Kas ir SEO optimizācija: vienkāršs un saprotams skaidrojums (2024)

Edgars Kebbe

Atjaunināts 28.06.2024

Kas ir SEO optimizācija?

SEO optimizācija ir digitālā mārketinga disciplīna un darbību kopums, ko veic mājaslapas, interneta portāla, bloga vai internetveikala īpašnieki vai turētāji, ar mērķi nokļūt iespējami augstākās meklēšanas servisu (Google, Bing, Yandex vai citu) pozīcijās.

SEO ir efektīva digitālā mārketinga stratēģija, lai izceltu sava uzņēmuma mājaslapu un piesaistītu klientus

Kas ir šis darbību kopums?

Divos vārdos to var nosaukt par mājaslapas kvalitāti gan Google, gan interneta lietotāju un potenciālo klientu acīs!

Kopumā Google ņem vērā vairāk nekā 200 faktorus, kas ietekmē pozīcijas meklēšanas rezultātos!

Mājaslapas SEO optimizācija ir viena no efektīvākajām digitālā mārketinga stratēģijām, lai iegūtu jaunus klientus

Ko Google vai citu meklētājsistēmu acīs nozīmē kvalitāte?

Mājaslapa strādā ātri, tā ir ērta interneta lietotājiem un viņi tajā atrod meklēto interneta!

Google vai citām meklēšanas sistēmām ir jāpaļaujas uz dažādiem tehniskiem parametriem, kas nosaka mājaslapas kvalitāti, lai tādējādi piešķirtu web lapām (mājaslapām, internetveikaliem, blogiem u.c.) to pozīcijas meklēšanas sistēmu rezultātu sarakstā. Ja pašos pirmssākumos Google algoritms web lapu novērtēšanai bija visai primitīvs, tad laikam ejot, tas ir kļuvis visaptverošs. Tādējādi tādu tekstu izveide un publicēšana, kuri ir pārsātināti ar uzņēmumam būtiskiem atslēgvārdiem vairs nebūs risinājums. Diemžēl, praksē novērojam, ka joprojām ir ļoti daudz speciālistu, kuri šo praksi piekopj, tādējādi bieži vien nodarot savai mājaslapai vairāk ļaunuma nekā labuma.

Mājaslapas kvalitāti Google acīs veidot vairāki aspekti, piemēram, mobilā versija, lapas sasaiste ar sociālajie medijiem, ielādes ātrums u.c.

Web lapas kvalitāti Google un citu meklētājprogrammu izpratnē veido daudzi askepti – saturs, ātrdarbība, interneta lietotāju pavadītais laiks tajā, ielādes ātrums, saites uz un no web lapas, tās sasaite ar sociālajiem tīkliem, mobilā versija, domēna autoritāte, informācijas arhitektūra, lapas struktūra, tehniskais izpildījums u.c. Tā kā šo faktoru ir daudz, tad šajā rakstā mēs sniegsim visaptverošu ieskatu SEO optimizācijā, savukārt, dažādas nianses, Tu vari uzzināt saistītajos rakstos, mūsu mācību kursos, ierakstītajos video u.c.

Kāpēc SEO tiek uzskatīta par vienu no efektīvākajām digitālā mārketinga stratēģijām?

SEO optimizācija nodrošina iespēju piesaistīt interneta lietotājus savai mājaslapai, kurus jau interesē Tava uzņēmuma piedāvātās preces vai pakalpojumi

Kamēr reklāmas vai citu mārketinga aktivitāšu uzdevums ir radīt vajadzību, interesi un vēlmi, tikmēr SEO uzdevums ir palīdzēt atrast interneta lietotājam risinājumu savai vajadzībai, problēmai vai vēlmei, kura jau ir apzināta. Ir taču daudz vienkāršāk un efektīvāk strādāt ar personām, kurām jau kaut kas ir nepieciešams, nekā ar personām, kuras vēl ir jāpārliecina, ka viņām kaut kas ir nepieciešams.

Organiska mājaslapas iekļūšana google meklētājprogrammā var garantēt lielāku patērētāju interesi

Tieši šī iemekla dēļ uzņēmumi investē un pievērš būtisku uzmanību SEO optimizācijas jautājumam, jo pirmās 5 pozīcijas Google meklēšanas rezultātu sarakstā, varētu teikt, ka garantē, ka interneta lietotājs nonāks šo uzņēmumu mājaslapā vai interneta veikalā.

Statistikas dati runā paši par sevi!

  • Ikviens interneta lietotājs veic vidēji 3-4 meklējumus/dienā Google, lai atrastu sev nepieciešamo informāciju.
  • Pirmie 5 organiskie rezultāti veido 67,60% no visiem klikšķiem.
  • Vidēji 14 no 100 mājaslapas apmeklētājiem gala rezutātā iegādāsies preci vai pakalpojumu, nonākot mājaslapā caur Google meklēšanas sistēmu, kamēr tradicionālu reklāmu efektivitāte ir vidēji 1,5 no 100.

Vai SEO optimizācija ir vienreizējs pasākums?

Noteikti “Nē”, ja vēlies nonākt Google top pozīcijās ar pēc iespējas vairāk atslēgvārdiem un saglabāt šīs pozīcijas ilgstoši

Lai saglabātu mājaslapas top pozīcijas google meklētājprogrammā ir jāturpina darbs, piemēram, regulāri jāatjauno informācija mājaslapā, jāpapildina ar jaunu saturu - bloga rakstiem, attēliem u.c.

Lai top pozīcijas ieņemtu ar pēc iespējas vairāk atslēgvārdiem un tās ilgstoši saglabātu ir regulāri jāatjauno informācija, jāpapildina mājaslapas saturs ar ko jaunu, jāaudzē lapas autoritāte, jāvēro atslēgvārdu dinamika, ko dara konkurenti u.c. Iespējams, ka Tavi konkurenti arī neguļ un tiklīdz kā viņi pamana, ka Tavs uzņēmums viņu uzņēmumu meklēšanas rezultātu skalā apsteidz viņa uzņēmumu, tā viņi atkal sarosās. Principā tā ir tāda nemitīga konkurence… Šajā kontekstā taktikas un stratēģijas ir ļoti daudz un dažādas, jo ir iespējams veikt:

  • Mājaslapas tehniskā stāvokļa uzlabošana
  • Savas mājaslapas esošā satura optimizāciju
  • Iekšējo saišu optimizāciju
  • Jauna satura pievienošana
  • Veidot rakstus un video ārējiem resursiem, kas ved uz konkrētām mērķa lapām
  • Strādāt ar sociālajiem tīkliem
  • Veicināt lietotāju mijiedarbību ar mājaslapu
Ir dažādas seo stratēģijas un taktikas, viena no tām,  uzlabot esošo mājaslapu, papildināt ar informāciju utt.

SEO optimizācijas veidi

On-page un off-page optimizācija

Lai Tava mājaslapas SEO optimizācija sniegtu vēlamos rezultātus, ir nepieciešams pievērst uzmanību gan tam, kādas darbības un uzlabojumi tiek veikti Tava uzņēmuma web lapā, gan tam, kā tā veido sinerģiju ar dažādiem ārējiem resursiem. Šajā kontekstā mēs vienmēr iesakām sākumā “ieviest kārtību savās mājās” un tikai tad pievērst uzmanību tam, kas notiek ārpus tās.

On-page SEO optimizācija

Savas web lapas kvalitātes uzlabojumi

Kā jau iepriekš minējām ir būtiski sakārtot savu mājaslapu gan no tehniskā viedokļa, gan arī no satura viedokļa. Šos divus veidus ir vērts izdalīt vairāku iemeslu dēļ, jo, piemēram, tehniski jautājumi, iespējams, ir jāatrisina tikai vienreiz, pie mājaslapas izveides, bet pēc ir vērts veikt tikai to monitorēšanu. Savukārt, jautājumi, kas saistās ar saturu, diemžēl, ir nebeidzamais stāsts… Satura uzlabojumus un papildinājumus, lai iegūtu un noturētu augstākās SEO pozīcijas var nākties veikt reizi nedēļā, mēnesī, reizi ceturksnī vai reizi gadā. Viss ir atkarīgs no atslēgvārdu popularitātes un Tavu konkurentu aktivitātēm.

Daži no on-page SEO optimizācijas elementiem ir būtiski abās disciplīnās gan tehniskajā, gan satura. Piemēram, ir būtiski, ka tehniski ir iespējams pievienot unikālus Page Title un Meta Description, bet no satura viedokļa ir svarīgi tos uzrakstīt atbilstoši labajai SEO praksei. Līdzīgi ir arī ar H1 virsraksiem, saišu un mājaslapas struktūru.

Tehniskā SEO optimizācija

Diemžēl šie jautājumi ir saistīti ar programmēšanu

Diemžēl, lai veiktu mājaslapas tehnisko optimizāciju ir nepieciešamas tehniskas zināšanas. Bieži vien šos uzdevumus pašu spēkiem ieviest ir visai sareģīti. Ja Tav šīs zināšanas šķiet saistošas, tās noteikti ir vērts apgūt. Tomēr, ja tehniskas lietām savu laiku nevēlies veltīt, tad zini, ka šīs ir lietas, kuras ieviest var jebkurš programmētājs.

Protams, ka tādos jautājumos, kā navigācijas un saišu struktūra jebkurā gadījumā ir vērts iedziļināties, jo tie ir diezgan stratēģiski jautājumi.

Piemēram, Google Tavu mājaslapu daudz vieglāk atpazīs, ja tās saites (URL) struktūru veidos domēna vārds / sadaļas nosaukums / pakalpojums.

  • Tas varētu izskatīties aptuveni šādi: e-komercija.lv/pakalpojumi/seo-pakalpojumi/
  • Nevis: e-komercija.lv/page8336

Tāpat ir būtiski zināt, ka arī Page Title un Meta Description jautājumu savai WordPress mājaslapai Tu vari atrisināt pašu spēkiem, lejupielādējot, piemēram, Yoast SEO moduli, kas ļaus pievienot šos tekstus, kā arī sniegs savu vērtējumu smaidīgu vai skumju emoji izskatā. Šī lietotne Tev ļaus arīdzen kontrolēt šo ieraksta lauku garumu, lai Tu nepiecienotu pārāk garus vai īsus tekstus.

Būtiskākie tehniskās SEO optimizācijas elementi

  • Optimizēta URL saišu struktūra
  • Navigācijas un mājaslapas satura struktūra
  • Ieviesta strukturēta Data Markup
  • Canonical URLs
  • XML Sitemap
  • SSL un HTTPS
  • Mājaslapas ielādes un darbības ātrums
  • Nevainojama mobilā versija
  • Reģistrēta mājaslapa webmaster rīkos
  • Ieviesti H1, H2, H3 u.c. virstaksti
  • Ieviesti Page Title un Meta Description
  • Optimizēts Robots.txt
  • Un daudzi siti tehniskie parametri

Vai vēlies zināt, kādus tehniskos uzlabojumus ir nepieciešams veit Tava uzņēmuma mājaslapā?

Pasūti mājaslapas Tehniskā audita pakalpojumu.

SEO satura optimizācija mājaslapā

Teksti, video, attēli un saites

SEO satura optimizācija atbild par visu, kas ir saistīts ar mājaslapas saturu. Šajā gadījumā mēs ar to saprotam tekstus, attēlus, video un arī saites. SEO saturs ir arī ļoti stratēģisks darbs ar visiem šiem elementiem. Šajā gadījumā jautājums nav par to, cik daudz dažādu blablabla tekstu ar atslēgvārdiem Tu varēsi sarakstīt un sapublicēt savā mājaslapā, bet gan par to, cik stratēģiski Tu to izveidosi, jo kā minējām pašā raksta sākumā mūsdienu meklētāji fokusējas uz kvalitāti nevis uz kvantitāti.

SEO satura optimizācija ir vesels stāsts un par to ir sarakstītas daudzas grāmatas. Arī mēs izveidosim šim jautājumam veltītu rakstu.

SEO satura svarīgākie elementi

SEO satura svarīgākie elementi sevī iekļauj atslēgvārdu izpēti, foto, video u.c. elelemntus
  • Atslēgvārdu izpēte – Tev ir jāzina, ar kuriem atslēgvārdiem vēlies konkurēt. Ar kuriem, iespējams, ir finansiāli neizdevīgi konkurēt. Ar kuriem, Tu vari sasniegt izcilus rezultātus īsā laikā “garās astes atslēgvārdi” u.c.
  • Mājaslapas struktūra un saites – Mājaslapas struktūras izveide tiek balstīta uz atslēgvārdu izpēti stratēģisku iemeslu dēļ, jo Google daudz labāk atradīs tās lapas, kuru saitēs jau ir iesaistīti būtiskie atslēgvārdi.
  • H1, H2, H3, Hx virsraksti – Hx virsraksti ļauj Google vieglāk orientēties saturā, jo šie virsraksti norāda uz to, par ko ir rakstīts turpmākajā tekstā vai par ko ir stāsts konkrētajā sadaļā. Līdz ar to H virsrakstos noteikti ir vērts iesaistīt atslēgvārdus, kad tas ir iespējams.
  • Page Title un Meta Description – Arī šie īsie teksti, kas parādas meklēšanas rezultātu sarakstā palīdz gan Google, gan arī interneta lietotājiem saprast, vai viņi nonāks īstajā vietā, līdz ar to arī šajos tekstos ir vērts iesaistīt būtiskos atslēgvārdus. Piemēram, ja sadaļu plānojat optimizēt atslēgvārdiem SEO optimizācija, tad noteikti ir vērts iekļaut atslēgvārdu SEO optimizācija arī Page Title un Meta Description.
  • Teksti – Lai principā būtu iespējams veikt mājaslapas SEO optimizāciju, ir nepieciešami teksti. Ir muļķīgi domāt, ka, ieliekot vienu īsu rindkopu katrā sadaļā, Tu varēsi sasniegt izcilus rezultātus. Tomēr nevajag arī pārspīlēt un rakstīt tikai rakstīšanas pēc. Tekstu izveidē būtisks ir balanss! Tekstiem ir jābūt noderīgiem, vidēji 200 – 500 vārdu gariem katrā sadaļā un tajos ir jābūt iesaistītiem atslēgvārdiem (atslēgvārdu ieteicamais blīvums līdz 1,5% no visa teksta).
  • Attēli – Arī attēliem ir nepieciešams piešķirt nosaukumus, aprakstus u.c. Ja augšupielādēsi attēlus, kuru nosaukumi ir IMG_47363, tie tikai un vienīgi izdaiļos Tavas mājslapas saturu, tie nepalīdzēs Tavu SEO pozīciju uzlabošanā. Arī to izmēram ir nozīme, jo pārāk lieli attēli kavēs mājaslapas ielādes ātrumu, kas rezultēsies ar negatīvu ietekmi uz Tavas web lapas SEO pozīcijām.
  • Video – Iespējams, jau no savas pieredzes zini, ka video patreiz ir populārākais satura veids un, ka interneta lietotāji ļoti labprāt tos skatās. Līdz ar to SEO ieviešana savā mājaslapā var būtiski uzlabot lietotāju pieredzi un tādējādi arī SEO rezultātus.
  • Saites – Ir būtiski veidot iekšējās saites mājaslapā. Piemēram, veidojot rakstu, ielikt saiti uz konkrētu pakalpojumu u.c. loģiska dažādu sadaļu un rakstu sasaiste uzlabo lietotāju pieredzi un ļauj par to noprast arī Google.

Off-page SEO optimizācija

Piesaisti savai mājaslapai apmeklētājus no Google meklētāja, uzlabojot mājaslapas autoritāti

Ārējā, jeb Off-page SEO optimizācijas mērķis ir palīzēt veidot tīmekli ar saitēm, kas ļaus interneta lietotājiem uz Tavu mājaslapu nokļūt no citām mājaslapām, portāliem, sociālajiem tīkliem u.c. Šīs darbības uzlabos Tava uzņēmuma mājaslapas autoritāti Google acīs, kas rezultēsies arvien augstākām meklēšanas rezultātu pozīcijām.

Saite uz Tavu mājaslapu no citas web lapas ar labu reputāciju norāda uz to, ka Tavā mājaslapā ir vērtīgs saturs. Tas ļaus interneta lietotājam ne tikai uzklikšķināt uz šīs saites un nonākt Tavā mājaslapā, bet arī Google ierindot Tavu mājaslapu augstākā pozīcijā.

Šajā kontekstā ir daudz dažādu pasākumu, kurus Tu vari īstenot, piemēram:

  • Komunicēt sociālajos tīklos – Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter u.c.
  • Veidot noderīgus rakstus kādā no savu sadarbības partneru blogiem
  • Sūtīt preses relīzes par būtiskiem notikumiem gan nacionāliem, gan lokāliem medijiem
  • Nosūtīt noderīgu informāciju e-pasta veidā par jaunumiem vai atlaidēm savai datubāzei
  • Iesaistīties diskusijās forumos, kur saistošā veidā vari pieminēt noderīgu informāciju ar saitēm uz savu mājaslapu – noderīgiem rakstie, video vai tml.

Nepārcenties! Atceries vienu būtisku lietu – nemēģini savus rakstus publicēt apšaubāmos portālos vai mājaslapās ar zemu reitingu. Saglabā balansu un vienmēr izvērtē, kur Tu publicē informāciju, lai nenodarītu kaitējumu sava uzņēmuma reputācijai un tādējādi arī mājaslapas Google pozīcijām.

Lokālā SEO optimizācija

Nepalaid garām potenciālos klientus, kas ir tuvumā

​​Lokālā SEO optimizācijas mērķis ir palīdzēt uzņēmumiem nokļūt iespējami augstākās meklēšanas rezultātu pozīcijās ar konkrētiem atslēgvārdiem, konkrētā reģionā, piemēram,

Ziedu piegāde Rīgā, bērnu apavu veikals Cēsīs, sporta zāle Siguldā utt. Protams, lokālā SEO optimizācija ir īpaši būtiska tiem uzņēmumiem, kuri sniedz pakalpojumus vai tirgo preces konkrētā vietā.

Lokālais SEO savu uzvaras gājienu veica, sākoties globālajai pandēmijai, kad pārvietošanās kļuva ierobežota un ikviens vēlējās iegūt peces vai pakalpojumus tuvējā apkārtnē.

Uzņēmēji arvien lielāku uzmanību pievērš lokālajai SEO optimizācijai un mēs to iesakām darīt arī Tev. Vai esi sevi pieķēris meklējam preces vai pakalpojumus konkrētā reģionā vai pilsētā? Lūk, tā dara ļoti daudz interneta lietotāju, tieši tāpēc, ja Tava uzņēmuma precēm vai pakalpojumiem ir būtiska tieši lokāla auditorija, Tev ir nepieciešams pievērst uzmanību lokālajam SEO.

Ar ko sākt?

  • Piereģistrē savu uzņēmumu Google Business. Ja Tas jau ir paveikts, tad pārbaudi, vai Tava uzņēmuma apraksts ir pilnīgs, vai esi pievienojis logo, mājaslapas adresi, kontaktinformāciju, darba laiku, pakalpojumu aprakstu u.c.
  • Veido saturu savā māajslapā, kas iekļaus Tev interesējošā reģiona vai pilsētas atslēgvārdus, piemēram, mājaslapas izveide Valmierā, internetveikala izveide Valmierā, SEO optimizācija Valmierā u.c.
  • Arī pozitīvām atsauksmēm Google par Tavu uzņēmumu ir būtiska nozīme. Jo vairāk atsauksmju, jo vairāk 5 zvaigžņu, jo labāk! Protams, ka tās var nopelnīt ar labu darbu – kvalitatīviem pakalpojumiem vai precēm.
  • Mājaslapas mobilā versija. Pārbaudi, vai Tavas mājaslapas mobilā versija darbojas nevainojami, jo lielākā daļa Tavu potenciālo klientu, izmantos savu viedtālruni, lai atrastu informāciju par uzņēmumu, kurš piedāvā konkrētas preces vai pakalpojumus konkrētā reģionā vai pilsētā.

Ar ko sākt SEO optimizāciju

Ar jebko… galvenais ir sākt!

Principā darbību secība var būt dažāda.

Var sākt ar izpēti, var sākt ar tehnisko SEO auditu vai satua auditu, var sākt ar padziļinātas informācijas iegūšanu, var arī sākt ar eksperimentēšanu un tad veikt izpēti. Var arī visu mēģināt darīt paralēli. Katram SEO speciālistam un katram uzņēmējam vai mārketinga speciālistam ir sava pieeja. Citi vēlas zināt visu un tad sākt… jāsaka, ka principā jebkurā jomā šis ir nesasniedzams mērķis… Citi vēlas mācīties no praktiskas pieredzes.

  • Ja vēlies, lai mājaslapas auditu veicam mēs, izvēlies mājaslapas Tehniskā audita pakalpojumu.
  • Mūsu SEO speciālisti var palīdzēt Tev atrast, izpētīt un sagrupēt atslēgas vārdus, lai Tu varētu pieņemt pats vai ar mūsu lēmumu, kuras sadaļas vai rakstus optimizēt, kādus atslēgvārdus izmantot u.c.
  • Ja sākumā vēlies uzzināt vairāk par SEO satura izveidi, mēs Tev iesakām izlasīt SEO satura vadlīniju rokasgrāmatu.
  • Bet, ja vēlies zināt, ko dara tavi konkurenti un, kā būt soli priekšā tiem, tad izvēlies pakalpojumu Konkurentu atslēgvārdu Google pozīciju izpēte.
  • Vērtīgu informāciju par SEO optimizāciju Tu vari iegūt arī E-komercija.lv blogā, kur ir apskatītas dažādas tēmas un dažādi SEO optimizācijas aspekti.

SEO optimizācijas cena

SEO optimizācijas izmaksas ir atkarīgas no daudziem faktoriem

Principā nav iespējams pateikt, cik izmaksās tavas mājaslapas SEO optimizācija, ja visu darbu uzticēsi profesionāļiem bez padziļinātas izpētes.

Ir nepieciešams saprast, kāda ir pašreizējā situācija, kas ir jāsasniedz, vai pietiks tikai ar dažu SEO rakstu izveidi, vai ir nepieciešams iesaistīt arī programmētājus, dažkārt ir nepieciešams pat izstrādāt pilnīgi jaunu mājaslapu, lai spētu konkurēt par top pozīcijām.

SEO audits ir pirmais solis Tavas mājaslapas SEO optimizācijai, tas ietver esošo pozīciju izpēti, tehnisko auditu un atslēgvārdu izpēti. Tikai pēc SEO audita rezultātu analīzes būs iespējams noteikt, cik daudz darba ir jāiegulda, kādi uzlabojumi ir jāveic un cik tas izmaksās.

Kopsavilkums par SEO optimizāciju

Uzticies procesam un veic SEO optimizāciju soli pa solim

Iespējams, ka izlasot šo rakstu, kādam viss šķiet ļoti vienkārši, bet kādam tieši pretēji – sarežģīti. Galvenā ziņa, ko mēs vēlamies Tev sniegt ir, ka SEO optimizācija var būtiski uzlabot Tava biznesa pārdošanas rādītājus un, ka to veicot stratēģiski soli pa solim, Tu noteikti iegūsi cerēto rezultātu.

  • Sāc ar diagnostiku, veicot SEO auditu un konstatējot problēmas mājaslapā
  • Izveido SEO optimizācijas plānu
  • Veic on-pageSEO optimizāciju
  • Veic off-page SEO optimizāciju
  • Veic regulāru rezultātu monitorēšanu, lai redzētu, kas ir uzlabojies, ko vēl ir iespējams uzlabot, kas sniedz atdevi, kas ne.

Veiksmi darbos!

<h3>Paldies, esam saņēmuši Tavu vēstuli!</h3>
<p>Jau tuvākajā laikā ar Tevi sazināsies mūsu speciālists, lai vienotos par ērtu laiku sarunai.</p>

Saistītie raksti

9 pārdošanas veicināšanas pasākumi un metodes biznesam

15.02.2023

Digitālā vide – efektīvs sabiedrotais pārdošanas veicināšanai Mūsdienās digitālā vide ir neatsverams palīgs pārdošanas veicināšanai – dati liecina, ka 81% mazumtirdzniecības pircēju…

Lasīt rakstu

Atslēgvārdu izpēte no A līdz Z paša spēkiem (2024)+Video

10.05.2023

Kas ir atslēgvārdi? Atslēgvārdi ir vārdi un frāzes, ko cilvēki izmanto, lai meklētu informāciju tiešsaistē, piemēram, ja viņiem interesē riepu iegādes iespējas,…

Lasīt rakstu

E-komercijas mārketings – stratēģija internetveikala pārdošanas apjoma veicināšanai

01.09.2020

E-komercija un mārketings – kas ar to saprotams? E-komercijas mārketings ir pārdošanas apjoma veidošanas process, palielinot izpratni par tiešsaistes veikala produktu piedāvājumu…

Lasīt rakstu