B2B un B2C e-komercija – kopīgās un atšķirīgās iezīmes mājaslapām

Edgars Kebbe

Atjaunināts 28.08.2023

Vai Tava mājaslapa ir domāta Tavai mērķauditorijai? Šajā reizē atklājam, kā atšķiras B2B un B2C sfērām domātas mājaslapas. Iepazīsti vairākus aspektus, kam svarīgi pievērst uzmanību labākiem pārdošanas rezultātiem! 

B2B un B2C – kas tas ir? 

Business to Business (B2B) gadījumā uzņēmumi savā starpā veic komerciālas transkacijas, tostarp pakalpojumu vai produktu apmaiņu. Piemēram, vienā gadījumā uzņēmums pērk materiālus, lai ražotu produktus, savukārt citā – pērk produktus vai pakalpojumus, lai nodrošinātu savu darbību. 

Business to Customer / Consumer (B2C) ir situācija vai process, kurā uzņēmums pārdod produktus vai pakalpojumus uzreiz gala patērētājam. Piemēram, klientiem tirgos riepas, logus, bērnu apģērbu, sporta inventāru, citas preces vai materiālus. 

B2B un B2C mājaslapa – kopīgais un atšķirīgais

B2B un B2C mājaslapa - kopīgais un atšķirīgais

Kopīgais 

Gan B2B, gan B2C gadījumā mājaslapas pamatideja ir līdzīga. Mājaslapai ir nepieciešama skaidra informācijas arhitektūra, tajā jāiekļauj pārliecinošs un saistošs saturs. Nedrīkst aizmirst par komunikāciju ar pircēju vai pakalpojuma saņēmēju. Mājaslapā jābūt pieejamai detalizētai informācijai par piedāvāto. Visbeidzot weblapas dizainam jābūt vienkāršam un viegli saprotamam. 

Atšķirīgais 

B2B un B2C šķir auditorijas un to vajadzību dažādība. Auditorijām ir atšķirīgs domāšanas veids un vajadzības, kā arī dažāds lēmumu pieņemšanas process. B2C sektorā parasti ir tikai viens lēmumu pieņēmējs. Savukārt B2B gadījumā lēmuma pieņemšana nozīmē vairāku cilvēku iesaisti. Šoreiz liela loma ir arī iepirkumu veikšanas vadlīnijām. 

Tāpat svarīgi apzināties, ka B2B gadījumā cena pakalpojumiem vai produktiem ir daudz augstākā, nekā tā ir B2C. Arī šis aspekts ietekmē lēmuma pieņemšanas gaitu, jo uzņēmuma gadījumā nav iespējams veikt impulsīvu darbību. Jādomā, kā šis pirkums ietekmēs gan budžetu, gan uzņēmumu kopumā. 

B2B gadījumā ir daudz zemāka vajadzība reklamēt, balstoties tikai uz produkta iekārojamību jeb desirability. Savukārt B2C gadījumā nereti liela loma ir tieši emocijām. 

Pirkšanas process

B2C raksturo ātrums 

B2C gadījumā pirkšanas process ir daudz īsāks. Pircēju vieglāk ir aizvest no statusa “ieinteresēts” līdz “es pērku”, ja Tava uzņēmuma mājaslapu raksturo labs dizains, pārdomāts saturs un informācijas pieejamība. Svarīgi apzināties, ka lietotājs nevēlas veikt lieku reģistrāciju. 

Salīdzinot B2C un B2B pircēju, pirmajā gadījumā piedāvātās preces parasti var iegādāties vēl citos internetveikalos. Šajā gadījumā pircēji arī izjūt mazāku risku, jo ir vienīgie lēmumu pieņēmēji. Pretēji B2B saņemtais produkts vai pakalpojums var ietekmēt visa uzņēmuma darbību. 

B2B process ir sarežģītāks 

B2B situācijā pirkšanas process parasti aizņem vairāk laika tieši sarežģītības dēļ. Iegādātie risinājumi tiek integrēti biznesa procesos jau esošajās sistēmās, tadēļ īpaši nozīmīgi pieņemt labāko lēmumu. 

Pirkums gandrīz nekad netiks veikts pirmajā mājaslapas apmeklēšanas reizē, jo uzņēmējam nepieciešams iegūt pietiekami daudz informācijas, veikt pārrunas uzņēmuma iekšienē, kā arī personīgi tikties ar pakalpojuma vai produkta pārdevēju. Tāpat B2B gadījumā reģistrācija nereti ir svarīga, lai piekļūtu cenu piedāvājumiem. 

Piemēram, web iztrādes procesā, kad veidojam mājaslapas un internetveikalus, no lēmuma pieņemšanas līdz noslēgtam līgumam paiet viens, divi vai vairāk mēneši. Ir gadījumi, kad lēmums tiek pieņemts pēc gada – potenciālie klienti meklē dažādus variantus, strādā ar citiem pakalpojuma sniedzējiem, pēc tam atgriežas. 

Psiholoģiskais faktors

B2C iesaista vairāk emocijas 

B2C gadījumā iepirkšanās process regulāri tiek saistīts ar emocijām. Lēmums par pirkuma veikšanu bieži ir individuāls, līdz ar to nav nepieciešams citu apstiprinājums. 

Tāpat klientus uz pirkuma veikšanu ved dažādi emocionālie triggeri, piemēram, attēli, uzrunājoši teksti, uzrunas un atsauksmes. Tie ir dažādi āķi, kas uzjundī emocijas. 

Visbeidzot liela loma ir zīmolam – kā brends līdz pirkuma veikšanai veidojis attiecības ar potenciālajiem klientiem, piemēram, komunicējot sociālajos medijos. 

Vizuālis par brenda sociālo  ziņojumu

B2B nozīmē pragmatismu 

Protams, arī B2B gadījumā lēmumu pieņemšanā iesaistītas emocijas. Šajā gadījumā uzņēmumi vairāk vērtē, kā tas risinās vai uzlabos dažādus procesus organizācijā. Katrs jauns pirkums var ietekmēt iekšējo situāciju, līdz ar to bailes ir raksturīga emocija.  Lēmumiem ir jābūt daudz izsvērtākiem. 

Tāpat uzņēmējiem svarīga ir riska novēršana jeb risk aversion. Nereti uzņēmējiem jāpieņem lēmums par 5, 10 vai vairāku simtu tūkstošu eiro vērtu pirkumu, tādēļ vienmēr tiek apsvērti iespējamie riski. 

Visbeidzot B2B gadījumā mazāka loma piešķirama zīmolam. Protams, tas spēj ietekmēt lēmuma pieņemšanas procesu. Bet vienmēr tiek ņemti vērā arī citi aspekti, tostarp piegādes ātrums, kvalitāte, cena, termiņu izpilde. 

Cenu modelis 

B2C gadījumā cenas noteikšana vienmēr ir vienkārša, skaidra un tieša. Tieši tāpēc tās nevilcinoties iespējams norādīt mājaslapā. Cenas bieži daudz neatšķirās līdzīgiem produktiem, pakalpojumiem. Vienīgās slēptās izmaksas ir piegāde, bet ar tām parasti rēķinās. Tāpat var pievienoties dažādas upselling un cross-selling aktivitātes, kas ļauj pārdot papildproduktus. Piemēram, tiek tirgots projektors, bet  izrādās, ka nav iekļauta lampa. 

B2B gadījumā cenu publicēšana ir sarežģītāka. Pirmkārt, dažādiem pakalpojuma vai produkta saņēmējiem ir dažādas vajadzības, kas var ietekmēt gala cenu. Piemēram, klients vēlas izveidot mājaslapu, bet patiesībā domā internetveikalu. Abos gadījumos projekta sarežģītība un līdz ar to arī cena ir atšķirīga. 

Taču svarīgi apzināties, ka vismaz aptuvenas pakalpojuma vai produkta cenas minēšana ļaus pārdošanas cilvēkiem ietaupīt laiku. Atceries, ka ne visi ir Tavi potenciālie klienti. Pakalpojumu vai cenu kategorija atsijās klientus, kas nevar atļauties piedāvātos pakalpojumus vai produktus, tādēļ tā būs iespēja koncentrēties galvenajam. 

Pircēja lēmuma pieņemšana 

B2C gadījumā ar mājaslapu mijiedarbojas tikai viena persona. Tāpēc arī lēmumu par labu pirkuma veikšanai iespējams veikt vienkāršāk. Visbiežāk šajā gadījumā pircējam nav nepieciešams apstiprinājums vai attaisnojums. 

Citādi ir B2B situācijā, kur aiz viena cilvēka ir komanda, tostarp vadība, mārketinga cilvēki, tehnisko uzdevumu veicēji un produkta vai pakalpojuma gala lietotāji. Lēmumu visbiežāk pieņem vairāki cilvēki kopā, nevis tikai viens. Tieši tadēļ svarīgi pirkšanas procesā iesaistīt atslēgas cilvēkus, kuriem ir galavārds. 

Visbeidzot B2B klienti sāks izpēti daudzus mēnešus pirms pirkuma veikšanas. Daudziem no iesaistītajiem cilvēkiem ir jāseko procedūrām, kas var rezultēties ilgā un kompleksā lēmuma pieņemšanas procesā. Lēmumu pieņēmējiem ir jābūt pārliecinātam, ka produkts vai pakalpojums iederēsies biznesa esošajā sistēmā un darba plūsmā jeb work flow

Kā auditorija ietekmē dizainu? 

Uzrunājoši teksti 

B2C gadījumā mājaslapā liela nozīme ir piesaistošiem virsrakstiem un aprakstiem. Tie ir īsi un spēj ātri uzrunāt,  mājaslapā ir minimāls saturs, bet lieli un interesanti attēli. Svarīgi balansēt, lai publicētā informācija nepārslogo lapu un nenovirza no galvenā mērķa. 

Iesaistošs dizains 

Tā, piemēram, arī pirkšanas procesam B2C gadījumā jābūt pēc iespējas vienkāršākam. Neviens nevēlas aizpildīt garas formas, tādēļ tajās svarīgi pieprasīt sniegt tikai galvenos datus. Liekas aizšķeršanās var likt potenciālajam klientam ātri vien pamest mājaslapu. 

B2B gadījumā nepieciešams sniegt pēc iespējas vairāk informācijas par produktu – detaļas, kas palīdz dziļāk izprast produktus un pakalpojumus. Potenciālajam klientam ir nozīmīgi apzināties, ka Tavam uzņēmuma var uzticēties. Tieši tāpēc dizainam būtu jākoncentrējas uz saturu. Tam var palīdzēt e-grāmatas, izskaidrojoši video, iepriekšējo klientu atsauksmes, podkāsti, vlogi, biežāk uzdotie jautājumi. Lēmumu pieņemšanu var veicināt arī produktu demonostrācijas video. 

Aicini uz darbību! 

Tāpat B2B gadījumā svarīgi iekļaut aicinājumus uz darbību jeb call to action pogas. Tā kā lēmuma pieņemšanas process ir garāks, call to action būs kā magnēti. Tie palīdzēs uzņēmumiem spert soli tuvāk pirkumiem. Palīdzoši elementi var būt, piemēram, tiešsaistes čats, telefona numura norādīšana, e-pasts vai kontaktforma. Svarīgi vienmēr sniegt iespēju sazināties ar kādu no uzņēmuma pārdošanas pārstāvjiem. 

Detaļām ir nozīme

Visbeidzot publicētajai informācijai B2B gadījumā jāspēj atainot tehnisko specifikāciju. Tā būs informācija par dažādām sadarbībām un integrācijasn iespējām uzņēmuma procesos. Tāpat svarīgi mēģināt izveidot izcenojuma modeli, kas klientiem ļauj iepazīt aptuvenās izmaksas. 

Vēl pirms mājaslapas izstrādes izplāno, kurai no mērķauditorijām mājaslapa tiks veidota. B2B gadījumā centies atbalstīt garu pirkšanas procesu un sniedz iespējami plašu informāciju, taču B2C situācijā piešķir lomu dizainam un mājaslapas lietojamībai.

<h3>Paldies, esam saņēmuši Tavu vēstuli!</h3>
<p>Jau tuvākajā laikā ar Tevi sazināsies mūsu speciālists, lai vienotos par ērtu laiku sarunai.</p>

Saistītie raksti

E-komercija Latvijā – fakti un statistika

23.08.2023

Vai esi aizdomājies kādreiz par e-komercijas vidi Latvijā? Pateiksim priekšā dažus interesantus faktus: Diezgan iespaidīgi, vai ne? Bet kā šo situāciju vērtējam…

Lasīt rakstu

Kas ir mērķauditorija un kā to noteikt uzņēmumam?

30.08.2023

Kas ir mērķauditorija? Mērķauditorija attiecas uz konkrētu cilvēku vai personu grupu, kurai Tava uzņēmuma piedāvātais produkts vai pakalpojums ir paredzēts. Mērķauditorija ir…

Lasīt rakstu

Reklāmas veidi internetā

28.08.2023

1.Vizuālās reklāmas jeb display ads Šī ir tiešsaistes reklāmu tradicionālā forma – vizuālās reklāmas/baneri, kuri parādās trešo personu mājaslapās, kuru saturs ir…

Lasīt rakstu
Raivis Gulbis
Raivis Gulbis
1706516619
Iesaku, viegla un produktīva sadarbība. Sadarbojamies vairākus gadus lielākos vai mazākos ar web lapas vai seo saistītos darbos/uzdevumos. Lieliksa komanda. Paldies
Krista Blūma
Krista Blūma
1705065251
Ļoti profesionāla komanda un lieliska komunikācija ar klientu! Atbildēs uz visiem jautājumiem, atrisinās visas problēmas, izstāstīs par būtisko, lai jaunā mājaslapa strādātu uz visiem 100%.
Elvīra Žvarte
Elvīra Žvarte
1705064656
Mikus Mezitis
Mikus Mezitis
1681211224
Lieliska un rezultatīva sadarbība mājaslapas SEO optimizēšanā! Neskaidrās situācijās saņēmām noderīgas konsultācijas un padomus, lai veiksmīgāk atrisinātu SEO optimizācijas procesu. Tas viss nav nemaz tik vienkārši, kā mums pašiem sākumā šķita, tādēļ ir svarīgi, lai sadarbības partneris būtu ar atbilstošu pieredzi un zināšanām. Paldies!
Alvis Pētersons
Alvis Pētersons
1693229514
Lieliska sadarbība daudzu gadu garumā no vairākie uzņēmumiem. Vienmēr izdevies sasniegt visus mājaslapām izvirzītos mērķus un kāpināt pārdošanas.
4 istabas
4 istabas
1682421843
Ar puišiem sadarbojamies jau vairāk kā gadu un mūsu fantastisko sadarbību turpināsim vēl ilgi!💯  Šīs sadarbības laikā rezultāti ir acīmredzami un esam sasnieguši vairāk nekā bija gaidīts. Uzņēmuma pārstāvji profesionāli veic SEO optimizāciju, viegli un konkrēti paskaidro mums nezināmo, kā arī novērtējam to, cik viņi ir zinoši ne tikai SEO, bet arī mājaslapā un digitālajā mārketingā.Noteikti iesakām puišus kā izcilus sadarbības partnerus, ja vēlaties sasniegt reālus rezultātus un darboties kopā ar fantastiskiem cilvēkiem☀️
MMK Serviss Ziemas riepas Vissezonas riepas
MMK Serviss Ziemas riepas Vissezonas riepas
1681019291
Ar puišiem SEO optimizācijā sadarbojamies jau vairāk kā 5 gadus un rezultātā esam kļuvuši par galveno spēlētāju savā nozarē. Novērtējam, ka viņi vienmēr izdomās dažādus risinājumus un piedāvā jaunas idejas, kādas nav konkurentiem. Noteikti iesaku sadarboties. 5/5!
Top Santehnika
Top Santehnika
1702311298
E-komercija.lv ļoti profesionāls un atsaucīgs uzņēmums, kas piedāvā rūpīgu analīzi , izstrādājot konkrētus priekšlikumus Jūsu ūzņēmuma uzlabojumiem un mērķu sasniegšanai. Noteikti ieteiktu citiem uzņēmējiem izmantot tieši E-komercija.lv pakalpojumus!
Ludmila Konovalova
Ludmila Konovalova
1702039931
I noticed a decline in my online store's performance about two years ago. Despite believing I was doing everything right, the reasons behind this drop remained a mystery. I turned to several SEO companies for a comprehensive analysis of my website but often ended up with reports from the same services I was already using, which failed to provide a complete picture of my site's functionality.After a long search, I came across E-komercija; they have been nothing short of a revelation. They conducted a thorough analysis of my website, identifying errors that were hindering its progress. They provided a wealth of reports covering various aspects and suggested systematic improvements. We held online meetings where they explained in detail what needed to be done, and they continued to offer support for any queries I had.Their research and analysis of my site spanned several months, and I am extremely satisfied with our collaboration E-komercija's approach was professional and insightful, helping me understand the intricacies of my website's performance. I look forward to continuing our partnership and highly recommend their services to anyone seeking to enhance their online presence.
Patrona
Patrona
1694426684
Very happy with the service. We used them for some integration services. They keep us in the know, explain complicated things in a simple and understandable manner. They work fast and the result are there.For sure we will cooperate with them for future projects and SEO.10/10 will work with them again.
st focus
st focus
1682318628
Sadarbojamies jau vairākus gadus, kuru laikā palielinājusies gan apmeklētība mājas lapā no Google meklētājā, gan pirkumi veikalā. Labs serviss un darba process skaidri saprotams. Noteikti iesaku!
Miks Krenbergs
Miks Krenbergs
1702457276
Sadarbojamies jau kādus 5 gadus un varu droši apgalvot, ka viņu ieteiktās stratēģijas nes rezultātu. Viens liels bonuss ir viegla komunikācija un tas, ka nav regulāri jābaksta, lai rezultāti ietu uz augšu. Un vēl viena svarīga lieta - lai sasniegtu vēlamos rezultātus netiek prasīta burtiska algoritma "vēlmju" izpilde un mājaslapa var tikt pilnveidota fokusējoties vispirms uz lietotāju un pēc tam uz meklētāja algoritmu.
Agris Magons
Agris Magons
1694456568
Iesaku! Proaktīva attieksme - galvas tiesu pārāka par citām kompānijām mārketinga nozarē. Šķiet ( labs servis, paŗdošana, komunikācijas) ir kā izmirstoša suga :) - atzvanīt, uzvaicāt, atgādināt, piedāvāt, iedziļināties un uzņemties atbildību par vārdiem un darbiem. E-komercijas komanda šo realizē uz 120% vislabākajā izpausmē. Liels ieguvums būs tiem, kas nav super zinoši SEO - sapratīsiet un iemācīsieties, jo tehniski sarežģītas lietas komanda spēj vienkāršā valodā paskaidrot. Savukārt zinošie būs kaifā, jo nav jāklausās tukši pārdošanas argumenti - varēsiet ātrā tempā strādāt uz mērķiem un tos sasniegt. Ja vēlamais rezultāts neizpildās vai rodās "berze", ir gatavi risināt, sēžas kopā pie galda un risina. Kopējos projektos strādājam pie uzņēmumu mērķauditorijas profilēšanas, atslēgvārdu izpētes mājas lapas struktūras izveides, veicam SEO auditu un satura plāna izstrādi.
Ismael Cruces
Ismael Cruces
1704975316
Working with this team over the past few months has been awesome. They really got into the nitty-gritty of our site, making all the changes extremely easy for anybody in the team. I'm super glad about how things turned out for Startup Wise Guys' site. If you’re looking to boost your site and get the lowdown on how it all works, these are the go-to team. Highly recommend them for anyone looking to up their website in a easy way!
Artis Babris
Artis Babris
1702534041
Puiši veica atslēgas vārdu izpēti, pirms kuras iztaujāja un paskaidroja par procesu. Pēc atslēgas vārdu izpētes tika turpināta sadarbība, lai rezultātus izmantotu uzņēmuma mājaslapas SEO uzlabošanai.
The One
The One
1698924560
I want to express appreciation for the excellent SEO work your company has done for us. We are confident that your strategy and efforts have significantly improved our online presence and visibility on search engines. Thank you for your professionalism and effectiveness! Keep up the great work.
Lace To Love
Lace To Love
1696257755
Patīkama, profesionāla, uz rezultātu vērsta attieksme. Mājas lapas audits tika veikts solītajā termiņā, visa audita laikā iegūtā informācija tika prezentēta tiešsaistē, sīkāk pastāstot par katru punktu un potenciālajām iespējām to uzlabot, kā arī atsūtīta uz e-pastu. Uz visiem jautājumiem tiek atbildēts ātri un "cilvēcīgi", ne ar iepriekš sagatavotām "konservu" atbildēm. Ar sadarbību līdz šim esam pilnībā apmierināti, plānojam arī turpmākos projektus interneta biznesa attīstībai.
Reinis Virza
Reinis Virza
1705072445
Ja nepieciešami SEO pakalpojumi, droši varam ieteikt E-komercija komandu. Dažu mēnešu laikā sasniedzām top pozīcijas un palielinājās pieprasījumu skaits koka mājām un vasarnīcām. Ikmēneša atskaites saprotamas, sniedz rekomendācijas, atbild uz telefona zvaniem un e-pastiem. Tā tik turpināt!
Kristīne Zēriete
Kristīne Zēriete
1705933889
Viegla un ātra komunikācija ar komandu, profesionāla un rezultatīva sadarbība gan SEO pakalpojumu ieviešanā un uzturēšanā, gan E-komercijas projekta ieviešanā.
×
js_loader