Kas ir blogs? Kādēļ tas nepieciešams biznesam?

Emuārs jeb blogs ir būtiska satura mārketinga rīks, kurā uzņēmums izveido saturu, kas saistīts ar tā produktu vai pakalpojumu, lai uzlabotu redzamību tiešsaistē. Taču redzamība nav vienīgais, ko vari iegūt – kas ir blogs, kādi ir svarīgākie principi tā izveidei un kāpēc tā izstrādi der apsvērt ikvienam uzņēmumam? Lasi rakstu un tajā uzzini nozīmīgus ieteikumus, lai Tavs blogs izceltos!

Edgars Kebbe

Atjaunināts 05.04.2024

Ko nozīmē “blogs” latviski?

Vai zināji, ka vārds “blogs” 2007. gadā kandidēja uz gada nevārda titulu? Jā, jau gadiem ilgi Latvijā norit diskusijas par vārda “blogs” izmantošanu un tā skaidrojumu latviskotā versijā.

Blogu mēdz saukt arī par emuāru, taču Latvijā šis anglicisms ir iedzīvojies labāk un tiek bieži izmantots.

Blogs latviski nozīmē “emuārs”, jeb tiešā tulkojumā arī tīmekļa žurnāls, taču jāatzīst, ka šis vārda skaidrojums gadu gaitā nav iesakņojies mūsu leksikā, tāpēc joprojām visbiežāk izmantojam klasisko anglicismu “blogs”.

Vārdam “blogs” latviski un citās valodās tiek piešķirts vienots skaidrojums – tā ir mājaslapa vai vietnē esoša sadaļa, ko izmanto personīgu uzskatu vai biznesa aktualitāšu izziņošanai.

  • Sākotnēji blogus sauca par tīmekļa emuāriem, kas bija vietnes, kuras sastāvēja no vairākiem ierakstiem. Tie bieži tika papildināti ar jaunu informāciju par dažādām tēmām, un individuālie bloga autori tajos dalījās ar savām pārdomām.
  • Mūsdienās emuāri jeb blogi lielākoties ir saistīti ar uzņēmumiem – tie tiek regulāri atjaunināti, papildinot ar aktuālo informāciju, un blogi ir paredzēti plašam sabiedrības patēriņam.

Emuārs jeb blogs (saīsināta “tīmekļa emuāra” versija) ir tiešsaistes žurnāls vai informatīva vietne, kurā informācija tiek rādīta apgrieztā hronoloģiskā secībā, un jaunākās ziņas tiek rādītas vispirms, augšpusē. Tā ir platforma, kurā autors vai, piemēram, uzņēmums, dalās savos viedokļos par atsevišķu tēmu.

Emuārs jeb blogs ir vieta, kur uzņēmums var dalīties savā viedoklī, izteikt ieteikumus un veidot interesantus rakstus par savas nozares aktuālajiem jautājumiem.

Blogs, neatkarīgi no tā, vai tas ir vērsts uz e-komerciju, mazumtirdzniecību, tehnoloģijām vai pakalpojumiem, ir tā SEO optimizācijas sadaļa, kas sniedz labumu gan uzņēmumam, gan lietotājam, rakstot par tēmām, kas rezonē ar auditoriju.

Blogs un bloga ieraksts – vai tas ir viens un tas pats?

Nē, taču tie ir savstarpēji saistīti.

Bloga ierakstu kopums veido blogu – sadaļu mājaslapā. Piemēram, šis raksts, kuru šobrīd lasi, ir bloga ieraksts, taču sadaļa mājaslapā, kurā tas ievietots, ir blogs.

Tādēļ konkrētu rakstu sauksim par bloga ierakstu, bet rakstu kopumu – par blogu.

Kā blogs var palīdzēt ienākumu palielināšanai un klientu piesaistei?

21. gadsimts ar arvien pieaugošo interneta lomu ir pats piemērotākais brīdis, kad uzņēmumiem savā mārketinga stratēģijā iekļaut emuāru jeb blogu veidošanu. Esam pārliecināti par to vairāku iemeslu dēļ.

Kādu? Par to – turpinājumā!

#1 Palielinās vietnes apmeklētāju skaits

Klientu ceļojumā, kas cilvēku no intereses un vēlmes par produktu vai pakalpojumu noved līdz pirkumam, būtisks posms ir informācijas iegūšana, lai aptvertu dažādās perspektīvas.

Blogs ir īstā iespēja Tev izcelt savu uzņēmumu, lai potenciālajam klientam signalizētu par sevi un savu piedāvājumu!

Kvalitatīvs, SEO labajai praksei atbilstoši izstrādāts bloga raksts, kurā iekļauti meklētākie atslēgvārdi, palielina apmeklējumu skaitu mājaslapā.

Ienākot vietnē, lietotājs izlasīs rakstu un turpinās aplūkot piedāvājumu – un tieši tāpēc būtiski ir rakstā iekļaut iekšējās saites uz citām sadaļām.

#2 Palielinās aizsniegtās auditorijas skaits

Atceries – bloga rakstu publicēt sociālajos medijos iespējams ne vien uzņēmumam, bet arī interesentiem, kuri vēlas dalīties ar noderīgu informāciju. Tas, savukārt, palielina aizsniegtās auditorijas skaitu, izmantojot sociālo mediju sniegtās iespējas.

#3 Tiek sniegta iespēja vietnes apmeklētāju pārvērst reālā klientā

Tāpat kā katrs rakstītais blogs ir vēl viena indeksēta lapa, kas ļauj paplašināt uzņēmuma atrašanos meklēšanas rezultātos, katrs bloga ieraksts ir jauna iespēja radīt jaunus potenciālos pirkumus.

Tas darbojas vienkārši: katram emuāram nobeigumā pievieno potenciālo pirkumu ģenerējošo aicinājumu uz darbību.

Bieži vien šie aicinājumi uz darbību noved pie tādām lietām kā bezmaksas e-grāmatas, informatīvās grāmatas, bezmaksas lekcija u.c., par kuru potenciālais klients būtu gatavs sniegt savu informāciju.

Kā šī darbība izskatās soli pa solim?

  1. Apmeklētājs nonāk vietnē.
  2. Apmeklētājs redz aicinājumu uz darbību, lai saņemtu kādu bezmaksas piedāvājumu.
  3. Apmeklētājs noklikšķina uz tā un nonāk galvenajā lapā, kurā ir veidlapa, kas jāaizpilda ar savu informāciju.
  4. Apmeklētājs aizpilda veidlapu, iesniedz informāciju un saņem bezmaksas piedāvājumu.

Tālāk šos datus vari izmantot, piemēram, lai sazinātos par sadarbību, sūtītu īpašos piedāvājumus un citos veidos mudinātu lietotāju veikt pirkumu.

#4 Tiek veicināti ilgtermiņa rezultāti

Sniedzot vērtīgu informāciju bloga lasītājiem, izglītojot, atbildot uz viņu komentāriem un citādi mijiedarbojoties ir viens būtisks ieguvums ilgtermiņam – Tavs uzņēmums kļūst par viedokļu līderi, autoritāti informatīvajā telpā.

Padomā par to no sava potenciālā klienta perspektīvas!

Piemēram, potenciālie klienti atrod atbildes uz sev būtiskiem jautājumiem, izmantojot emuāra ierakstus, ko rakstījuši Tava uzņēmuma darbinieki. Tādā gadījumā viņi, visticamāk, nonāks līdz pakalpojuma vai produkta iegādei pie Tevis, uzticoties tam, ko saki, jo esi viņiem palīdzējis pagātnē – iespējams, pat pirms viņus tas ieinteresēja.

#5 Ir lieliska iespēja veidot iekšējās un ārējās saites

Iekšējās un ārējās saites ir viens no 200 faktoriem, ko Google algoritms ņem vērā, nosakot vietnes pozīcijas meklētājprogrammas rezultātos.

Iekšējās un ārējās saites, tostarp bloga ieraksti ir tas, ko ņem vērā google algoritmi, izvērtējot vietnes atrašanos meklētājpārlūkā.

Bloga rakstā iekļaujot saites uz citiem rakstiem mājaslapā, tiek radīta satura struktūra, ko nolasa meklētājprgramma. Savukārt, ārējās saites meklētājprogrammai dod signālu par Tavu mājaslapu kā kvalitatīvu resursu, jo esi izmantojis atsauces uz citiem autoratīviem resursiem.

#6 Tas palīdz dalīties ar uzņēmuma jaunumiem

Vēl viens ieguvums, ko sniedz emuāra jeb tīmekļa žurnāla rakstīšana, ir tas, ka uzņēmums var dalīties ar saviem jaunumiem un stāstiem.

Blogā var tikt ievietoti raksti ne tikai par noderīgu informāciju, kas saistīta ar uzņēmuma piedāvājumu, bet arī ziņas par jaunumiem uzņēmuma darbībā – piemēram, paplašinātu piedāvājumu riepu klāstam, pieaugošu pakalpojumu skaitu interneta veikalam, jaunas filiāles atvēršanu juristu birojam kādā no pilsētām u.c.

#7 Iespēja iekarot TOP pozīcijas ar tādiem atslēgvārdiem, kurus konkurenti neizmanto

Lielākoties uzņēmumi saturu mājaslapā būvē ap biežāk meklētākajiem atslēgvārdiem, taču tie likumsakarīgi arī ir visvairāk izmantotie, tāpēc konkurence uz TOP pozīcijām meklēšanas rezultātos ir augsta.

Svarīgi ir atcerēties, ka atslēgvārdi, kuru meklējumu skaits mēnesī ir zemāks, nav sliktāki – tieši pretēji, ja tie tiks atbilstoši izmantoti, var sniegt augstāku pienesumu uzņēmumam.

Tāpēc bloga sadaļa ir lieliska platforma, kurā integrēt tādus atslēgvārdus, kuru meklējumu skaits mēnesī un konkurence uz pirmajām pozīcijām meklētājā ir zemāki. Šī iemesla dēļ bloga rakstīšana ir efektīva taktika SEO optimizācijā, izmantojot brīvo nišu potenciālo klientu piesaistei.

Atslēgvārdi ir būtiska seo sastāvdaļa un bloga ieraksti ļauj integrēt tajā dažādus atslēgvārdus, tostarp tos, kuriem ir zemāks meklējumu skaits mēnesī, izceļot savu īpašo produktu vai pakalpojumu.

Vēlies uzzināt, kā bloga sadaļa mājaslapā var palīdzēt Tavam e-komercijas uzņēmumam palielināt apmeklētību un kā to efektīvi iekļaut SEO stratēģijā?

Negaidi – piesakies konsultācijai, mūsu speciālisti ar Tevi sazināsies un atbildēs uz visiem jautājumiem!

Gribu attīstīt blogu mājaslapā – kā to sākt?

Ja uzņēmuma vārdā vai savu interešu vadīts vēlies sākt veidot blogu, ir svarīgi saprast, kā īsti to paveikt.

Lūk, daži soļi, ar ko sākt:

  1. izvērtē, vai sakāmais ir jēgpilns. Mūsdienās digitālajā vidē stiepjas plašumos neizmērāms tekstu daudzums. Lai netērētu savus resursus lieki, kritiski izvērtē, kāda būs pievienotā vērtība no uzrakstītā;
  2. atrodi īsto platformu. Izvēles iespējas ir dažādas. Ja vēlies veidot blogu kā individuālis – var noderēt WordPress, Medium, Squarespace, Wix u.c. Ja pārstāvi uzņēmumu – nepieciešams izveidot jaunu sadaļu, ko var nosaukt dažādi, piemēram, Aktualitātes, Blogs, Jaunumi u.c. Galvenais, lai atvēruma nosaukums ir skaidri saprotams un nemaldina lasītāju;
  3. noformulē vēlamo un sāc darīt. Ir svarīgi jau sākumā saprast, ko vēlies panākt – stiprināt saikni ar klientiem/sekotājiem, vienkārši izpaust savas domas? Kad tas ir skaidrs, vari pievērsties bloga izveidei.
Ja vēlies savā biznesā ieviest blogu, tad padomā vai tev ir, ko teikt, ja ir, tad atrodi platformu, kur to darīt un sāc rakstīt saturu.

Turpinājumā pastāstīsim, kāda ir panākumu atslēga laba bloga raksta izveidei – iekārtojies ērtāk un uzzini!

Padomi no profesionāļiem: kā uzrakstīt SEO draudzīgu bloga rakstu?

Lai bloga raksts aizsniegtu auditoriju un būtu pamanāms starp desmitiem un simtiem citu, ir svarīgi to rakstīt, ievērojot SEO vadlīnijas. Tas palīdzēs meklētājprogrammām “nolasīt” tekstu, lai novietotu pēc iespējas augstākās pozīcijās meklētājā.

Bloga rakstu izstrādāt var dažādi speciālisti uzņēmumā, piemēram, vadītājs, mārketinga, produktu vai pārdošanas speciālists, kā arī tekstu autors (copywriter), taču jautājums visiem ir viens – ar ko sākt un kam pievērst uzmanību? Lūk, svarīgākais!

#1 Ieteikumi efektīvam blogam rakstīšanas posmā

Lai bloga raksts būtu izdevies ir jāņem vērā dažādi aspekti un jāveic izpēte, piemēram, atslēgvārdu izpēte.

Visa pamats – atslēgvārdu izpēte

Kāpēc tā ir svarīga? Tam ir vairāki būtiski priekšnoteikumi:

  • atslēgvārdu izpēte ļauj saprast, kā dažādu informāciju meklē auditorija un kas tai šķiet aktuāli. Tādējādi, izprotot vajadzību, vari pielāgot tekstu tieši auditorijai, lai tā saņemtu vēlamo;
  • atslēgvārdu iekļaušana ir būtiska meklētājprogrammām. Iekļaujot tos bloga rakstā, signalizēsi Google par informāciju mājaslapā un varēsi izmantot Google un citu meklētājprogrammu sniegtās priekšrocības satura izplatīšanai.

Atceries – lai arī cik būtiska loma atslēgvārdiem ir tieši Google meklētājprogrammai, blogs primāri tiek radīts cilvēkam, tāpēc satura kvalitātei un informācijas nozīmīgumam ir būtiska loma.

Satura izstrāde – ieteikumi no speciālistiem

Kad atslēgvārdi vai to grupa izvēlēta, ir īstais brīdis fokusēties satura radīšanai.

Lūk, daži padomi par SEO labo praksi, kas sniegs ieskatu satura vadlīnijās no lietotāja un meklētājprogrammu perspektīvas.

  1. SEO labā prakse nosaka, ka optimāls bloga raksts ir garumā no ~700 līdz 1500, 2000 vārdiem.
  2. Būtiska ir teksta struktūra – pieturies pie ievaddaļas, kas sniedz ieskatu gaidāmajā informācijā, iztirzājuma un nobeiguma. Saturu nevajag rakstīt garās rindkopās – jāiekļauj uzskaitījums, vizuālie elementi, citāti.
  3. Galvenā informācija jāiekļauj teksta pirmajā daļā. Tas ir svarīgi divu faktoru dēļ – pirmkārt, tas palīdz noturēt lasītāja uzmanību, otrkārt, to augstu novērtēs Google meklētājprogramma. Tā kā Google teksta skenēšanu sāk no satura augšpuses, tur noteikti jāiekļauj galvenie atslēgvārdi, virsraksti u.c. svarīgākā informācija.
  4. Neaizmirsti par uzticamu informāciju – lai lietotājs rastu pievienoto vērtību, iekļauj citātus vai faktus, pievienojot avotu, no kura konkrētā informācija ir iegūta.

Virsrakstu un apakšvirsrakstu izstrāde, iekļaujot atslēgvārdus

Katrs lielisks emuārs jeb blogs sākas ar virsrakstu, kas piesaista lasītāja uzmanību un liek viņam noklikšķināt un turpināt lasīt, lai uzzinātu vairāk.

Virsraksta apzīmējums ir H1, un tā ideālais garums ir līdz 60-70 rakstzīmēm, kā definējusi Google meklētājprogrmma un secinājuši speciālisti.

Tīmekļa žurnāla ierakstu strukturizē pēc tēmām – apakšvirsrakstiem. Tos jāveido atbilstoši vēlamajai struktūrai – pēc nozīmīguma. Tos pievieno attiecīgi pēc H2, H3 utt. līmeņiem.

Pareizrakstība ir būtiska!

Kļūdains teksts nerada uzticamību lasītājam, tāpēc pievērs uzmanību arī pareizrakstībai. Pēc raksta izveides pārlasi tekstu vai nodod to izskatīšanai citiem kolēģiem – tas palīdzēs atbrīvoties no ortogrāfijas, interpunkcijas un stila kļūdām.

Iekšējo un ārējo saišu nozīme – augsta

Kas ar to domāts un kāpēc nozīme ir būtiska?

  • Iekšējās saites ir tās, ko bloga rakstā iekļauj, lai vestu uz citām mājaslapas sadaļām, piemēram, produktiem, pieteikšanos konsultācijai u.c. Tās ir būtiskas, jo to esamību novērtē Google u.c. meklētājprogrammas. Vienlaikus tas arī sniedz iespēju lasītājam uzzināt vairāk, iepazīstoties ar papildu informāciju.
  • Ārējās saites tiek pievienotas no citiem vērtīgiem resursiem. Tās, piemēram, norāda uz datu avotiem. Ir svarīgi ievietot vismaz vienu ārējo saiti ar augstāku autoritāti, tādējādi sniedzot pozitīvu signālu Google, analizējot saturu.

#2 Ieteikumi satura izkārtošanai mājaslapā no SEO perspektīvas

Saturs gatavs? Laiks pievērsties tā publicēšanai! Jā, jā, arī tam ir liela nozīme no SEO perspektīvas! Pastāstīsim, kā vari iekļaut labo SEO praksi, publicējot bloga ierakstu uzņēmuma mājaslapā.

Vizuālie elementi

Lai saturs būtu pārredzamāks, nevar aizmirst par foto un video vai audio pievienošanu.

To darot, atceries:

  • attēliem ir jāpielāgo izmērs. Tos optimizēt vari, piemēram, tinypng.com.;
  • attēlus augšupielādējot mājaslapā, tiem jāpievieno atslēgvārdos balstīts nosaukums;
  • tiem jāpievieno arī ALT teksts, ko nolasa Google. Tajā, iekļaujot atslēgvārdus, tiek paskaidrots attēlā redzamais;
  • ja pievieno video no ārējām saitēm, piemēram, Youtube, tas jāievieto nevis kā saite, bet video, radot pievienoto vērtību.

Kā noformēt SEO draudzīgus attēlus? Klikšķini zemāk un uzzini vairāk rakstā!

SEO draudzīgi attēli – sagatavošana mājaslapai

Šajā rakstā rādīsim un runāsim par to, kā Tu vari sagatavot SEO draudzīgus attēlus savai mājaslapai. Bonusā bezmaksas online rīki, lai šo…

SEO aspekti, ko nolasa Google

Pirms raksta publicēšanas pievērsies vēl dažiem SEO aspektiem:

  • Meta apraksts. Tas parādās meklētājā, ievadot atslēgvārdu. Virsraksts (title tag) garums ir 50-60 rakstzīmes. Apraksts (meta description) parādīsies meklētājā zem virsraksta, tas kalpo kā aicinājums noklikšķināt uz raksta. Tā garums – līdz 160 rakstzīmēm. Abos jāiekļauj atslēgvārdi;
  • URL saite. Arī tā tiek veidota, balstoties uz izvēlētajiem raksta atslēgvārdiem. URL saites garums svārstās no ~50, 60 līdz 100 rakstzīmēm. To veido, vārdus rakstot bez garumzīmēm un lielajiem burtiem, atstarpes vietā liekot “-”.

#3 Izplatīšana auditorijai – kā punkts uz “i”

Vai Tev šķiet, ka ar raksta publicēšanu ir gana?

Nē, tāpat kā, izstrādājot produktu vai pakalpojumu, nepieciešams veltīt enerģiju mārketinga aktivitātēm, arī bloga izplatīšana auditorijai ir svarīga.

Kā to paveikt?

  • Izmanto sociālo mediju spēku. Dati liecina, ka 27,5% lietotāju izmanto sociālo tīklu vietnes, lai iegūtu informāciju par produktiem, kurus iegādāties. Tas nozīmē, ka sociālo mediju spēks ir liels, lai potenciālo klientu izglītotu par dažādiem jautājumiem, kas saistīti ar Tavu uzņēmumu, produktiem, pakalpojumu u.c.
  • Radi aktivitāti ap bloga rakstu. To var paveikt dažādi, piemēram, ievietojot rakstu grupās, forumos u.c. vietnēs, atbildot uz komentāriem.
  • Izmanto sociālo mediju iespējas atkārtoti. Tā kā sociālajos medijos nav ierobežojumi tam, cik bieži un kā informāciju publicēt, vari aktualizēt rakstu, piemēram, ik pēc vairākiem mēnešiem, izmantojot dažādus formātus, tostarp video, Reels, īsos stāstus (Story) u.c.
  • Integrē bloga rakstu e-pasta mārketinga aktivitātēs. Piemēram, ja auditorijai izsūti e-pastu ar jaunumiem, vari tajā pievienot saiti uz bloga rakstu mājaslapā.
Gandrīz trešdaļa interneta lietotāju izmanto dažādus sociālos medijus, lai izpētītu produktu, kuru vēlās iegādāties.

Kopsavilkums

Blogs ir noderīgs instruments, kā informēt auditoriju gan individuālistiem, gan uzņēmumiem. Uzņēmumiem tas ļauj palielināt lapas apmeklētāju skaitu, tos pārvērst pircējos un nostiprināt savas pozīcijas tirgū kā autoritātei.

Izstrādājot bloga jeb tīmekļa žurnāla ierakstu, jāveic atslēgvārdu izpēte, teksts jāstrukturizē, ievērojot labo SEO praksi, kā arī jāiekļauj vizuālie elementi, dati un citāti. Bloga rakstu jāpublicē, atceroties par atslēgvārdos balstītu Meta aprakstu, URL saiti, ALT tekstu attēliem un citiem būtiskiem SEO aspektiem, kas ir būtiski, lai nonāktu meklētājprogrammu rezultātu TOP pozīcijās.

Biežāk uzdotie jautājumi

Kur izveidot blogu un kāda ir tā cena?

Biežāk izmantotie resursi, lai izveidotu blogu, ir WordPress, Medium, Squarespace, Wix. Tur to iespējams izdarīt arī bez maksas, taču ir pieejamas arī maksas versijas, kas sniedz dažādas noderīgas papildu funkcijas.

Kāds ir bloga mērķis?

Emuārs jeb blogs uzņēmumiem tiek radīts ar mērķi izglītot auditoriju par tai būtiskiem jautājumiem, problēmām, aktualitātēm. Tas ļauj stiprināt saikni starp uzņēmumu un auditoriju un palielināt mijiedarbību informācijas apmaiņai. Uzņēmumiem blogs kalpo kā platforma, lai runātu par aktuālo gan esošo, gan potenciālo klientu vidū.

<h3>Paldies, esam saņēmuši Tavu vēstuli!</h3>
<p>Jau tuvākajā laikā ar Tevi sazināsies mūsu speciālists, lai vienotos par ērtu laiku sarunai.</p>

Saistītie raksti

Kas ir KPI un kāda tā saistība ar efektīvu mārketingu?

18.06.2024

Kas ir KPI? Angļu valodā KPI nozīmē “Key Performance Indicators” jeb tulkojumā latviešu valodā – “izpildes pamatrādītāji”. Tie ir svarīgi mērījumi, kas…

Lasīt rakstu

Kā izveidot blogu, kas atbilst labai SEO praksei un atbilstu Google jaunajām interneta satura vadlīnijām?

09.09.2024

Kas ir blogs un bloga nozīme mājas lapas struktūrā? Blogs ir tīmekļa žurnāls jeb emuārs, kurā tiek publicēts dažādas formas saturs: raksti,…

Lasīt rakstu

Sociālo mediju komunikācijas plāns

27.11.2019

Latvijā ir vairāk nekā miljons sociālo mediju lietotāju Kantar dati liecina, ka vidēji Latvijā vienā dienā Google apmeklē 995 tūkstoši lietotāju. Sociālo…

Lasīt rakstu