SEO draudzīgi attēli – sagatavošana mājaslapai

Tu jau zini, ka ne tikai SEO draudzīgs saturs, bet arī draudzīgi attēli var palīdzēt uzlabot Tava uzņēmuma mājaslapas Google rezultātu pozīcijas. Bet vai zini, kā tādus attēlus sagatavot un publicēt mājaslapā pareizi? Pat, ja esi nolīdzis kādu uzņēmumu izveidot mājaslapu un ievietot tajā saturu (tai skaitā attēlus), vai esi pārliecināts, ka speciālisti ieguldīs savu laiku un enerģiju, lai nodrošinātu labāko un SEO draudzīgāko risinājumu katram attēlam?

Edgars Kebbe

Atjaunināts 05.04.2024

Šajā rakstā rādīsim un runāsim par to, kā Tu vari sagatavot SEO draudzīgus attēlus savai mājaslapai. Bonusā bezmaksas online rīki, lai šo procesu padarītu daudz vienkāršāku un ātrāku. Un, ja attēlu sagatavošanu un publicēšanu mājaslapā būsi uzticējis kādam citam, ar iegūtajām zināšanām varēsi pārliecināties, vai šis cilvēks Tavu uzdevumu uztvēris nopietni. 

Vienmēr atceries, ka attēlus mājaslapā publicē priekš interneta lietotājiem nevis Google, jo meklētājprogramma savu darbu veic tikai tehniski – bez emocijām, skenējot ALT tekstu un pārbaudot, vai attēls atbilst pārējam saturam. Savukārt Tava uzņēmuma potenciālie klienti vienmēr piedomā pie ziņas, ko un kā attēls nodod – emocijas, asociācijas, atmiņas, krāsas utt. Līdz ar emocijām Tavā mājas lapā ienāks dzīvība, kas noteikti patiks visiem – Tev, klientiem un Google.

Ko nozīmē SEO draudzīgi attēli?

Pašos pamatos Google ir informācijas organizēšanas maniaks. Tas vēlas, lai informācija būtu viegli atrodama un atbilstoša interneta lietotāja meklējumiem, jeb vajadzībām. Iespējams, esi ievērojis, ka Google mums piedāvā daudz un dažādus saistītos meklējumus, lai paplašinātu mūsu redzesloku attiecīgajā tēmā. Un mēs viņu par to mīlam. 

Lai Google mums spētu ātri piegādāt informāciju, tā ņem vērā dažādus faktorus ikvienā mājaslapā, un attēli ir viens no tiem.

Tā kā Google meklētājprogramma pagaidām nav gana gudra, lai saprastu, kas ir redzams attēlos, tā atainoto informāciju mēģina izprast dažādos citos veidos:

  • Izmantojot attēlu faila nosaukumus
  • Attēlu alternatīvos tekstus (ALT)
  • Attēlu nosaukumus (Title)

Tātad SEO draudzīgi attēli ir tādi:

  1. kuriem faila nosaukumā ir norādīti atvērumam atbilstoši atslēgas vārdi
  2. ir norādīts attēla alternatīvais teksts (ALT)
  3. ir norādīts attēla nosaukums. (Title)

Netiešā veidā arī attēla faila izmēram ir kritiski svarīga nozīme – liela izmēra attēli mājaslapas ielādes ātrumu var ievērojami samazināt, kas mūsdienu nepacietīgajam lietotājam ir kā zobu sāpes. Tādēļ izmērā lieli attēlu faili palielina risku, ka mājaslapas apmeklētājs to pametīs, nesagaidot tās pilnīgu ielādēšanos. Savukārt Google meklētājam tas būs kā negatīvs signāls, kas apdraudēs Tava uzņēmuma mājaslapas Google rezultātu pozīciju. 

SEO draudzīgu attēlu sagatavošana

Tā kā ēdiens vienmēr ir aktuāla tēma, tad kā piemēru šī uzdevuma veikšanai izmantosim Lazanjas receptes galvenā attēla sagatavošanu publicēšanai bloga rakstā.

Pieņemsim, ka Tavs uzņēmums taisa skaistus māla šķīvjus un vēlas piesaistīt papildus plūsmu uz mājaslapu un tajā pašā laikā sniegt arī vērtīgas idejas Tava produkta izmantošanai, tāpēc tiek rakstīts bloga raksts, piemēram, ar šādu nosaukumu “Ātra un vienkārša Lazanjas recepte Tavam svētku galdam”.

Atslēgvārds “lazanja recepte” ir tas, ar kuru Tu vēlies mērķēt uz augstākām Google pozīcijām, lai netieši sasniegtu savus mērķauditoriju un palielinātu plūsmu uz mājaslapu, un, protams, reizē veicinātu sava produkta virzību tirgū. Līdz ar to šis kļūst par galveno atslēgvārdu visās tālāk minētajās satura vienībās.

Piemēra vizualizēšanai izvēlēts attēls no bezmaksas fotobankas Freepik.com

Lazanja, recepte svētku galdam

Kā redzams zemāk norādītajā attēlā, tad no foto bankas ielādēts un neapstrādāts attēls nav SEO draudzīgs:

  • faila nosaukums ir – 11251.jpg
  • faila lielums – 5,66 MB

Nosaukums principā nepasaka neko par attēlu, un faila izmērs ir daudz par lielu ievietošanai mājaslapā.

Attēlu sākotnējie izmēri

Līdz SEO draudzīga attēla publicēšanai mājaslapā ir 5 soļi

  1. Attēla izmēra samazināšana pikseļos un kompresēšana
  2. Faila nosaukuma piešķiršana atbilstoši raksta atslēgvārdiem
  3. Attēla augšupielādēšana un ievietošana saturā
  4. Alternatīvā teksta piešķiršana
  5. Attēla nosaukuma norādīšana

Ja tāds rīks kā Photoshop Tev nav pieejams, tad iesakām lietot tiešsaistes rīku iPiccy.com. Efektīvs, ērti lietojams un bez maksas!

Attēla izmēra samazināšana pikseļos un kompresēšana

1.Dodies uz ipiccy.com un augšuplādē attēlu

Ipiccy sākumlapa

2.Izvēlies apstrādei paredzēto attēlu

Ipiccy piekļuve bildēm
Ipiccy bildes atvēršana

3.Samazini attēla izmēru

Ipiccy foto samazināšana

Parasti neapstrādātu attēlu platums ir sākot no 1000 līdz 3000 px. Ja attēlu nav paredzēts atainot visa ekrāna platumā un tas tiks ievietots starp tekstiem, tad tā platumu droši var samazināt līdz 800 px. Bet, ja attēls ir paredzēts kā bloga raksta raksturojošais attēls, tad iesakām skatīties, kāds ir potenciālais attēla lielums no programmēšanas viedokļa:

  • Ieej, piemēram, jau esošā bloga rakstā
  • Spied labo peles taustiņu uz raksturojošā attēla
  • Inspect
  • Sameklē paredzētā attēla lielumu (ja attēls ir mazs, tā pikseļus iespēju robežās var dubultot (ja ir 300 x 230 px, tad dubultojot tas būtu 600 x 460 px)

4. Piešķir attēlam atbilstošu faila nosaukumu un saglabā

Faila nosaukumā iekļauj atslēgvārdu, uz kuru tiks optimizēts viss bloga raksts, kā arī pievienot klāt papildu atslēgvārdus, lai tas aprakstītu attēlā esošo informāciju.

Piešķirot attēla failam nosaukumu, tukšuma zīmes “enter” jeb atstarpes starp vārdiem aizstāj ar domuzīmēm (“ – “) nevis ar apakšsvītrām (“ _ “). 

Kādēļ?

Ja faila nosaukums būs apzalumosanas-pakalpojumi-valmiera.jpg tad, Google to uztverts kā 3 atsevišķus vārdus  – apzaļumošanas, pakalpojumi, Valmierā.

Turpretī, ja faila nosaukums būs apzalumosanas_pakalpojumi_valmiera.jpg, meklētājs to uztverts kā vienu vārdu – apzaļumošanaspakalpojumivalmierā.

Tomēr ir bet

Google meklētājs ir gana gudrs, lai spētu arī saprast, ka šajā garajā vārdā ir apslēpti vairāki atsevišķi vārdi. Ja Tava mājaslapa ir apjomīga satura ziņā un ir jāiegulda ļoti liels darbs, lai pārsauktu visus attēlus, tad to nav nepieciešams speciāli darīt. Tomēr, ja veido pilnīgi jaunu mājaslapu, tad labā prakse nosaka izmantot domuzīmes faila nosaukuma vārdu atdalīšanai.

Ipiccy samazinātas bildes saglabāšana

Kā redzams ekrānšāviņā, reizē ar attēla izmēra samazināšanu ir samazinājies arī tā lielums no 5,66 MB uz 131 KB. Rezultātā mēs esam ieguvuši par 80% mazāku attēlu, nezaudējot arī tā kvalitāti.

5. SEO draudzīga attēla kompresēšana

Ja attēls jau ir Tev pareizajā formātā, bet ir pārāk liels augšupielādei mājaslapā, to iespējams kompresēt rīkā https://imagecompressor.com/

Ja kompresētais attēls joprojām ir pārāk liels, var samazināt tā kvalitāti zemāk rīkjoslā blakus  “Pirms un pēc” salīdzinājumam vai jau kompresēto bildi augšupielādēt vēlreiz.

Optimizilla sākumlapa
Ptimizilla attēla lejupielāde samazināšanai

Ko tālāk? Nepieciešams publicēt attēlu mājaslapā – un arī šim solim ir jānorit atbilstoši labajai SEO praksei – norādot atbilstošos atribūtus (ALT text un Title).

SEO draudzīga attēla publicēšana mājaslapā – ALT un Title atribūti

Šajā rakstā neaprakstīsim konkrētus soļus, kā notiek autorizācija WordPress mājaslapā un kā notiek attēla augšupielādēšana. 

Pēc attēla augšupielādes mājaslapā failu krātuves labajā malā parādīsies aile, kurā norādīt ALT tekstu (skatīt ekrānšāviņu zemāk). Attēla nosaukums automātiski tiks piešķirts no faila nosaukuma. 

Attēla Alt teksta un Title ievietošana

ALT teksts ir paredzēts priekš Google meklētāja, tāpēc ir nepieciešams nedaudz detalizētāk aprakstīt, kas tajā ir atainots. Šajā vietā nav nepieciešams tērēt daudz laika, cenšoties izdomāt ko sarežģītu vai ļoti īpašu, labākais risinājums ir brīvā formā pateikt attēlā notiekošo, izmantojot atslēgvārdus, uz kuriem tiek optimizēts raksts. Bet, ja ALT teksts netiek uzrakstīts, Tu pilnībā zaudē iespēju attēlam parādīties Google attēlu meklētājā, kā arī netiek izpildīts viens būtisks SEO optimizācijas solis, tāpēc ALT tekstam ir daudz lielāka nozīme nekā attēla Title.

ALT atribūts agrāk tika ieviests, lai cilvēkus ar vāju redzi varētu informēt par to, kas notiek attēlā – speciālā programmatūra, kura ir paredzēta mājaslapu satura lasīšanai izmantojot ALT atribūtu spēju nolasīt šo informāciju, un šādā veidā vājredzīgam cilvēkam rodas priekšstats par attēlā atainoto. 

Google šo atribūtu izmanto, lai varētu nolasīt aprakstošo informāciju par attēlu un izmantot to kā vienu no SEO optimizācijas faktoriem 

Title atribūts paredzēts priekš lietotājiem, lai nepieciešamības gadījumā būtu iespējams uzrakstīt garāku aprakstu par attēlu. Šī informācija parādās, kad Tu ar peli uzbrauc virsū attēlam. 

Šajā gadījumā, piemēram:

  • ALT liksim: Lazanjas recepte Tavam svētku galdam (jo atslēgvārdam “lazanja recepte” ir 700 meklējumi mēnesī, bet “svētku galds” 100, tādējādi kopējo meklējumu līmeni mēnesī sasniedzot līdz 800)
  • Title liksim: lazanja-recepte-svetku galdam (jeb atstāsim tādu pašu kā faila nosaukums, jo mājaslapā ir noņemta funkcionalitāte, kad uzbraucot uz attēla parādās tā nosaukums, līdz ar to šim nav tik liela nozīme)

Lūk, SEO prasībām veiksmīgi sagatavots un publicēts attēls. Kad iepraktizējas, tad process nav tik sarežģīts, kā varētu šķirst pirmajā brīdī – to iespējams paveikt diezgan ātri. Sarežģītākā daļa varētu būt uzrakstīt kvalitatīvus attēlu aprakstus (ALT tekstus). 

Bieži mājaslapu izstrādātāji cenšas ieekonomēt uz šī procesa rēķina. Tomēr tā nav pareiza pieeja. Ja uzņēmējs patiešām nopietni uztver savu mājaslapu kā pārdošanas rīku, tad agri vai vēlu būs jādomā par SEO pozīcijām un to, kā lapu optimizēt atbilstoši labai SEO praksei. 

Kāpēc to darīt pēc mājaslapas izstrādes, ja šo pašu soli var izdarīt uzreiz izstrādes procesā – korekti jau no paša sākuma un ietaupot gan naudu, gan lielas galvassāpes vēlāk.

<h3>Paldies, esam saņēmuši Tavu vēstuli!</h3>
<p>Jau tuvākajā laikā ar Tevi sazināsies mūsu speciālists, lai vienotos par ērtu laiku sarunai.</p>

Saistītie raksti

Lokālais SEO: kā tas uzlabo biznesa pozīcijas konkrētā reģionā?

16.09.2021

Kas ir lokālais SEO? Lokālais SEO jeb local SEO ir meklētājprogrammu optimizācijas (SEO) stratēģija, kas palīdz uzņēmumam būt pamanāmākam Google lokālajos meklēšanas…

Lasīt rakstu

Ārējā SEO optimizācija: ceļvedis tās īstenošanai mājaslapā

07.03.2023

Ir 3 veidu SEO optimizācijas – ārējais SEO ir viena no tām! SEO jeb Search Engine Optimization apzīmē meklētājprogrammu optimizāciju. SEO optimizācijas…

Lasīt rakstu

Kas ir KPI un kāda tā saistība ar efektīvu mārketingu?

18.06.2024

Kas ir KPI? Angļu valodā KPI nozīmē “Key Performance Indicators” jeb tulkojumā latviešu valodā – “izpildes pamatrādītāji”. Tie ir svarīgi mērījumi, kas…

Lasīt rakstu