšana

2. Svarīgi apzināties dizaina izstrādes posmu

Pirmkārt, svarīgi ir apzināties, kādā izstrādes stadijā šobrīd atrodies (skice, wireframe, prototype, design). Otrkārt, tas palīdzēs rast īstās atbildes uz jautājumiem. Nav jēgas testēt pogas krāsu, ja vēl nemaz nezināt, kur tā atradīsies.

3. Skaidra hierarhija

Veidojot skaidru hierarhiju jeb lapas karti, nodrošināsiet vienmērīgu lietotāju navigāciju visā aplikācijā vai mājaslapā.

Ir 2 hierarhiju veidi:

  • Informācijas struktūra – saistīta ar to, kā saturs tiek organizēts visā dizainā. Galvenā navigācija tiek uzksatīta par primāro hierarhijas stāvu, savukārt, kad klikšķināt uz apakškategorijas, tā jau ir sekundārā hierarhija
  • Vizuālā hierarhija – ļauj lietotājiem viegli pārvietoties lapā vai sadaļās.Tāpēc, lai lietotājiem izveidotu viegli plūstošu dizainu, skaidri jānorādā un jāizceļ svarīgākais saturs.

4. Saglabā konsekvenci

(konsekvents – atbilst loģikas prasībām, likumsakarība, noteikts, mērķtiecīgs.. )

Lietotāji sagaida, ka Jūsu produktiem būs zināma līdzība ar citiem produktiem, ko viņi regulāri izmanto. Tādējādi viņiem ir viegli iepazīties ar jauno produktu, nepatērējot lieki laiku, radot jaunu lietotāja pieredzi. Tas var izklausīties nedaudz pretintuitīvi, bet, jo pazīstamāks ir dizains citiem, jo ātrāk lietotāji var iemācīties to lietot, kas attiecīgi uzlabo viņu pieredzi.

Šāda konsekvence dizaineriem atvieglo arī dizaina procesu, jo viņiem nav jāpārstrādā viss ik reizi, kad viņi uzsāk jaunu projektu.

Piemēram: starp lietotājiem izplatīta ir kļuvusi “peldošā darbības poga”, pievienojot jaunu ziņu, piemēram, Google dokumentos. Dizainerim nav jāizdomā cits paņēmiens, kā to darīt, ja lietotājiem šis ir ērti, saprotami, viegli lietojami.

5. Izproti pieejamību

Arvien svarīgāks UX dizaina pamatu noteikums tiek veidots, paturot prātā pieejamības principu. Vienkāršiem vārdiem runājot, dizainera pienākums ir pārliecināties, ka viņa dizains ir lietojams pēc iespējas lielākam cilvēku skaitam. Tas nozīmē, ka jūsu dizainam jābūt pieejamam arī cilvēkiem ar invaliditāti.

Piemēram: Slack platforma, kura izveidojusi bloga rakstu sadaļu īpaši kontrastainu, kas palīdz lietotājiem ar redzes traucējumiem (arī lietotājiem zema apgaismojuma iestatījumos) vieglāk lasīt ekrānā redzamo saturu.

Izproti pieejamību

6. Kontekstam ir nozīme

Veidojot dizainu ir jāņem vērā lietotāja konteksts.

Lokācija parasti ir viens no konteksta faktoriem, piemēram, vai lietotne tiek programmēta kādam, kas regulāri ir ceļā, vai aizņemtā ikdienas rutīnā, vai sēž pie rakstāmgalda.

Ir arī citas, lietas, kas jāņem vērā, lai izprastu lietotāju uzvedību, piemēram:

  • Laiks, kurā lietotājs ir mijiedarbībā ar lietotni.
  • Emocionālais stāvoklis platformas izmantošanas brīdī.
  • Ierīce, kuru izmanto (piem, mobilajai ierīcei ērtāks izkārtojums, lai pārvaldītu ar vienu pirkstu).
  • Cilvēki, kas viņu ietekmē.
  • utt.

Kad ir iegūta informācija par šiem faktoriem, jāveido dizains, kas maksimāli uzlabo lietotāju pieredzi.

Piemēram: lietotāja emocionālais stāvoklis ietekmētu to, cik pacietīgs vai nepacietīgs viņš varētu būt, mijiedarbojoties ar jūsu produktu vai pakalpojumu lietotāja interfeisā. Piemēram, pērkot kādu steidzami nepieciešamu medicīnas preci, vai vilciena biļeti, kurš tulīt jau tuvojas stacijai, vai māte ar radošu mazuli, kurš ietekmē viņas steidzīgos lēmumus.

7. Vispirms jādomā par lietojamību

UX dizains ir pilnībā vērsts uz lietotāju problēmu risināšanu, tāpēc dizaina lietojamība ir viens no būtiskākajiem lietotāju pieredzes dizaina principiem. Lai cik estētiski iepriecinoša būtu jūsu mājaslapa, tā neveidos mijiedarbību ar lietotāju ja vien nebūs droša un viegli lietojama.

Jebkura mājaslapa, kas ir pārblīvēta, var zaudēt apmeklētājus. Dizainera uzdevums ir pārliecināties, ka katrai ikonai, pogai un informācijas fragmentam, kas atrodas dizainā un mājaslapas skicēs, ir savs mērķis. Tāpēc labāk ir koncentrēties uz skaidrību, pievēršot lietotāju uzmanību noderīgākiem elementiem.

Lietojamība ir iemesls, kāpēc pamanāmas pogas, un minimālistisks dizains ar nedaudziem elementiem palielina klikšķu skaitu (CTR).

Piemēram: Mainīta CTA forma un krāsa var pielilināt klikšķu skaitu pat divkārši

Lietojamības tests

8. Mazāk ir vairāk

Principu “Mazāk ir vairāk” ierosinājis arhitekts Ludvigs Mīss van der Rohs (Ludwig Mies van der Rohe). Attiecībā uz UX galvenais mērķis ir vienkāršs: samazināt lietotāju darbības un kognitīvos procesus (informācijas apstrādi, likumsakarības, uzmanību, uztveri utt), piešķirot tam vērtību, līdz ar ko uzlabojas dizaina lietojamība un konsekvence.

“Mazāk ir vairāk” uzsver vienkāršību, nevis jucekli vai pārmērīgu dekorāciju dizainā. Balstoties šajā UX principā ir radīti vairāki slaveni dizaini, tostarp iPhone un iPod. Arī savā mājaslapā Apple ir ievērojis šo pašu dizaina principu.

9. Lieto vienkāršu valodu

Tieši tāpat kā vienkāršība ir kļuvusi par labāko dizaina praksi, arī UX orientētai tekstu rakstīšanai vajadzētu izvairīties no tehniskiem un sarežģtiem jomas terminiem un izvēlēties vienkāršu valodu.

Lietotāji ir aizņemti, viņi ir ceļā, viņiem jākoncentrējas uz vairākiem uzdevumiem reizē, tāpēc savā rakstībā izmantojiet vārdus, kas ir vistuvāk lietotāja domām.

Komunikācija ir vienkāršā valodā, ja tās formulējums, struktūra un dizains ir tik skaidri formulēti, ka mērķauditorija var viegli atrast vajadzīgo, saprast atrasto, un izmantot šo informāciju.

“YES” būtu daudz vieglāk saprotama norāde.

Komunicejiet vienkaršā valoda

10. Tipogrāfijai ir spēcīga ietekme

Tipogrāfija ir cilvēka valodai dod izturīgu vizuālo formu.

Tipogrāfiskās izvēles var būtiski ietekmēt veidu, kādā lietotāji interpretē jūsu lietoto valodu, palīdzot papildināt vai apspiest ziņojumu. Turklāt tipogrāfija var uzlabot UX dažādos veidos.

Kas ietilpst pie tipogrāfijas:

  • Nosaukumu lielumi (H1, H2)
  • Teksta izkārtojums kolonās
  • Sadaļu nosaukumu stils
  • Izcēlumi (highlights)
  • Paragrāfa pirmā burta dizains
  • Citāts
  • Teksta fonts
  • Saraksta stils
  • Ikonas ar tekstu
  • Informācijas bloku atdalītāji (seperators)
  • utt.

Piemēram, tas var uzlabot pieejamību un padarīt dizainu ērtāku lietotājiem, kā arī vieglāk lasāmu tekstu.

11. Atgriezeniskai saitei ir nozīme

Dizainam jābūt interaktīvam pēc būtības. Tātad, kad lietotājs kaut ko noklikšķina, viņam būs nepieciešama atbilde no mājaslapas vai paša produkta, lai saprastu, ka viņa komanda ir saņemta. Atgriezeniskā saite ir izšķirošs veids, kā veicināt komunikāciju starp cilvēkiem un mašīnām.

Noformējums var reaģēt dažādos veidos. Noklikšķinātā ikona var mainīt formu, vibrēt, mainīt krāsu, izstarot gaismu utt.

Rīks, kur var pārbaudīt sev vēlamos animācijas efektus: https://daneden.github.io/animate.css/

12. Apstiprināt pirms izpildes

Nelaimes notiek visu laiku. Bieži ir gadījies netīšām veikt pasūtījumus gan pašiem, gan bērniem, tiekot pie viedtālruņa, un pēc tam lūgt atsaukt pasūtījumu.

Mājaslapas vai aplikācijas dizainam un lietojamībai vajadzētu palīdzēt labot šo situāciju, jo nevēlaties lietotājiem sniegt sliktu pieredzi. Tāpēc vien no UX principiem ir vienmēr prasīt papildus apstiprinājumu pirms nozīmīgu lēmumu pieņemšanas.

Piemērs: Microsoft apstiprinājuma pieprasījums par atkritnes dzēšanu

13. Sniedz kontroli

Lietotājiem veidosies labāka pieredze un lielāka elastība, ja jūs viņiem sniedzat kontroli pār to, kur viņi atrodas un ko viņi dara. Bez tam, tas ļauj lietotājiem veikt atpakaļgājienus un atkopties no kļūdām.

Piemēram:

  • Tīmekļa lapas ikona “Augšup”, kas ļauj nokļūt lapas augšdaļā, ir labs piemērs.
  • Tāpat arī poga “cancel”, kas ļauj lietotājiem atteikties no uzdevuma, ko viņš veica, arī dod pilnvaras pār lapas kontroli.
  • Tāpat kā “undo” (atsaukt) poga, kas ļauj lietotājam veikt neparedzētu darbību atsaukšanu un izvairīties no nevēlamas kļūdas.
Poga uz augšu

14. Piešķir personalitāti

Mājaslapas dizains var piesaistīt vairāk lietotāju, ja veidosiet to atbilstoši definētajai “Pircēja personai” un viņa interesēm. Lietotājam būs grūti veidot saikni ar mājaslapu ar nedzīvu un nesaistošu dizainu.

Piemērs: www.nelleulla.com

15. Vizuālā gramatika

Vizuālajai gramatikai ir savas saknes grafiskajā dizainā un tai ir nozīmīga loma lietotāja pieredzē.

Vizuālo gramatiku veido viss, kas veido dizaina vizuālos elementus: ikonas, ilustrācijas, raksti un daudz kas cits.

Tad, kad to visu sadalīs un izveidos elementos, iegūs punktus, līnijas un plaknes. Uzlabojot šo vizuālās gramatikas elementu izkārtojumu, uzlabosies arī lietotāju pieredze.

Vizualā gramatika

16. Stāsti ar dizainu

Vēl viens svarīgs princips ir ar dizaina palīdzību veidot stāstu.

Divi stāsta elementi:

  • Laiks – cik lēni vai ātri tiek atklāts stāstījums
  • Ritms – veids, kādā atklājas stāstījums – caur kādiem atvērumiem, ierīcēm un cik ātri tas tiek pasniegts

Tāpēc, lai noturētu lietotāju uzmanību, nepieciešams ievērot balansu starp laiku un ritmu.

Piemērs: Big Apple Hot Dogs – Lielbritānijas HotDogu ražošana

Big Apple hot dogs

UX jeb lietotāju pieredze ir svarīgs mājaslapas efektivitātes rādītājs, kurš palīdz veidot attiecības ar jauniem klientiem un jau esošās pārvērst par lojālām.

<h3>Paldies, esam saņēmuši Tavu vēstuli!</h3>
<p>Jau tuvākajā laikā ar Tevi sazināsies mūsu speciālists, lai vienotos par ērtu laiku sarunai.</p>

Saistītie raksti

B2C un B2B mārketings: Kāda ir atšķirība

11.02.2021

B2B un B2C – kāda ir atšķirība terminiem? B2B (business-to-business) ir vērsts no viena uzņēmuma citam, savukārt B2C (business-to-consumer) ir vērsts no…

Lasīt rakstu

Kas ir mērķauditorija un kā to noteikt uzņēmumam?

24.07.2023

Kas ir mērķauditorija? Mērķauditorija attiecas uz konkrētu cilvēku vai personu grupu, kurai Tava uzņēmuma piedāvātais produkts vai pakalpojums ir paredzēts. Mērķauditorija ir…

Lasīt rakstu

Kas ir KPI un kāda tā saistība ar efektīvu mārketingu?

18.06.2024

Kas ir KPI? Angļu valodā KPI nozīmē “Key Performance Indicators” jeb tulkojumā latviešu valodā – “izpildes pamatrādītāji”. Tie ir svarīgi mērījumi, kas…

Lasīt rakstu