- Mārketinga stratēģija un mārketinga aktivitātes: atšķirības un mijiedarbība
- Kādas ir biežāk izmantotās mārketinga aktivitātes?
- Kā noteikti mārketinga aktivitāšu piemērotību?
- Kā uzņēmuma veids un mērķa tirgus nosaka mārketinga aktivitāšu izvēli?
- Mārketinga aktivitāšu izvēles noteicošie faktori
- Kopsavilkums
Mārketinga stratēģija un mārketinga aktivitātes: atšķirības un mijiedarbība
Piemērotas un labi plānotas mārketinga aktivitātes, kuru realizācija izriet no mārketinga stratēģiskajiem mērķiem, palīdz uzņēmumiem ne tikai palielināt tirgus daļu un piesaistīt jaunus klientus, bet arī nodrošina ilgtermiņa attīstību.
Mārketinga stratēģija
Mārketinga stratēģija ir plāns, kas vieno visas uzņēmuma mārketinga aktivitātes, nosakot kopējās vadlīnijas un principus, pēc kuriem darboties. Tā nodrošina, ka mārketinga aktivitātes tiek plānotas un īstenotas saskaņā ar kopējiem uzņēmuma mērķiem, veidojot konsekventu un mērķtiecīgu pieeju klientu piesaistei un tirgus pozīcijas stiprināšanai.
Stratēģija arī nosaka prioritātes, resursu sadali un darbības virzienus, lai nodrošinātu uzņēmuma efektīvu attīstību ilgtermiņā.
Noderīgu informāciju, kā izstrādāt mārketinga stratēģiju, atradīsi šajā rakstā:
Kas ir mārketinga stratēģija un kā to izveidot?
Kas ir mārketinga stratēģija? Mārketinga stratēģija ir visaptverošs rīcības plāns, kas izstrādāts konkrētu mārketinga mērķu sasniegšanai. Tas ietver lēmumu un taktiku kopumu,…
Mārketinga aktivitātes
Mārketinga aktivitātes ir konkrētās darbības, kas tiek īstenotas, lai realizētu mārketinga stratēģijas mērķus. Ja stratēģija nosaka virzienu un pieeju, tad aktivitātes ir reālās taktikas un metodes, kas uzņēmumam palīdz statēģiju īstenot ikdienā.
Tādējādi abas jomas ir būtiskas uzņēmuma panākumu veidošanā: stratēģija nosaka mērķus un virzību, bet aktivitātes palīdz tos sasniegt praksē. Šī sadarbība starp stratēģiju un aktivitātēm veido stabilu pamatu uzņēmuma izaugsmei un spēju pielāgoties mainīgajai tirgus videi.
Kādas ir biežāk izmantotās mārketinga aktivitātes?
Kā jau noskaidrojām, tad mārketinga aktivitātes ir dažādas taktikas un darbības, ko uzņēmumi izmanto, lai sasniegtu savus klientus, veidotu zīmola atpazīstamību un galu galā palielinātu pārdošanas apjomu.
Minēsim dažus biežāk izmantotus mārketinga aktivitāšu veidus:
- Tirgus izpēte ir mārketinga pamatdarbība, kas palīdz uzņēmumiem izprast tirgus apstākļus, klientu vajadzības, intereses un uzvedību, kā arī identificēt konkurentus un to stratēģijas;
- Satura mārketings ietver vērtīga un informatīva satura radīšanu, kas piesaista, izglīto un veido uzticības saites starp klientiem un zīmolu;
- Sociālo tīklu mārketings plāno un realizē aktivitātes dažādās sociālo tīklu platformās, lai nodrošinātu zīmola klātbūtni, mijiedarbotos un komunicētu ar klientiem;
- PPC (Pay-Per-Click) reklāma digitālajās platformās Google Ads, Facebook, Instagram, kur uzņēmums maksā tikai tad, kad lietotājs uz reklāmu uzklikšķina. PPC reklāmas ļauj ātri palielināt redzamību un sasniegt mērķa auditoriju, turklāt tās ir viegli pielāgojamas un mērogojamas atkarībā no reklāmas budžeta un mārketinga mērķiem;
- E-pasta mārketings nodrošina personalizētu komunikāciju, kas palīdz veidot ilgtermiņa attiecības ar esošajiem un potenciālajiem klientiem;
- Meklētājprogrammu optimizācija ir darbības tīmekļa vietnes redzamības uzlabošanai meklētājprogrammās, piemēram, Google. Regulāra atslēgvārdu izpēte, satura optimizācija, lapas tehnisko aspektu uzlabojumi ļauj vietnei pakāpeniski sasniegt augstākas pozīcijas meklēšanas rezultātos;
- Notikumu mārketings ir uzņēmuma dalība izstādēs, piedalīšanās profesionālās konferencēs vai to organizēšana.
Jau pieminētās mārketinga aktivitātes bieži papildina citas mārketinga darbības, kuru izmantojumu lielā mērā noteiks biznesa joma, piedāvātais produkts vai pakalpojums, mērķa auditorija.
- LinkedIn mārketings ir kļuvis populārs B2B uzņēmumiem un tiem pakalpojumu sniedzējiem, kas ar saviem piedāvājumiem vēlas sasniegt profesionālu auditoriju;
- Ietekmētāju (influencer) mārketings veido sadarbību ar cilvēkiem, kuru ieteikumiem viņu sekotāji uzticas, tādējādi radot autentisku potenciālo pircēju iesaisti un mijiedarbību ar zīmolu;
- Video mārketings ietver dažāda veida video satura radīšanu un izplatīšanu. Video ir īpaši efektīvs, jo spēj vienlaikus sniegt informāciju un radīt emocionālu saikni ar auditoriju, kā arī izglītot klientus par produktiem vai pakalpojumiem, veicinot uzticamību un dziļāku saikni ar auditoriju.
Lai gan LinkedIn mārketings, video mārketings un ietekmētāju mārketings var būt ārkārtīgi efektīvas mārketinga aktivitātes, tās sasniegs mērķi vienīgi tad, ja šīs aktivitātes atbildīs uzņēmuma kopējai mārketinga stratēģijai. Tām jābūt precīzi piesaistītām gan uzņēmuma biznesa un mārketinga mērķiem, gan arī nodrošinātām ar nepieciešamo cilvēkresursu un budžetu. Pareizi plānotas un organizētas, mārketinga aktivitātes palīdzēs sasniegt specifiskas mērķauditorijas un nodrošināt ieguldīto līdzekļu atdevi.
Kā redzam, tad mārketinga aktivitāšu klāsts ir plašs, tomēr jāņem vērā, ka dažādiem uzņēmumiem, atkarībā no to darbības veida un mērķa tirgus, mārketinga aktivitātes var būtiski atšķirties. Tāpēc aplūkosim, kādas ir piemērotākās mārketinga aktivitātes dažāda tipa uzņēmumiem.
Kā noteikti mārketinga aktivitāšu piemērotību?
Pareizi piemeklētas mārketinga aktivitātes ir viens no būtiskākajiem faktoriem uzņēmuma veiksmīgai attīstībai. Tā kā katrs uzņēmums ir unikāls, tad arī mārketinga aktivitātes jāizvēlas, ņemot vērā konkrēto uzņēmuma darbības veidu, mērķa tirgu un izvirzītos biznesa un mārketinga mērķus. Lai veiksmīgi noteiktu piemērotākās mārketinga aktivitātes, vispirms ir jāizvērtē, kā uzņēmuma biznesa specifika un resursi var ietekmēt mārketinga aktivitāšu izvēli.
Kā uzņēmuma veids un mērķa tirgus nosaka mārketinga aktivitāšu izvēli?
Aplūkosim, kādas aktivitātes ir piemērotas dažādu tipu uzņēmumiem.
Jauns vai nesen dibināts uzņēmums
Šādiem uzņēmumiem ir svarīgi veidot zīmola atpazīstamību, piesaistīt pirmos klientus un sākt veidot uzticamu klientu bāzi. Jaunajiem uzņēmumiem ir ieteicams koncentrēties uz aktivitātēm, kas ātri palielina zīmola atpazīstamību un neprasa lielus naudas līdzekļus.
Ieteicamās aktivitātes:
- Sociālo tīklu mārketings īsā laikā ļauj sasniegt lielu auditoriju un nodrošina iespēju veidot zīmola tēlu un sākotnējo atpazīstamību;
- Satura mārketings, bloga vai dažādu video formātā, piesaista potenciālos klientus un veicina uzticēšanos zīmolam;
- Ietekmētāju mārketings piesaista konkrētas mērķa grupas klientus, paplašina atpazīstamību un veicina pārdošanu.
B2B uzņēmums pakalpojumu jomā
Uzņēmumiem, kas sniedz pakalpojumus citiem uzņēmumiem (B2B), ir īpaši svarīgi veidot uzticama partnera tēlu, stiprināt reputāciju, demonstrēt profesionalitāti, ar mērķi izveidot ilgtermiņa biznesa attiecības.
No mārketinga aktivitātēm to palīdzēs nodrošināt:
- E-pasta mārketings ar informatīviem un personalizētiem sūtījumiem;
- LinkedIn mārketings profesionālu attiecību veidošanai un zīmola pozicionēšanai LinkedIn platformā;
- Nozares pasākumi kā dalība konferencēs un profesionālās izstādēs.
B2C e-komercijas uzņēmums
E-komercijas uzņēmumam, kas strādā ar patērētājiem (B2C), svarīgi palielināt savas vietnes apmeklējumu, veicināt pirkumus, nodrošināt pircēju apmierinātību un sekmēt atkārtotus pirkumus. B2C uzņēmumiem ir piemērotas taktikas, kas efektīvi veicina ātru klientu piesaisti un atkārtotus pirkumus.
Ieteicamās aktivitātes:
- PPC reklāmas;
- SEO optimizācijas pakalpojumi;
- Sociālo tīklu mārketings;
- Remārketings;
- Klientu lojalitātes programmas un e-pasta kampaņas, kas informē par atlaidēm, īpašiem piedāvājumiem.
Šie piemēri parāda, ka dažādu tipu uzņēmumiem būs piemērotas atšķirīgas mārketinga aktivitātes. Svarīgi ir sekot konkurentiem un analizēt viņu mārketinga aktivitātes, lai izprastu nozares tendences un identificētu efektīvākās taktikas, taču akla konkurentu kopēšana bez pielāgošanas uzņēmuma specifikai nenesīs gaidītos rezultātus. Tā vietā ieteicams izmantot konkurentu analīzi kā iedvesmas avotu, pielāgojot taktikas un stratēģijas tā, tās atbilstu konkrētā uzņēmuma situācijai.
Mārketinga aktivitāšu izvēles noteicošie faktori
Mārketinga aktivitāšu izvēle ir stratēģiski svarīgs solis, kas tieši ietekmē uzņēmuma spēju efektīvi sasniegt savu mērķa auditoriju un nodrošināt turpmāko izaugsmi. Lai noteiktu, kuras mārketinga aktivitātes būs vispiemērotākās konkrētajam uzņēmumam, ir vērts izvērtēt šādus trīs galvenos faktorus:
Mērķa auditorija un tirgus specifika
Izpratne par mērķa tirgu palīdzēs noteikt, kuras aktivitātes būs efektīvākās, lai uzrunātu konkrēto auditoriju. Uzņēmumiem, kas orientēti uz biznesa klientiem (B2B), piemērotākas ir aktivitātes, kas veicina uzticamību un ilgtermiņa attiecības. Savukārt, B2C uzņēmumiem, īpaši e-komercijā, visefektīvākās bieži vien ir aktivitātes, kas piesaista uzmanību un mudina uz ātru (impulsa) pirkumu.
Uzzini, kā noteikt savu mērķauditoriju šajā rakstā:
Kas ir mērķauditorija un kā to noteikt uzņēmumam?
Kas ir mērķauditorija? Mērķauditorija attiecas uz konkrētu cilvēku vai personu grupu, kurai Tava uzņēmuma piedāvātais produkts vai pakalpojums ir paredzēts. Mērķauditorija ir…
Resursi un budžets
Ne mazāk svarīgi ir izvērtēt pieejamos resursus un budžetu, jo dažādas mārketinga aktivitātes prasa atšķirīgu cilvēkresursu un finanšu ieguldījumu. Piemēram, video mārketings ir ļoti efektīvs, taču prasa lielāku ieguldījumu gan tehniskajā aprīkojumā, gan satura veidošanā.
Uzņēmuma misija, vīzija un vērtības
Lai mārketinga aktivitātes patiešām veicinātu uzņēmuma attīstību, tām jābūt saskaņā ar uzņēmuma misiju, vīziju un vērtībām. Piemēram, ja uzņēmums izceļas ar augstu profesionalitāti, tad tādas aktivitātes kā LinkedIn mārketings vai ekspertu raksti nozares medijos nostiprinās šo tēlu un piesaistīs auditoriju, kam uzticamība un kvalitāte ir svarīgi aspekti.
Kopsavilkums
Mārketinga aktivitātes ir būtiska uzņēmuma stratēģijas sastāvdaļa, kas ļauj efektīvi sasniegt mērķa auditoriju, veicināt zīmola atpazīstamību un sekmēt pārdošanas apjomus. Lai izvēlētos vispiemērotākās mārketinga aktivitātes, jāņem vērā uzņēmuma darbības veids, resursi, budžets un unikālās vērtības, kā arī jāpārliecinās, ka tās ir cieši saistītas ar kopējiem uzņēmuma mērķiem. Piemērotas un pārdomāti organizētas mārketinga aktivitātes palīdz ne tikai piesaistīt jaunus klientus, bet arī stiprināt attiecības ar esošajiem, nodrošinot uzņēmuma ilgtermiņa izaugsmi un spēju pielāgoties mainīgajai tirgus videi.