Paraudzīsimies, kādi fakti un statistika raksturo esošos un potenciālos Latvijas e-komercijas tirgus dalībniekus.
E – komercijas statistika Latvijā
- Latvijā ir ~ 1 883 008 iedzīvotāju;
- Centrālā statistikas pārvalde ziņo, ka 2023.gadā mājsaimniecību īpatsvars, kurās pieejams internets sasniedzis 93,1%;
- 91,4% no valsts iedzīvotājiem internetu lieto vismaz reizi nedēļā;
- Regulāri internetu lieto 99,6% jauniešu vecumā no 16 – 24 gadiem; 96,8% pieaugušo vecumā no 25 – 54 gadiem, bet vecuma grupā (55 – 74 gadi) – 75,9% pieaugušo;
- Jaunākajā Gemius e-komercijas pētījumā noskaidrots, ka e-komercijas vietnēs Latvijā visbiežāk pirktā preču kategorija, ir izklaides un kultūras pasākumu biļetes, kam seko apdrošināšana, apģērbi, apavi un aksesuāri;
- Ārzemju vietnēs aptaujātie visbiežāk iegādājušies apģērbu, apavus un aksesuārus; izmantojuši viesnīcu un auto rezervēšanas vietņu pakalpojumus, kā arī iegādājušies avio vai citu transportlīdzekļu biļetes;
- Top 5 ārzemju internetveikali, kuros iepērkas Latvijas iedzīvotāji ir:
- Aliexpress.com;
- Amazon.com;
- Ebay.com;
- Asos.com
- Aboutyou.com
Diezgan iespaidīgi, vai ne?
Ne mazāk interesanti izskatās dinamika uzņēmumu pusē.
Arvien vairāk uzņēmumu reklamējas sociālo mediju platformās.
Piemēram, saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes datiem, 2021. gadā 57,7% uzņēmumu izmantoja sociālos medijus. Šis rādītājs, salīdzinot ar 2019. gadu, ir pieaudzis par 16,8 procentpunktiem. Sociālo mediju sniegtās iespējas izmantoja 90,1% lielo uzņēmumu, 68,4% vidējo uzņēmumu un 54,8% mazo uzņēmumu (MordorIntelligence)
E-komercijas mārketings – stratēģija internetveikala pārdošanas apjoma veicināšanai
E-komercija un mārketings – kas ar to saprotams? E-komercijas mārketings ir pārdošanas apjoma veidošanas process, palielinot izpratni par tiešsaistes veikala produktu piedāvājumu…
Vienmēr interesanti uzzināt, kā Latvijas e-komercijas tirgus izskatās pasaules mērogā. Attīstība priecē un ir acīmredzama, kā arī norāda uz vēl neizmantotu izaugsmes potenciālu.
- Izaugsmes paātrinājums: 2022. gadā Latvija bija 96. vietā ar prognozētu 694,8 miljonu ASV dolāru ienākumu 2023. gadā. 2023. gadā Latvija pakāpās jau uz 75. vietu ar 787,7 miljonu prognozētu ASV dolāru ienākumu 2024. gadā;
- Segmentu daudzveidība: 2023. gadā lielākie tirgus segmenti bija hobiji un atpūta (26,5%), elektronika (20,4%) un mode (16,9%), kas norāda uz līdzīgām globālām tendencēm, lai gan izaugsmes tempi Latvijā ir lēnāki;
- Pārtikas preču segments: pārtikas preču segments ir viens no daudzsološākajiem, jo pēdējos gados ir piedzīvojis strauju izaugsmi. 2023. gadā pārtikas preču e-komercijas tirgus veidoja aptuveni 6% no kopējā e-komercijas tirgus, un tiek prognozēts, ka līdz 2024. gadam tas sasniegs 47 miljonus ASV dolāru. Sagaidāms, ka turpmākajos gados tirgus turpinās augt ar vidējo gada pieauguma tempu (CAGR) 12%, sasniedzot 73,9 miljonus ASV dolāru līdz 2028. gadam, piedāvājot ievērojamas iespējas gan vietējiem, gan starptautiskiem uzņēmumiem (Ecommercedb)
Tomēr, salīdzinot Latvijas e-komercijas tirgus izaugsmi ar pasaules tirgiem, redzams, ka Latvijas izaugsme ir lēnāka. Latvijas e-komercijas tirgus prognozētā gada izaugsme no 2024. līdz 2028. gadam ir 3,4%, savukārt globālā izaugsme ir ievērojami augstāka. Piemēram, pasaules e-komercijas tirgus izaugsme 2024. gadā tiek prognozēta 10,4% apmērā.
Bet kā šo situāciju vērtējam no e-komercijas jeb internetveikalu skatpunkta?
Latvijas E-komercijas tirgus – tendences, izaicinājumi un perspektīvas
Latvijas e-komercijas tirgus pēdējo gadu laikā ir piedzīvojis ievērojamu izaugsmi, tomēr šobrīd tirgus stabilizējas. Šeit ir daži galvenie punkti un tendences, kas raksturo Latvijas e-komercijas attīstību un nākotnes perspektīvas:
1. Iepirkšanās paradumi un pirkumi starptautiskās vietnēs
- Aptuveni 18% Latvijas iedzīvotāju pērk preces vai pakalpojumus Eiropas Savienības e-veikalos, bet 33% iepērkas vietējos e-veikalos. Salīdzinājumā ar Baltijas valstu vidējo līmeni, kur 42% klientu iepērkas vietējos e-veikalos, Latvija nedaudz atpaliek;
- Lielāko daļu e-komercijas veido starptautiskās platformas kā Aliexpress, Amazon un Ebay, taču Baltijas reģionā nozīmīgu lomu sāk ieņemt arī vietējās platformas, piemēram, 220.lv Marketplace.
2. Tirgus izaicinājumi un izaugsmes ierobežojumi
- Ģeopolitiskie apstākļi un ierobežotais vietējais pieprasījums bremzē straujāku izaugsmi. Uzņēmējiem ir jāmeklē jauni veidi, kā paplašināt savu klientu loku, piemēram, eksporta iespējas un e-komercijas tālāka attīstīšana;
- Latvijas tirgus ir mazs ar zemu iedzīvotāju blīvumu, kas mazina e-komercijas pievilcīgumu starptautiskiem un vietējiem uzņēmējiem, taču lielākais potenciāls ir pakalpojumu sektorā, kas varētu sasniegt globālo tirgu.
3. Tirgus stabilizācija un nākotnes perspektīvas
- Pēc pandēmijas izraisītā izrāviena e-komercijas tirgus Latvijā ir stabilizējies. Tomēr nākotnē sagaidāma turpmāka izaugsme ar aptuveni 15% gadā, ko sekmēs iedzīvotāju paradumu maiņa un tirdzniecības palielināšanās interneta vidē;
- Pārtikas preču segments e-komercijā ir jauns un augošs, ar prognozētu gada pieauguma tempu 12%, kas līdz 2028. gadam sasniegs 73,9 miljonus ASV dolāru.
4. Digitālā mārketinga un tirgus platformu loma
- Sociālie mediji un digitālā reklāma spēlē nozīmīgu lomu e-komercijas attīstībā. Daudzi uzņēmumi izmanto sociālo mediju platformas, lai sasniegtu plašāku auditoriju;
- Tiešsaistes tirgus platformas kā 220.lv Marketplace ir būtiskas daudzkanālu mazumtirdzniecības sastāvdaļas, nodrošinot piekļuvi lielākai pircēju plūsmai un veicinot tirdzniecību gan klātienes, gan digitālajā vidē.
E-komercija būtiski ietekmē mārketingu, padarot to efektīvāku, personalizētāku un globāli sasniedzamāku. Digitalizācijas procesi nodrošina plašas iespējas datu analīzei un automatizācijai, kas uzlabo klientu pieredzi un veicina uzņēmumu izaugsmi.
Kādu zīmola komunikāciju sagaida pircēji?
Ko no e-komercijas attīstības sagaida pircēji? Minēsim būtisko, kam jāpievērš uzmanība digitālā mārketingā un e-komercijā.
Autentiskums
Mūsdienu pircēji vēlas autentiskus un godīgus zīmolus, kas spēj piedāvāt patiesu vērtību un reālu stāstu. Uzņēmumiem ir jābūt caurspīdīgiem savā komunikācijā un jānodrošina, ka viņu piedāvājumi atbilst klientu cerībām, lai izveidotu uzticamu un ilgtspējīgu attiecību ar klientiem.
Daudzkanālu iepirkšanās pieredze
E-komercijas attīstība ir radījusi nepieciešamību pēc daudzkanālu mazumtirdzniecības stratēģijām. Tas nozīmē, ka uzņēmumiem jānodrošina pievilcīga un integrēta iepirkšanās pieredze fiziskajos veikalos, tiešsaistē un sociālajos medijos, piedāvājot klientiem elastību un izvēles iespējas iepirkties dažādos veidos.
Ilgtspēja
Pircēji arvien vairāk pievērš uzmanību uzņēmumu ilgtspējas praksei. Uzņēmumiem ir jānodrošina ilgtspējīgas ražošanas un piegādes ķēdes, jāmazina ietekme uz vidi un jākomunicē savi ilgtspējas centieni klientiem, lai iegūtu un saglabātu lojālus klientus, kas vēlas atbalstīt videi draudzīgus uzņēmumus.
Gudri pircēji
Mūsdienu pircēji ir gudri un informēti, izmanto pieejamo informāciju un tehnoloģijas, lai pieņemtu apzinātus lēmumus par pirkumiem. Uzņēmumiem ir jānodrošina detalizēta un caurspīdīga informācija par saviem produktiem, kā arī jāpielieto personalizētas mārketinga stratēģijas, kas balstītas uz datu analīzi, lai efektīvi sasniegtu un iesaistītu gudros pircējus.
Pieredzes apmaiņa e-komercijā Baltijas un globālā līmenī
Šobrīd jau var runāt par e-komerciju kā par nopietnu ekonomisko virzītspēku un industriju, kas apvieno profesionāļus no dažādām saistītām jomām. Viens no spilgtiem apliecinājumiem ir profesionālie konkursi un ikgadējie pilnveides un tīklošanās pasākumi Latvijas un Baltijas līmenī, piesaistot pasaulē zināmus vārdus.
Digitālās komunikācijas plāns: prakstisks izveides ceļvedis no idejas līdz īstenošanai
Nav šaubu, ka šobrīd lielākā daļa komunikācijas notiek digitālā vidē. Tradicionālos medijus aizstāj vai veiksmīgi papildina sociālie mediji, ikdienā sev noderīgo saturu…
E-komercijas zvaigzne (www.balticecommerceawards.com)
Trīs gadus E-komercijas gada balva “E-komercijas zvaigzne” tika pasniegta Latvijas uzņēmumiem – lieliem un maziem, lokāliem un eksportējošiem interneta veikaliem. Sekojot pasaules tendencēm, īpaša uzmanība tika pievērsta eksportam, tomēr pieteikties varēja visi e-veikali – arī tie, kas vēl aug un pagaidām darbojas tikai Latvijā.
gadā konkurss ir kļuvis starptautisks un noskaidro spožākos e-komercijas uzņēmumus Baltijā.
Riga Comm ( www.rigacomm.com)
Baltijas biznesa tehnoloģiju izstāde un konference „RIGA COMM” ir ikgadējs IT un biznesa pasākums pakalpojumu un ražošanas nozaru uzņēmējiem, valsts iestāžu vadītājiem un IT profesionāļiem, kur vienuviet iepazīt aktuālāko Baltijas un ārvalstu digitālo pakalpojumu sniedzēju un produktu izstrādātāju piedāvājumu, konsultēties ar zinošiem speciālistiem un kopīgi izvēlēties piemērotākos risinājumus savam biznesam vai organizācijai.
Izstādes mērķis ir veicināt modernizāciju uzņēmumos, organizācijās, valsts un pašvaldību iestādēs, lai to darbs būtu efektīvāks. Izstādes saturs ir piemērots visu nozaru uzņēmējiem un vadītājiem.
Marketing Shake ( www.marketingshake.lv)
Katru gadu, parasti augustā, norisinās konference Marketing Shake. Runā, ka Marketing Shake ir notikums, kas jāapmeklē katram mārketinga un komunikācijas profesionālim! Marketing Shake” festivālu nedrīkst palaist garām mārketinga speciālisti un vadītāji, PR, satura mārketinga un radošie guru. Pasākumā tiks gaidīti arī uzņēmumu vadītāji un spožu ideju autori, kā arī frīlanceri un citi radošo industriju pārstāvji, norāda rīkotāji. Katru gadu konference veltīta kādai tā brīža aktuālajai tēmai, lai kopīgiem spēkiem risinātu aktuālās problēmas un izaicinājumus nozarē.
TechChill ( www.techchill.co)
Galvenais tehnoloģiju un jaunuzņēmumu (startup) notikums Baltijā, kas piedāvā iepazīties ar jaunākajām tirgus tendencēm.Tā ir vieta, kur uzņēmējiem tikties ar investoriem un iespēja paplašināt savu darbību Baltijā un ārpus tās. TechChill uzsvars tiek likts tieši uz jaunuzņemumiem, tomēr tā ir iespēja arī e-komercijas nozares pārstāvjiem sevi parādīt plašākai sabiedrībai ne tikai interneta vidē.
Kopsavilkums
Latvijas e-komercijas tirgus piedzīvo stabilu izaugsmi, lai gan tas ir lēnāks nekā globālajā mērogā. Nākotnes perspektīvas ir pozitīvas, ar lielu potenciālu pakalpojumu sektorā un pārtikas preču segmentā.
E-komercija būtiski maina mārketinga stratēģijas, pieprasot autentiskumu, daudzkanālu pieeju, ilgtspējīgu, uz nākotni vērstu attīstības stratēģiju un pielāgošanos gudriem pircējiem. Uzņēmumiem ir jābūt elastīgiem un inovatīviem, lai veiksmīgi konkurētu šajā dinamiskajā tirgū, nodrošinot augstas kvalitātes klientu pieredzi un uzticību konkrētam zīmolam.