Reklāmu veidi, kas strādā: kā izvēlēties piemērotāko savai kampaņai?

Reklāma ir mainīga un mūžam jauna, lai gan tās izcelsme ir sena un pirmsākumus var izsekot līdz laikam, kad tikai sāka attīstīties tirdzniecības attiecības. Agrīnie reklāmu veidi bija vienkāršas māla plāksnītes senajā Babilonijā, sienu uzraksti senajā Romā vai tirgotāju izkārtnes viduslaiku Eiropā.

Edgars Kebbe

Atjaunināts 31.08.2024

Kopš tā laika reklāma, tāpat kā mūsu civilizācija kopumā, ir piedzīvojusi milzīgas izmaiņas, saglabājot tās galveno virsuzdevumu – piesaistīt uzmanību precei vai pakalpojumam ar mērķi to pārdot.

Mūsdienu reklāmas definīcija

Reklāma ir apzināts process, kura mērķis ir piesaistīt uzmanību produktiem, pakalpojumiem vai idejām, izmantojot dažādus saziņas kanālus. Tā ietver radošu un stratēģisku pieeju; pārliecinošus, vizuāli un emocionāli iedarbīgas tekstuālus un vizuālus vēstījumus, kā arī izvietojumu vietās, kur šie vēstījumi efektīvi sasniegs un ietekmēs mērķauditoriju.

No vienkārša sludinājuma presē līdz MI radītam saturam. Kas ir reklāma un kā tā ir attīstījusies?

Kas ir reklāma? Reklāma ir komunikācijas forma, kuras mērķis ir informēt, pārliecināt vai atgādināt par produktu, pakalpojumu, notikumu vai ideju, izmantojot dažādus…

Reklāmu veidu attīstība

Reklāmas nozare, kā mēs to pazīstam šodien, sāka veidoties 19. gadsimta beigās un 20. gadsimta sākumā, kad parādījās pirmās reklāmas aģentūras un reklāma kļuva par profesionālu nozari. Ar masu mediju – laikrakstu, radio un vēlāk arī televīzijas – parādīšanos reklāma ieguva globālu mērogu un kļuva par neatņemamu tirgus ekonomikas sastāvdaļu.

Laikrakstu dominances laiks (19. gadsimta beigas – 20. gadsimta sākums) 

Šajā laikā reklāmas galvenokārt bija tekstuālas, un to efektivitāte bija atkarīga no spējas piesaistīt lasītāju uzmanību ar vārdiem. Laikrakstu reklāmas iemācīja uzņēmumiem veidot skaidrus un pārliecinošus vēstījumus, kas tieši uzrunāja viņu mērķauditoriju.

Reklāma laikrakstos - tekstuāla reklāma

Radio laikmets (1920. – 1950. gadi)

Radio reklāmas izmantoja skaņu, mūziku un balsi, lai emocionāli iespaidotu auditoriju un radītu zīmola atpazīstamību. Šie reklāmu veidi atklāja jaunas iespējas auditorijas iesaistīšanai, izmantojot izklaidējošus elementus. Jauno paņēmienu izmantošana nostiprināja atziņu, ka veiksmīga reklāma var būt ne tikai informējoša, bet arī izklaidējoša.

Televīzijas laikmets (1950. – 1990. gadi)

Televīzija kļuva par dominējošo reklāmas mediju pēc Otrā pasaules kara. Televīzijas reklāmas apvienoja vizuālos attēlus ar skaņu, kas ļāva radīt spēcīgus, emocionāli iedarbīgus vēstījumus. Televīzija pacēla reklāmu iedarbību jaunā līmenī, padarot to vizuālo un emocionālo ietekmi par galveno faktoru zīmolu veidošanā.

Televīzijas reklāmas laikmets

Interneta reklāmas sākums (2000. gads)

Google 2000. gadā izveidoja savu reklāmas platformu Google Ads (toreiz AdWords). Šis notikums pārvērta reklāmas nozari, ieviešot PPC (pay-per-click) modeli, kurā reklāmdevēji maksāja tikai tad, kad lietotājs noklikšķināja uz viņu reklāmas.

Google Ads radīja jaunas iespējas auditorijas piesaistei un kampaņu analīzei, ļaujot uzņēmumiem precīzi noteikt savu reklāmu ieguldījumu atdevi (ROI). 

Piemēram, 2024. gadā digitālās reklāmas daļa kopējā reklāmas tirgū Lielbritānijā pieauga līdz 75%, un ASV digitālās reklāmas ieņēmumi pieauga par 10,8%, kamēr televīzijas reklāmas pieaugums bija tikai 2%, bet drukātās mediju reklāmas ieņēmumi samazinājās par 6%​ (Smart Insights).

Meta reklāma (no 2007. gada)

Facebook (tagad Meta) uzsāka savu reklāmas platformu 2007. gadā, piedāvājot uzņēmumiem izvietot reklāmas sociālajos medijos. Tā radīja jaunu reklāmu veidu –  iespēju mērķēt reklāmas, balstoties uz lietotāju demogrāfiskajiem datiem, interesēm un uzvedību.

Meta reklāmas izmainīja sociālo mediju lomu mārketingā, ļaujot uzņēmumiem iesaistīties tiešā komunikācijā ar savu auditoriju un radīt personalizētus vēstījumus.

TikTok reklāma (no 2019. gada, pie mums no 2024. gada augusta)

Pats jaunākais no ietekmīgajiem spēlētājiem fokusējas uz īsiem, izklaidējošiem video, kas īpaši piesaista gados jaunāku auditoriju. Platforma piedāvā daudzveidīgas iespējas radošām un vizuāli efektīvām reklāmām.

TikTok reklāmas ievieš jaunu pieeju reklāmu veidošanā, kur radošumam un izklaidējošiem elementiem ir galvenā loma auditorijas iesaistē.

TikTok reklāma

Neskatoties uz tehnoloģiju izmaiņām un jauno mediju parādīšanos, fundamentālie reklāmas principi – radošums un savas mērķauditorijas pazīšana – joprojām nosaka, cik veiksmīga būs konkrētā reklāma. Tā kā reklāmas mērķis ir piesaistīt uzmanību, izraisīt emocionālu reakciju un pārliecināt mērķauditoriju rīkoties, tad pamata principi, kas izveidojās laikrakstu, radio un televīzijas laikmetos, kā arī tradicionālie reklāmu veidi, joprojām ir aktuāli mūsdienu digitālās reklāmas laikmetā.

Kā digitālos reklāmu veidus papildina tradicionālā reklāma?

Digitālās reklāmas tirgus pēdējos gados ir piedzīvojis ievērojamu izaugsmi.

Neatkarīgi no tā, ka digitālā reklāma šobrīd ietekmē gandrīz visus mārketinga aspektus, tradicionālie reklāmu veidi joprojām ir nozīmīga mārketinga stratēģijas sastāvdaļa. 

Tradicionālā reklāma, piemēram, vides reklāma, radio un drukātā prese, sasniedz plašu auditoriju, īpaši vietējā un reģionālā līmenī. Piemēram, vides reklāmas ir ļoti efektīvas, jo sasniedz plašu auditoriju un nodrošina augstu reklāmas frekvenci. Vides reklāma ir viens no efektīvākajiem mediju kanāliem zīmolu atpazīstamības kampaņām. Radio reklāmas ir īpaši populāras autovadītāju vidū, kuri klausās radio, esot pie stūres, un tās bieži tiek uztvertas kā uzticams informācijas avots.

Daži reklāmu veidi, piemēram, televīzijas reklāmas, var pielāgoties, lai samazinātu paužu garumu un uzlabotu kvalitāti, bet pilnīga TV reklāmas izzušana ir maz ticama. Turklāt vides reklāma un radio reklāma turpina piedāvāt unikālas priekšrocības, kuras digitālā reklāma nevar pilnībā aizvietot. Tādējādi, tradicionālajai un digitālajai reklāmai turpinot pastāvēt līdzās, uzņēmumiem ir iespēja izmantot; reklāmu veidu priekšrocības, lai sasniegtu maksimālu efektu savās mārketinga kampaņās.

Reklāmas veidi internetā

1.Vizuālās reklāmas jeb display ads Šī ir tiešsaistes reklāmu tradicionālā forma – vizuālās reklāmas/baneri, kuri parādās trešo personu mājaslapās, kuru saturs ir…

Integrētā reklāmas kampaņa: kā tas darbojas?

Lai nodrošinātu saskaņotu un konsekventu vēstījumu dažādās platformās, mārketingā izmanto integrētās reklāmas kampaņas, kas apvieno vairākus reklāmas kanālus un reklāmu veidus kopējā mārketinga stratēģijā. Šī pieeja ir īpaši efektīva, jo tā ļauj izmantot katra kanāla stiprās puses, lai sasniegtu plašāku un daudzveidīgāku auditoriju. Tā, piemēram, sociālie mediji un Google Ads vienā kampaņā var tikt apvienoti ar tradicionālajiem kanāliem – TV un vides reklāmu, lai radītu spēcīgu un visaptverošu kampaņu.

Jaunākie dati parāda, ka integrētās mārketinga kampaņas kļūst arvien populārākas, īpaši uzņēmumiem, kas vēlas maksimāli palielināt savu reklāmas kampaņu efektivitāti. Aptuveni 60% no uzņēmumiem 2024. gadā izvēlas izmantot integrēto pieeju, kas apvieno vairākus kanālus, lai izveidotu vienotu un konsekventu zīmola vēstījumu. Šāda pieeja parasti nodrošina labāku  auditorijas iesaisti un sasniedzamību, salīdzinot ar kampaņām, kas tiek īstenotas tikai vienā kanālā.

Tāpat ir arī liels skaits uzņēmumu, kas izmanto tikai digitālo reklāmu.

Aptuveni 30-40% uzņēmumu koncentrējas tikai uz digitālajiem kanāliem, īpaši, ja tiem ir ierobežots budžets vai specifiska mērķauditorija, kuru vislabāk var sasniegt tiešsaistes vidē.

Šāda pieeja ļauj uzņēmumiem testēt un optimizēt savas kampaņas, koncentrējoties uz to kanālu, kas sniedz vislabāko reklāmas ieguldījumu (ROI) ​atdevi (NGP Integrated Marketing Communication).

Kā noteikt, vai integrētā kampaņa ir piemērota Tavam biznesam?

Lai noteiktu, vai integrētā reklāmas kampaņa ir pareizā izvēle Tavam biznesam, ir svarīgi izvērtēt sekojošus faktorus:

Kampaņas mērķauditorija

Velti laiku un izpēti, kādus mediju kanālus izmanto Tava mērķauditorija. Ja viņi ir aktīvi gan tiešsaistē, gan bezsaistē, integrētā pieeja var būt īpaši efektīva.

Budžets

Integrētās kampaņas prasa vairāk resursu, jo tās aptver vairākus kanālus. Tomēr šī pieeja var piedāvāt lielāku ROI, ja tā tiek veikta profesionāli pareizi.

Kampaņas mērķi

Ja mērķis ir palielināt zīmola atpazīstamību plašā mērogā, integrētā pieeja var būt optimāla, jo tā ļauj sasniegt auditoriju dažādos medijos un platformās, izmantojot to piedāvātos reklāmu formātus.

Lai gan integrētā reklāmas kampaņa, apvienojot dažādus kanālus, piedāvā lielas priekšrocības, realitāte bieži diktē nepieciešamību reklāmas kampaņu pielāgot pieejamajam budžetam. Tāpēc, ja resursi ir ierobežoti, ir pilnīgi pieņemami sākt ar digitālo reklāmu,  sākumā koncentrējoties uz vienu kanālu. Tas ļauj testēt un analizēt rezultātus, lai noteiktu, kurš kanāls nodrošina vislabāko ROI. Šāda pieeja ne tikai palīdz efektīvi izmantot pieejamos līdzekļus, bet arī ļauj pakāpeniski paplašināt mārketinga aktivitātes, balstoties uz iegūtajiem datiem un pieredzi.

Kopsavilkums

Reklāmas veidu attīstība no seniem laikiem līdz mūsdienām parāda, ka, neskatoties uz šī brīža digitālās reklāmas dominanci, tradicionālās reklāmas formas, piemēram, radio un vides reklāmas, joprojām saglabā savu nozīmīgumu.

Integrētas reklāmas kampaņas, apvienojot vairākus kanālus, piedāvā efektīvu pieeju plašākas auditorijas sasniegšanai un zīmola atpazīstamības palielināšanai, savukārt uzņēmumiem ar mazākiem budžetiem vērts vairāk koncentrēties uz digitālajiem kanāliem.

<h3>Paldies, esam saņēmuši Tavu vēstuli!</h3>
<p>Jau tuvākajā laikā ar Tevi sazināsies mūsu speciālists, lai vienotos par ērtu laiku sarunai.</p>

Saistītie raksti

No durvīm līdz ekrāniem: kā tiešā pārdošana transformējas digitālajā laikmetā

25.08.2024

Tiešās pārdošanas tradicionālais modelis Tiešā tirdzniecība aizsākās 19. gadsimtā, kad ceļojošie pārdevēji sāka piedāvāt preces tieši cilvēku mājās. Šī mdetode plaši izplatījās…

Lasīt rakstu

Klienta ceļojums (customer journey): kā lietotājs atrod uzņēmumu?

30.06.2021

Kas ir klienta dzīves cikls? Klienta dzīves cikls ir iedalāms 8 posmos: Klienta ceļojums (Customer journey) un klienta pieredze – kā atšķiras?…

Lasīt rakstu

Mājaslapas administrēšana: 13 padomi efektīvākai ikdienai

26.09.2019

1. Informācija par klientu – automātiski CRM programmā Brīdī, kad klients internetveikalā aizpilda pasūtījuma formu, informācija nereti nonāk e-pastā. Tikai pēc ziņas…

Lasīt rakstu