Lietotāju pieredzes (UX) pamatprincipi

Edgars Kebbe

Atjaunināts 29.08.2023

UX (user experience) – ir pieredze, kas rodas lietotājam mijiedarbojoties, saskaroties ar mājaslāpā, internetveikalā vai aplikācijā esošajiem elementiem.

Patīkama lietotāju pieredze (UX) digitālajā pasaulē ir viens no priekšnosacījumiem, lai veidotu attiecības ar jauniem klientiem un jau esošās pārvērstu par lojālām. UX izstrādes procesa mērķis ir uzlabot lietotāju mijiedarbību ar platformu un uzņēmuma produktiem, kā arī veicināt ērtu, vieglu un patīkamu sajūtu saskarsmē ar tehnoloģijām un funkcionalitātēm.

Tāpēc svarīgi ir ņemt vērā pašus galvenos nosacījumus patīkamas pieredzes radīšanai, lai veidotu kvalitatīvas attiecības ar savu mērķauditoriju.

Iepazīsties ar 16 nosacījumiem, kurus ir vērts ņemt vērā:

1.Iepazīsti lietotāju vajadzības

Galvenais no visiem UX dizaina principiem ir orientēties uz lietotājiem visā mājaslapas skiču un dizaina izstrādes procesā. Termins “lietotāja pieredze” pats par sevi skaidri norāda, ka jūsu darba centrā ir jābūt lietotāju pieredzes uzlabošanai ar jūsu produktu vai pakalpojumu.

Tāpēc jums ir jāuzzina un jāsaprot, ko lietotāji meklē jūsu platformā, informācijas struktūrā, dizainā (izmantojot lietotāju testēšanu un citas metodes). Iespējams, ka dizains jums var šķist lielisks, bet atcerieties, ka neesat lietotājs.

Labā prakse: izveidot klikšķināmu mājaslapas skici un dot lietotājiem to testēt. Tad arī atklāsies patiesās vēlmes un vajadzības un dalītā uzmanība uz informācijas blokiem.

Lietotāju pieredze, lietojot kādu aplikāciju vai mājaslapu, parasti sākas ar vēlmi vai vajadzību.

Bieži sastopama kļūda ir tā, ka uzņēmumi organizē savu saturu tādā veidā, kas ir lietderīgs to iekšējai darbībai. Tā vietā viņiem jāorganizē saturs tā, lai tas būtu saprotams saviem klientiem un lietotājiem.

Piemēram: Lietotājs ir ienācis mājaslapā lai mainītu savu autovadītāja apliecību, bet tā vietā viņam jāmēro tāls ceļš un daudz klikšķu, lai saprastu, kurā atvērumā mājaslapā vispār atrodas un kur meklēt nepieciešamo informāciju.

Lietotāju testēšana

2. Svarīgi apzināties dizaina izstrādes posmu

Pirmkārt, svarīgi ir apzināties, kādā izstrādes stadijā šobrīd atrodies (skice, wireframe, prototype, design). Otrkārt, tas palīdzēs rast īstās atbildes uz jautājumiem. Nav jēgas testēt pogas krāsu, ja vēl nemaz nezināt, kur tā atradīsies.

3. Skaidra hierarhija

Veidojot skaidru hierarhiju jeb lapas karti, nodrošināsiet vienmērīgu lietotāju navigāciju visā aplikācijā vai mājaslapā.

Ir 2 hierarhiju veidi:

  • Informācijas struktūra – saistīta ar to, kā saturs tiek organizēts visā dizainā. Galvenā navigācija tiek uzksatīta par primāro hierarhijas stāvu, savukārt, kad klikšķināt uz apakškategorijas, tā jau ir sekundārā hierarhija
  • Vizuālā hierarhija – ļauj lietotājiem viegli pārvietoties lapā vai sadaļās.Tāpēc, lai lietotājiem izveidotu viegli plūstošu dizainu, skaidri jānorādā un jāizceļ svarīgākais saturs.

4. Saglabā konsekvenci

(konsekvents – atbilst loģikas prasībām, likumsakarība, noteikts, mērķtiecīgs.. )

Lietotāji sagaida, ka Jūsu produktiem būs zināma līdzība ar citiem produktiem, ko viņi regulāri izmanto. Tādējādi viņiem ir viegli iepazīties ar jauno produktu, nepatērējot lieki laiku, radot jaunu lietotāja pieredzi. Tas var izklausīties nedaudz pretintuitīvi, bet, jo pazīstamāks ir dizains citiem, jo ātrāk lietotāji var iemācīties to lietot, kas attiecīgi uzlabo viņu pieredzi.

Šāda konsekvence dizaineriem atvieglo arī dizaina procesu, jo viņiem nav jāpārstrādā viss ik reizi, kad viņi uzsāk jaunu projektu.

Piemēram: starp lietotājiem izplatīta ir kļuvusi “peldošā darbības poga”, pievienojot jaunu ziņu, piemēram, Google dokumentos. Dizainerim nav jāizdomā cits paņēmiens, kā to darīt, ja lietotājiem šis ir ērti, saprotami, viegli lietojami.

5. Izproti pieejamību

Arvien svarīgāks UX dizaina pamatu noteikums tiek veidots, paturot prātā pieejamības principu. Vienkāršiem vārdiem runājot, dizainera pienākums ir pārliecināties, ka viņa dizains ir lietojams pēc iespējas lielākam cilvēku skaitam. Tas nozīmē, ka jūsu dizainam jābūt pieejamam arī cilvēkiem ar invaliditāti.

Piemēram: Slack platforma, kura izveidojusi bloga rakstu sadaļu īpaši kontrastainu, kas palīdz lietotājiem ar redzes traucējumiem (arī lietotājiem zema apgaismojuma iestatījumos) vieglāk lasīt ekrānā redzamo saturu.

Izproti pieejamību

6. Kontekstam ir nozīme

Veidojot dizainu ir jāņem vērā lietotāja konteksts.

Lokācija parasti ir viens no konteksta faktoriem, piemēram, vai lietotne tiek programmēta kādam, kas regulāri ir ceļā, vai aizņemtā ikdienas rutīnā, vai sēž pie rakstāmgalda.

Ir arī citas, lietas, kas jāņem vērā, lai izprastu lietotāju uzvedību, piemēram:

  • Laiks, kurā lietotājs ir mijiedarbībā ar lietotni.
  • Emocionālais stāvoklis platformas izmantošanas brīdī.
  • Ierīce, kuru izmanto (piem, mobilajai ierīcei ērtāks izkārtojums, lai pārvaldītu ar vienu pirkstu).
  • Cilvēki, kas viņu ietekmē.
  • utt.

Kad ir iegūta informācija par šiem faktoriem, jāveido dizains, kas maksimāli uzlabo lietotāju pieredzi.

Piemēram: lietotāja emocionālais stāvoklis ietekmētu to, cik pacietīgs vai nepacietīgs viņš varētu būt, mijiedarbojoties ar jūsu produktu vai pakalpojumu lietotāja interfeisā. Piemēram, pērkot kādu steidzami nepieciešamu medicīnas preci, vai vilciena biļeti, kurš tulīt jau tuvojas stacijai, vai māte ar radošu mazuli, kurš ietekmē viņas steidzīgos lēmumus.

7. Vispirms jādomā par lietojamību

UX dizains ir pilnībā vērsts uz lietotāju problēmu risināšanu, tāpēc dizaina lietojamība ir viens no būtiskākajiem lietotāju pieredzes dizaina principiem. Lai cik estētiski iepriecinoša būtu jūsu mājaslapa, tā neveidos mijiedarbību ar lietotāju ja vien nebūs droša un viegli lietojama.

Jebkura mājaslapa, kas ir pārblīvēta, var zaudēt apmeklētājus. Dizainera uzdevums ir pārliecināties, ka katrai ikonai, pogai un informācijas fragmentam, kas atrodas dizainā un mājaslapas skicēs, ir savs mērķis. Tāpēc labāk ir koncentrēties uz skaidrību, pievēršot lietotāju uzmanību noderīgākiem elementiem.

Lietojamība ir iemesls, kāpēc pamanāmas pogas, un minimālistisks dizains ar nedaudziem elementiem palielina klikšķu skaitu (CTR).

Piemēram: Mainīta CTA forma un krāsa var pielilināt klikšķu skaitu pat divkārši

Lietojamības tests

8. Mazāk ir vairāk

Principu “Mazāk ir vairāk” ierosinājis arhitekts Ludvigs Mīss van der Rohs (Ludwig Mies van der Rohe). Attiecībā uz UX galvenais mērķis ir vienkāršs: samazināt lietotāju darbības un kognitīvos procesus (informācijas apstrādi, likumsakarības, uzmanību, uztveri utt), piešķirot tam vērtību, līdz ar ko uzlabojas dizaina lietojamība un konsekvence.

“Mazāk ir vairāk” uzsver vienkāršību, nevis jucekli vai pārmērīgu dekorāciju dizainā. Balstoties šajā UX principā ir radīti vairāki slaveni dizaini, tostarp iPhone un iPod. Arī savā mājaslapā Apple ir ievērojis šo pašu dizaina principu.

9. Lieto vienkāršu valodu

Tieši tāpat kā vienkāršība ir kļuvusi par labāko dizaina praksi, arī UX orientētai tekstu rakstīšanai vajadzētu izvairīties no tehniskiem un sarežģtiem jomas terminiem un izvēlēties vienkāršu valodu.

Lietotāji ir aizņemti, viņi ir ceļā, viņiem jākoncentrējas uz vairākiem uzdevumiem reizē, tāpēc savā rakstībā izmantojiet vārdus, kas ir vistuvāk lietotāja domām.

Komunikācija ir vienkāršā valodā, ja tās formulējums, struktūra un dizains ir tik skaidri formulēti, ka mērķauditorija var viegli atrast vajadzīgo, saprast atrasto, un izmantot šo informāciju.

“YES” būtu daudz vieglāk saprotama norāde.

Komunicejiet vienkaršā valoda

10. Tipogrāfijai ir spēcīga ietekme

Tipogrāfija ir cilvēka valodai dod izturīgu vizuālo formu.

Tipogrāfiskās izvēles var būtiski ietekmēt veidu, kādā lietotāji interpretē jūsu lietoto valodu, palīdzot papildināt vai apspiest ziņojumu. Turklāt tipogrāfija var uzlabot UX dažādos veidos.

Kas ietilpst pie tipogrāfijas:

  • Nosaukumu lielumi (H1, H2)
  • Teksta izkārtojums kolonās
  • Sadaļu nosaukumu stils
  • Izcēlumi (highlights)
  • Paragrāfa pirmā burta dizains
  • Citāts
  • Teksta fonts
  • Saraksta stils
  • Ikonas ar tekstu
  • Informācijas bloku atdalītāji (seperators)
  • utt.

Piemēram, tas var uzlabot pieejamību un padarīt dizainu ērtāku lietotājiem, kā arī vieglāk lasāmu tekstu.

11. Atgriezeniskai saitei ir nozīme

Dizainam jābūt interaktīvam pēc būtības. Tātad, kad lietotājs kaut ko noklikšķina, viņam būs nepieciešama atbilde no mājaslapas vai paša produkta, lai saprastu, ka viņa komanda ir saņemta. Atgriezeniskā saite ir izšķirošs veids, kā veicināt komunikāciju starp cilvēkiem un mašīnām.

Noformējums var reaģēt dažādos veidos. Noklikšķinātā ikona var mainīt formu, vibrēt, mainīt krāsu, izstarot gaismu utt.

Rīks, kur var pārbaudīt sev vēlamos animācijas efektus: https://daneden.github.io/animate.css/

12. Apstiprināt pirms izpildes

Nelaimes notiek visu laiku. Bieži ir gadījies netīšām veikt pasūtījumus gan pašiem, gan bērniem, tiekot pie viedtālruņa, un pēc tam lūgt atsaukt pasūtījumu.

Mājaslapas vai aplikācijas dizainam un lietojamībai vajadzētu palīdzēt labot šo situāciju, jo nevēlaties lietotājiem sniegt sliktu pieredzi. Tāpēc vien no UX principiem ir vienmēr prasīt papildus apstiprinājumu pirms nozīmīgu lēmumu pieņemšanas.

Piemērs: Microsoft apstiprinājuma pieprasījums par atkritnes dzēšanu

13. Sniedz kontroli

Lietotājiem veidosies labāka pieredze un lielāka elastība, ja jūs viņiem sniedzat kontroli pār to, kur viņi atrodas un ko viņi dara. Bez tam, tas ļauj lietotājiem veikt atpakaļgājienus un atkopties no kļūdām.

Piemēram:

  • Tīmekļa lapas ikona “Augšup”, kas ļauj nokļūt lapas augšdaļā, ir labs piemērs.
  • Tāpat arī poga “cancel”, kas ļauj lietotājiem atteikties no uzdevuma, ko viņš veica, arī dod pilnvaras pār lapas kontroli.
  • Tāpat kā “undo” (atsaukt) poga, kas ļauj lietotājam veikt neparedzētu darbību atsaukšanu un izvairīties no nevēlamas kļūdas.
Poga uz augšu

14. Piešķir personalitāti

Mājaslapas dizains var piesaistīt vairāk lietotāju, ja veidosiet to atbilstoši definētajai “Pircēja personai” un viņa interesēm. Lietotājam būs grūti veidot saikni ar mājaslapu ar nedzīvu un nesaistošu dizainu.

Piemērs: www.nelleulla.com

15. Vizuālā gramatika

Vizuālajai gramatikai ir savas saknes grafiskajā dizainā un tai ir nozīmīga loma lietotāja pieredzē.

Vizuālo gramatiku veido viss, kas veido dizaina vizuālos elementus: ikonas, ilustrācijas, raksti un daudz kas cits.

Tad, kad to visu sadalīs un izveidos elementos, iegūs punktus, līnijas un plaknes. Uzlabojot šo vizuālās gramatikas elementu izkārtojumu, uzlabosies arī lietotāju pieredze.

Vizualā gramatika

16. Stāsti ar dizainu

Vēl viens svarīgs princips ir ar dizaina palīdzību veidot stāstu.

Divi stāsta elementi:

  • Laiks – cik lēni vai ātri tiek atklāts stāstījums
  • Ritms – veids, kādā atklājas stāstījums – caur kādiem atvērumiem, ierīcēm un cik ātri tas tiek pasniegts

Tāpēc, lai noturētu lietotāju uzmanību, nepieciešams ievērot balansu starp laiku un ritmu.

Piemērs: Big Apple Hot Dogs – Lielbritānijas HotDogu ražošana

Big Apple hot dogs

UX jeb lietotāju pieredze ir svarīgs mājaslapas efektivitātes rādītājs, kurš palīdz veidot attiecības ar jauniem klientiem un jau esošās pārvērst par lojālām.

<h3>Paldies, esam saņēmuši Tavu vēstuli!</h3>
<p>Jau tuvākajā laikā ar Tevi sazināsies mūsu speciālists, lai vienotos par ērtu laiku sarunai.</p>

Saistītie raksti

Kas ir URL? 11 ieteiktumi efektīvas URL saites izveidei

29.08.2023

Saīsinājums “URL” – nereti dzirdēts, bet kāda ir tā nozīme? URL (Uniform Resource Locator), kas latviski ir vienotais resursu vietrādis jeb tīmekļa…

Lasīt rakstu

Kas ir mārketinga stratēģija un kā to izveidot?

30.08.2023

Kas ir mārketinga stratēģija? Mārketinga stratēģija ir visaptverošs rīcības plāns, kas izstrādāts konkrētu mārketinga mērķu sasniegšanai. Tas ietver lēmumu un taktiku kopumu,…

Lasīt rakstu

E-komercijas mārketings – stratēģija internetveikala pārdošanas apjoma veicināšanai

29.08.2023

E-komercija un mārketings – kas ar to saprotams? E-komercijas mārketings ir pārdošanas apjoma veidošanas process, palielinot izpratni par tiešsaistes veikala produktu piedāvājumu…

Lasīt rakstu
Agris Magons
Agris Magons
1694456568
Iesaku! Proaktīva attieksme - galvas tiesu pārāka par citām kompānijām mārketinga nozarē. Šķiet ( labs servis, paŗdošana, komunikācijas) ir kā izmirstoša suga :) - atzvanīt, uzvaicāt, atgādināt, piedāvāt, iedziļināties un uzņemties atbildību par vārdiem un darbiem. E-komercijas komanda šo realizē uz 120% vislabākajā izpausmē. Liels ieguvums būs tiem, kas nav super zinoši SEO - sapratīsiet un iemācīsieties, jo tehniski sarežģītas lietas komanda spēj vienkāršā valodā paskaidrot. Savukārt zinošie būs kaifā, jo nav jāklausās tukši pārdošanas argumenti - varēsiet ātrā tempā strādāt uz mērķiem un tos sasniegt. Ja vēlamais rezultāts neizpildās vai rodās "berze", ir gatavi risināt, sēžas kopā pie galda un risina. Kopējos projektos strādājam pie uzņēmumu mērķauditorijas profilēšanas, atslēgvārdu izpētes mājas lapas struktūras izveides, veicam SEO auditu un satura plāna izstrādi.
st focus
st focus
1682318628
Sadarbojamies jau vairākus gadus, kuru laikā palielinājusies gan apmeklētība mājas lapā no Google meklētājā, gan pirkumi veikalā. Labs serviss un darba process skaidri saprotams. Noteikti iesaku!
Mikus Mezitis
Mikus Mezitis
1681211224
Lieliska un rezultatīva sadarbība mājaslapas SEO optimizēšanā! Neskaidrās situācijās saņēmām noderīgas konsultācijas un padomus, lai veiksmīgāk atrisinātu SEO optimizācijas procesu. Tas viss nav nemaz tik vienkārši, kā mums pašiem sākumā šķita, tādēļ ir svarīgi, lai sadarbības partneris būtu ar atbilstošu pieredzi un zināšanām. Paldies!
Kristīne Zēriete
Kristīne Zēriete
1705933889
Viegla un ātra komunikācija ar komandu, profesionāla un rezultatīva sadarbība gan SEO pakalpojumu ieviešanā un uzturēšanā, gan E-komercijas projekta ieviešanā.
Alvis Pētersons
Alvis Pētersons
1693229514
Lieliska sadarbība daudzu gadu garumā no vairākie uzņēmumiem. Vienmēr izdevies sasniegt visus mājaslapām izvirzītos mērķus un kāpināt pārdošanas.
Patrona
Patrona
1694426684
Very happy with the service. We used them for some integration services. They keep us in the know, explain complicated things in a simple and understandable manner. They work fast and the result are there.For sure we will cooperate with them for future projects and SEO.10/10 will work with them again.
The One
The One
1698924560
I want to express appreciation for the excellent SEO work your company has done for us. We are confident that your strategy and efforts have significantly improved our online presence and visibility on search engines. Thank you for your professionalism and effectiveness! Keep up the great work.
Artis Babris
Artis Babris
1702534041
Puiši veica atslēgas vārdu izpēti, pirms kuras iztaujāja un paskaidroja par procesu. Pēc atslēgas vārdu izpētes tika turpināta sadarbība, lai rezultātus izmantotu uzņēmuma mājaslapas SEO uzlabošanai.
Ismael Cruces
Ismael Cruces
1704975316
Working with this team over the past few months has been awesome. They really got into the nitty-gritty of our site, making all the changes extremely easy for anybody in the team. I'm super glad about how things turned out for Startup Wise Guys' site. If you’re looking to boost your site and get the lowdown on how it all works, these are the go-to team. Highly recommend them for anyone looking to up their website in a easy way!
Miks Krenbergs
Miks Krenbergs
1702457276
Sadarbojamies jau kādus 5 gadus un varu droši apgalvot, ka viņu ieteiktās stratēģijas nes rezultātu. Viens liels bonuss ir viegla komunikācija un tas, ka nav regulāri jābaksta, lai rezultāti ietu uz augšu. Un vēl viena svarīga lieta - lai sasniegtu vēlamos rezultātus netiek prasīta burtiska algoritma "vēlmju" izpilde un mājaslapa var tikt pilnveidota fokusējoties vispirms uz lietotāju un pēc tam uz meklētāja algoritmu.
4 istabas
4 istabas
1682421843
Ar puišiem sadarbojamies jau vairāk kā gadu un mūsu fantastisko sadarbību turpināsim vēl ilgi!💯  Šīs sadarbības laikā rezultāti ir acīmredzami un esam sasnieguši vairāk nekā bija gaidīts. Uzņēmuma pārstāvji profesionāli veic SEO optimizāciju, viegli un konkrēti paskaidro mums nezināmo, kā arī novērtējam to, cik viņi ir zinoši ne tikai SEO, bet arī mājaslapā un digitālajā mārketingā.Noteikti iesakām puišus kā izcilus sadarbības partnerus, ja vēlaties sasniegt reālus rezultātus un darboties kopā ar fantastiskiem cilvēkiem☀️
Lace To Love
Lace To Love
1696257755
Patīkama, profesionāla, uz rezultātu vērsta attieksme. Mājas lapas audits tika veikts solītajā termiņā, visa audita laikā iegūtā informācija tika prezentēta tiešsaistē, sīkāk pastāstot par katru punktu un potenciālajām iespējām to uzlabot, kā arī atsūtīta uz e-pastu. Uz visiem jautājumiem tiek atbildēts ātri un "cilvēcīgi", ne ar iepriekš sagatavotām "konservu" atbildēm. Ar sadarbību līdz šim esam pilnībā apmierināti, plānojam arī turpmākos projektus interneta biznesa attīstībai.
Ludmila Konovalova
Ludmila Konovalova
1702039931
I noticed a decline in my online store's performance about two years ago. Despite believing I was doing everything right, the reasons behind this drop remained a mystery. I turned to several SEO companies for a comprehensive analysis of my website but often ended up with reports from the same services I was already using, which failed to provide a complete picture of my site's functionality.After a long search, I came across E-komercija; they have been nothing short of a revelation. They conducted a thorough analysis of my website, identifying errors that were hindering its progress. They provided a wealth of reports covering various aspects and suggested systematic improvements. We held online meetings where they explained in detail what needed to be done, and they continued to offer support for any queries I had.Their research and analysis of my site spanned several months, and I am extremely satisfied with our collaboration E-komercija's approach was professional and insightful, helping me understand the intricacies of my website's performance. I look forward to continuing our partnership and highly recommend their services to anyone seeking to enhance their online presence.
Elvīra Žvarte
Elvīra Žvarte
1705064656
Krista Blūma
Krista Blūma
1705065251
Ļoti profesionāla komanda un lieliska komunikācija ar klientu! Atbildēs uz visiem jautājumiem, atrisinās visas problēmas, izstāstīs par būtisko, lai jaunā mājaslapa strādātu uz visiem 100%.
Reinis Virza
Reinis Virza
1705072445
Ja nepieciešami SEO pakalpojumi, droši varam ieteikt E-komercija komandu. Dažu mēnešu laikā sasniedzām top pozīcijas un palielinājās pieprasījumu skaits koka mājām un vasarnīcām. Ikmēneša atskaites saprotamas, sniedz rekomendācijas, atbild uz telefona zvaniem un e-pastiem. Tā tik turpināt!
Top Santehnika
Top Santehnika
1702311298
E-komercija.lv ļoti profesionāls un atsaucīgs uzņēmums, kas piedāvā rūpīgu analīzi , izstrādājot konkrētus priekšlikumus Jūsu ūzņēmuma uzlabojumiem un mērķu sasniegšanai. Noteikti ieteiktu citiem uzņēmējiem izmantot tieši E-komercija.lv pakalpojumus!
Raivis Gulbis
Raivis Gulbis
1706516619
Iesaku, viegla un produktīva sadarbība. Sadarbojamies vairākus gadus lielākos vai mazākos ar web lapas vai seo saistītos darbos/uzdevumos. Lieliksa komanda. Paldies
MMK Serviss Ziemas riepas Vissezonas riepas
MMK Serviss Ziemas riepas Vissezonas riepas
1681019291
Ar puišiem SEO optimizācijā sadarbojamies jau vairāk kā 5 gadus un rezultātā esam kļuvuši par galveno spēlētāju savā nozarē. Novērtējam, ka viņi vienmēr izdomās dažādus risinājumus un piedāvā jaunas idejas, kādas nav konkurentiem. Noteikti iesaku sadarboties. 5/5!
×
js_loader