Kas ir mārketings un kā to izmantot savā biznesā

Edgars Kebbe

Atjaunināts 25.01.2023

Iespējams, Tu domā, ka mārketings ir jauna un moderna nozare, tomēr tā nebūt nav! Mārketings, tiesa, citā formā un izpildījumā, tirgotājiem bija pazīstams jau pirms mūsu ēras. Līdz ar to varbūt ir laiks uz mārketingu paskatīties no cita skatpunkta!

Kas ir mārketings

Mārketings dažos vārdos…
Mārketingu dažos vārdos un vienkāršotā valodā var saukt par darbību kopumu, kuru Tu, uzņēmējs vai mārketinga speciālists, veic, lai konkrētai personu grupai izraisītu vēlmi un vajadzību iegādāties Tava uzņēmuma piedāvātās preces un pakalpojumus. Visbiežāk tas tiek īstenots, akcentējot preces vai pakalpojuma priekšrocības attiecībā pret citām līdzvērtīgām precēm vai pakalpojumiem tirgū, kā arī izceļot patērētāju ieguvumus no šī darījuma.

Vai izklausās, ka darbību kopums, kas būtu veicams, lai sasniegtu šādu rezultātu, var būt ļoti plašs, daudzveidīgs un sarežģīts? Tā arī ir. Brīnumainas stratēģijas nepastāv. „Sāc komunicēt sociālajos tīklos vai izvieto vienu reklāmu un pamosties bagāts!” ir utopija. Protams, ir dzirdēti veiksmes stāsti, kad kāda slavenība Instagram publicēja foto ar kāda jauna modelētāja kurpēm un nākamajā rītā uzņēmums saņēma tūkstošiem pasūtījumu… Tomēr arī šādiem stāstiem ir aisberga neredzamā daļa, kas arī ir bijis smags darbs un citu veidu ieguldījumi mārketinga pasākumos.

Mārketings un pārdošana

Ar ko mārketings atšķiras no pārdošanas
Mārketings un pārdošana nav viens un tas pats! Mārketings ir visas darbības, kuras uzņēmums veic, lai piesaistītu klientus, lai popularizētu zīmolu, lai izceltu preces pozitīvās īpašības un demonstrētu pārākumu pār konkurentu piedāvājumu. Savukārt pārdošana jau ir tieša vai netieša komunikācija ar potenciālo klientu, lai apmierinātu viņa vajadzības un vēlmes, piedāvājot labāko risinājumu.

Kāpēc mārketingu ir tik daudz

Satura mārketings, digitālais mārketings, sociālo tīklu mārketings…

Lielā preču un pakalpojumu piedāvājuma dēļ mārketinga nozare pēdējā laikā ir ievērojami attīstījusies un ir radušās daudzas apakšnozares:

  • sociālo tīklu mārketings;
  • digitālais mārketings;
  • satura mārketings;
  • e-pasta mārketings;
  • pat smaržu mārketings u.c.

Lai nu kā, pamatmērķis visām šīm mārketinga jomām ir viens — izraisīt interesi, izraisīt vēlmi iegādāties pakalpojumu vai preci un piesaistīt jaunus klientus!

Kurš mārketings ir visefektīvākais?

Tas, kurā Tu prasmīgi darbosies…
Katrs un jebkurš mārketings var būt efektīvs! Gluži tāpat kā sports: jebkurš sporta veids var palīdzēt sasniegt vēlamos rezultātus — iegūt lielisku fizisko formu —, ja Tu sāc nopietni un neatlaidīgi nodarboties ar to. Tieši tāpēc vienas un tās pašas nozares uzņēmumi var nebūt vienisprātis, kurš ir visefektīvākais mārketings. Vieni apgalvo, ka vislabāk darbojas e-pasta mārketings, citi — ka sociālo tīklu mārketings utt. Līdz ar to jautājums „Uz kuru mārketingu koncentrēties?” var būt īsts cietais rieksts.

Digitālais mārketings

Jebkādas pārdošanu veicinošas darbības internetā
Digitālais mārketings ir plašākais no mūsdienu mārketinga veidiem, jo tas ietver gan komunikāciju sociālajos tīklos, gan SEO, gan e-vēstuļu sūtīšanu, gan baneru izvietošanu portālos u. c. To varētu nosaukt par tādu kā lietussargu visām mārketinga darbībām, kas tiek īstenotas interneta vidē.

Lielākā daļa mūsdienu uzņēmēju piekopj digitālo mārketingu, gan izvēloties īstenot dažādu veidu mārketinga pasākumus sociālajos tīklos, gan optimizējot mājaslapu Google meklētājam, gan izvietojot reklāmas, piemēram, Google Ads u. c. Tad, izmēģinot daudzveidīgas darbības, uzņēmējiem parasti top skaidrs, kuri ieguldījumi sniedz rezultātu jeb kurus digitālā mārketinga pasākumus ir vērts turpināt un kuriem var izlietot mazāk enerģijas un resursu.

Populārākie digitālā mārketinga veidi:

  • Satura mārketings
  • SEO (Search Engine Optimisation) optimizācija
  • Maksa par klikšķi (piemēram, Google Ads u. c.), tostarp remārketings
  • Sociālo mediju mārketings
  • E-pasta mārketings
  • Īsziņu mārketings
  • Partneru mārketings
  • Viedokļu līderu jeb ietekmētāju mārketings
  • Mobilais mārketings
  • Videomārketings
  • Audiomārketings
  • Virtuālās realitātes mārketings

Satura mārketings

Raksti, video, infografikas, fotogrāfijas — visu veidu saturs
Loģika saka priekšā, ka viena no trim lietām, kas interesē potenciālos klientus, ir informācija. Gan digitālajā, gan nedigitālajā vidē informācija ir atrodama vairākās formās: raksti, video, fotogrāfijas, infografikas u. c. Tādējādi satura mārketings ir izcils veids, kā piesaistīt potenciālos klientus, kas meklē noteikta veida informāciju — saturu. Tomēr šajā kontekstā ir būtiski vairāki aspekti — satura mārketings var būt cieši saistīts ar citu veidu mārketingiem, piemēram, SEO vai sociālajiem tīkliem u. c.

Veidojot vērtīgu saturu — rakstu klientam —, tajā ir jāiesaista atslēgvārdi, pēc kuriem tas varētu būt atrodams Google. Sociālajiem tīkliem paredzētajam saturam ir jābūt saistošam un vizuālam. Visos gadījumos ir jāpazīst mērķauditorija, lai radītu saturu, kas atbilst tās pašreizējām vēlmēm un vajadzībām. Tieši tādēļ ir vērts izveidot pircēju personu profilus, kā arī izplānot to maršrutu no brīža, kad tām ir radusies vajadzība pēc konkrētas informācijas, līdz brīdim, kad tās savu vajadzību varētu atrisināt, iegādājoties Tava uzņēmuma piedāvātās preces vai pakalpojumus. Vairāk par šo tematu pastāstīsim citā rakstā, tomēr nelielu ieskatu šajā tematā vari gūt tālāk apakšsadaļā par SEO mārketingu.

Starp citu, pašreiz viens no populārākajiem satura veidiem ir video. Uzņēmumi, kas veido kvalitatīvus videomateriālus, pašreiz izpelnās lielākas mērķauditorijas simpātijas.

Sociālo mediju mārketings

Komunikācija sociālajos tīklos Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok u. c.
Uzskats, ka komunikācija sociālajos tīklos ir bezmaksas reklāma, ir pilnīgi aplams. Patiesībā komunikācija sociālajos tīklos, ja to grib darīt mērķtiecīgi un kvalitatīvi, var prasīt diezgan lielu mārketinga budžeta daļu. Turklāt katram sociālajam tīklam ir sava specifika, dinamika un mērķauditorija. Lai arī kuru vai kurus sociālos tīklus Tu izvēlētos komunikācijai ar potenciālajiem klientiem, pamata rīcības plāns būs pilnīgi vienāds.
Tas ietvers šīs darbības.

  • Izpēte: ko dara konkurenti, vai konkrētajā sociālajā tīklā mana mērķauditorija vispār ir aktīva, kas to interesē, kā to uzrunāt u. c. 
  • Stratēģija vai rīcības plāns: cik bieži, ko un kā es komunicēšu, cik liela daļa no ziņām būs reklāma, cik liela izklaidējoša, cik izglītojoša, vai es ievietošu video, stories, tiešraides u. c., vai iegādāšos reklāmas u. c. 
  • Satura veidošana: šis ir laikietilpīgākais un dārgākais posms, jo mūsdienu potenciālais klients ir ļoti prasīgs. Tu vari pavadīt vairākas stundas, gatavojot ideālo fotogrāfijas kompozīciju, apstrādājot attēlu, rakstot tekstu u. c., bet pēc tam saņemt 2 tīkšķus. Ai, kāda vilšanās! 
  • Kontrole un pārskati ir būtiska sociālo tīklu komunikācijas sastāvdaļa. Ir svarīgi zināt, cik daudzi reaģēja uz Tavu piedāvājumu, kuri temati viņus interesē vairāk u. c., lai pēc tam varētu arvien vairāk uzlabot mārketinga saturu un gūt arvien labākus rezultātus.

Nedrīkst aizmirst, ka uzņēmuma panākumu atslēga neslēpjas sekotāju skaitā sociālajos tīklos, jo, publicējot nekvalitatīvu vai neatbilstošu saturu, sekotājus var zaudēt vēl ātrāk nekā Tu tos ieguvi. Sociālo tīklu mārketings ir veselas grāmatas cienīgs! Šajā rakstā mēs neieslīgsim detaļās, tomēr vēlamies, lai Tu pievērs uzmanību iemesliem, kuru dēļ interneta lietotāji pārstāj sekot kādam konkrētam uzņēmumam. Tie var kalpot par vadlīnijām, kas ir jādara pilnīgi pretēji, lai iegūtu un paturētu auditoriju sociālajos tīklos.

SEO mārketings

SEO mārketings ir viens no efektīvākajiem digitālā mārketinga veidiem
Kāpēc? Tāpēc, ka Tev ir iespēja Google meklētājā piesaistīt klientus tajā brīdī, kad viņi meklē risinājumu savai problēmai. Tas nozīmē, ka viņiem ir vajadzīgs risinājums un viņi ir gatavi uzklausīt variantus! Turklāt Tev ir iespēja piedāvāt potenciālajiem klientiem risinājumus vairākos meklējumu posmos.

  1. Brīdī, kad personai ir problēma, bet tā nezina, kāds varētu būt risinājums. Piemēram, „Ko darīt vasaras brīvdienās?” Šajā situācijā risinājumi var būt dažādi: jogas nometne, ceļojums uz Sardīniju, atpūta lauku mājā pie ezera, pavārmākslas kursi utt. 
  2. Brīdī, kad personai ir padomā risinājums, un tā vēlas saprast, kas to var piedāvāt. Piemēram, jogas nometne — tā var būt jogas nometne Jūrmalā, Marokā, Latgalē, jogas nometne ar teltīm, luksusa jogas nometne, jogas nometne ar draudzenēm, jogas un sērfošanas nometne, jogas un meditācijas nometne u. c. 
  3. Brīdī, kad persona zina, kas tai ir nepieciešams, un meklē izdevīgāko, labāko, uzticamāko risinājumu. Jogas nometne Latgalē: kurai nometnei ir labākās atsauksmes, izdevīgākā cena, komfortablākā naktsmītne, labākie jogas pasniedzēji u. c.

Tad nu tradicionāli SEO speciālisti ņem vērā visus šos vajadzību un vēlmju posmus, lai sagatavotu atbilstošu SEO saturu, lai izpētītu atslēgvārdus, konkurentus, iespējas ātri nokļūt augstākajās pozīcijās un tur palikt. Pēc tam tiek gatavots kvalitatīvs saturs… Jo ņem vērā, ka nekvalitatīvs saturs Tavu mājaslapu ietekmēs negatīvi. Papildus tam katrā publicētajā saturā ir jāievēro dažādas tehniskas nianses, kas arī ir daudz plašāka raksta vērts saturs! 

Lūk, attēls, kas raksturo visu darbību kopumu, kuras ir jāveic SEO mārketingā.

Videomārketings

Viens no populārākajiem un interneta lietotāju vidū atzītākajiem satura veidiem
Vēl pirms dažiem gadiem videomateriāla sagatavošanā bija iesaistīta vesela speciālistu brigāde. Tagad video var izveidot ikviens: daži gaismas efekti, video apstrādes rīks, neliels mikrofons un laba kamera, kas principā ir katrā viedtālrunī, un video izveides process var sākties!

Principā video ir viens no izdevīgākajiem satura veidiem. Kāpēc? Tāpēc, ka to var ievietot YouTube, Facebook, Instagram un citos sociālajos tīklos, tas var papildināt mājaslapas saturu un bloga rakstus. Interneta lietotāji ļoti labprāt skatās video. Viņi daudz labprātāk skatās video nekā lasa rakstus.

Video var kalpot par:

  • reklāmu,
  • izglītojošu saturu,
  • informatīvu saturu,
  • intervijām ar ekspertiem,
  • videoatsauksmēm,
  • pamācību, kā izdarīt X, 
  • virtuālās realitātes video,
  • tiešraidi (ko bieži izmanto komunikācijā Instagram vai Facebook, bet tad tos saglabā kā ierakstus).

Digitālā mārketinga rīki

Kurus no vairāk nekā 136 354 rīkiem labāk izmantot
Digitālajā vidē ir tūkstošiem dažādu rīku, kas paredzēti mārketinga speciālistiem un uzņēmējiem, lai atvieglotu viņu darbu, taupītu laiku, enerģiju un naudu, kā arī palīdzētu sasniegt labākus rezultātus īsākā laikā.

Šeit vēlamies Tev ieteikt tikai dažus no tiem, kas Tev varētu palīdzēt pavisam jaunā līmenī uzsākt darbu pie mārketinga pasākumu ieviešanas.

  • Canva — viens no populārākajiem rīkiem, kas ar ierobežotām iespējām ir pieejams ikvienam pilnīgi par brīvu, bet par nelielu maksu piedāvā ļoti plašas iespējas, tostarp plašu attēlu un ikonu datubāzi, ko bez autortiesību pārkāpuma riska var izmantot gan mājaslapās, gan sociālajos tīklos u. c. Agrāk Canva piedāvāja tikai dažādu ilustrāciju izveides iespējas, tagad tajā ir iespējams veidot arī video, prezentācijas, Zoom ekrānu noformējumu u. c.
  • HotJar — rīks, ar kura palīdzību Tu vari vērot, ko interneta lietotāji dara Tavā mājaslapā, kā viņi pārvietojas, ko skatās u. c. Patiesībā, pavērojot interneta lietotāju ierakstus, Tu vari nonākt pie pārsteidzošiem atklājumiem, kur, iespējams, interneta lietotāji iestrēgst Tavā mājaslapā un kāpēc viņi neizpilda konkrētās sadaļas vai mājaslapas mērķi. Tad, izmantojot šo informāciju, Tu vari ieviest izmaiņas mājaslapā. Tas noteikti ir efektīvāk un ātrāk nekā zīlēt kafijas biezumos vai meklēt atbildes zvaigznēs.
  • Google Analytics rīks, ar kura palīdzību var analizēt interneta lietotāju uzvedību mājaslapā. Ideāli, ja šeit iegūtos rezultātus Tu vari salīdzināt ar tiem, ko ieguvi HotJar. Tad Tu noteikti iegūsi ļoti pilnvērtīgu kopskatu, kas Tavā mājaslapā darbojas un kas noteikti ir jāuzlabo. 
  • Dažādi bezmaksas tiešsaistes SEO audita rīki šie rīki Tev palīdzēs saprast, vai Tavā mājaslapā ir nepilnības no SEO viedokļa. Iedomājies, ka Tu optimizē un optimizē saturu, raksti dažādus rakstus u. c., bet rezultāta kā nav, tā nav. Iespējams, vaina nav saturā, bet gan kādās tehniskās nepilnībās, kas ir jānovērš, pirms Google vispār sāks indeksēt Tavas mājaslapas saturu. Viens no šādiem rīkiem ir, piemēram, SEOptimer.

Ko darīt tālāk?

Iespējams, pēc šī raksta izlasīšanas Tevi pārņem pamatota panika un rodas jautājumi „Kā to visu apgūt? Kā to visu paspēt?” Panikai nav nekāda pamata! Labā ziņa ir tā, ka neviens to visu nemāk un neviens to visu nevar paspēt, tomēr… ja Tu vēlies iekarot un noturēt vietu uzņēmējdarbības vidē vai kļūt par nozares līderi, tad ar kaut ko ir jāsāk! Vislabāk ir sākt ar pašreizējās situācijas izpēti, lai zinātu, kurā virzienā tālāk skatīties, domāt un plānot. Par to citā rakstā!

Saistītie raksti

Ideālais klients biznesam – 6 soļi tā identificēšanai

26.01.2023

Mērķauditorija katram uzņēmumam ir sava! Lai lieki netērētu laiku, spēku un izsīkstošo enerģiju, nepieciešams noteikt savu mērķauditoriju, ar kuru strādāt, attīstot pārdošanas…

Lasīt rakstu

Kas ir URL? Mājaslapas vai faila atrašanās vieta internetā

02.01.2023

Saīsinājums “URL” – ir dzirdēts, bet ko īsti tas nozīmē? URL (Uniform Resource Locator), ko ikdienā mēs saprotam ar mājaslapas saiti, norāda,…

Lasīt rakstu

Lietotāju pieredzes (UX) pamatprincipi

27.12.2022

Patīkama lietotāju pieredze (UX) digitālajā pasaulē ir viens no priekšnosacījumiem, lai veidotu attiecības ar jauniem klientiem un jau esošās pārvērstu par lojālām….

Lasīt rakstu