Kas ir ERP sistēma?

Kas ir ERP sistēma un kā tā palīdz e-komercijas uzņēmumiem augt?

ERP (Enterprise Resource Planning)  ir uzņēmumu resursu plānošanas platforma, kas apvieno galvenos procesus – no pasūtījumiem un noliktavas līdz finanšu uzskaitei, mārketingam un klientu pārvaldībai. 

Rezultāts ir caurspīdīgi procesi, ātrāka lēmumu pieņemšana un labāka klientu pieredze. Saprotot, kas ir ERP sistēma, kļūst skaidrs, kā tā nodrošina, lai visi dati atrastos vienuviet un uzņēmums darbotos kā vienota sistēma. ERP palīdz samazināt kļūdu risku, paātrina lēmumu pieņemšanu un veido stabilu pamatu uzņēmuma izaugsmei.

Kāpēc e-komercijas uzņēmumiem ir vajadzīgs ERP?

E-komercijas platformu, piemēram, Shopify, WooCommerce vai Magento, izmantošana var radīt priekšstatu, ka galvenie uzņēmuma darbības procesi jau ir sakārtoti. Tās patiešām piedāvā ērtu pasūtījumu pārvaldību, maksājumu veikšanu tiešsaistē un noliktavas rīku integrāciju, taču tās nav visaptverošas biznesa vadības sistēmas. Līdz ar to uzņēmumam joprojām jārisina procesi ārpus pašas e-komercijas vides – grāmatvedība, resursu plānošana, cilvēkresursu pārvaldība, dokumentu aprite un finanšu analīze.

Rezultātā uzņēmums strādā ar vairākām, savstarpēji neintegrētām sistēmām, kas neveicina vadības procesu efektivizāciju. Bez ERP sistēmas rodas:

  • Datu dublēšanās un nesakritības. Pasūtījumi parādās e-komercijas platformā, taču grāmatvedībā vai noliktavas programmā tie jāievada atkārtoti. Tas palielina kļūdu risku;
  • Noliktavas uzskaites kļūdas. Platforma rāda, ka prece ir pieejama, bet noliktavā tās vairs nav, jo dati nesinhronizējas reāllaikā;
  • Manuālie procesi. Rēķinu sagatavošana, dokumentu aprite un pārskatu veidošana bieži notiek ārpus e-komercijas platformas, kas aizņem lieku laiku;
  • Nepietiekams pārskats reāllaikā. Vadība redz tikai pārdošanas rezultātus, bet ne pilnu uzņēmuma finansiālo situāciju vai resursu izmantojumu;
  • Sliktāka klientu pieredze. Pasūtījumu kavēšanās, preces nepieejamība vai neatbilstoša komunikācija negatīvi ietekmē reputāciju un atkārtoto pirkumu skaitu.
Kapēc uzņēmumam nepieciešama ERP sistēma?

E-komercijas platformās arī mārketinga vadība ir tikai daļēji risināta – tur var pārvaldīt kampaņas vai atlaides, bet nav iespējams pilnvērtīgi analizēt klientu segmentus, apvienot tos ar pirkumu vēsturi un sasaistīt ar preču krājumu vai ieņēmumu datiem. ERP sistēma ļauj mārketingu integrēt ar pārdošanu un finanšu datiem, tādējādi veidojot precīzāku ROI aprēķinu un efektīvākas kampaņas.

Šīs nepilnības kļūst īpaši jūtamas, kad uzņēmums strauji aug – e-komercijas platforma nodrošina “pārdošanas skatlogu”, bet ERP veido visu biznesa “mugurkaulu”.

Kā ERP sistēma risina šīs problēmas?

Izprotot, kas ir ERP sistēma, kļūst skaidrs, ka ERP nodrošina vienotu vidi, kurā savienoti visi galvenie procesi – no pārdošanas līdz grāmatvedībai un no noliktavas līdz mārketinga datiem. Tas ļauj e-komercijas uzņēmumiem strādāt kā vienotam mehānismam un pilnībā izmantot dažādo platformu integrācijas augļus.
Galvenie ieguvumi ir:

  • Vienots datu avots. Visi pasūtījumi, noliktavas atlikumi, klientu profili un finanšu dati tiek glabāti vienuviet, samazinot kļūdu risku;
  • Reāllaika sinhronizācija. Noliktavas un interneta veikala dati vienmēr ir aktualizēti, kas palīdz izvairīties no preču nepieejamības vai atlikumu uzkrāšanās noliktavā;
  • Integrācija ar mārketingu un CRM. Atšķirībā no e-komercijas platformām, ERP sistēma ļauj sasaistīt klientu pirkumu vēsturi ar kampaņām un prognozēt atkārtotus pirkumus. Tas nozīmē, ka mārketinga budžets tiek izmantots efektīvāk un vieglāk veidot personalizētas klientu kampaņas;
  • Automatizēta dokumentu aprite. Rēķinu ģenerēšana, piegādes dokumenti un pat iekšējo dokumentu aprite notiek automātiski, kas samazina administratīvo slodzi;
  • Pārskatāma vadība. Uzņēmuma vadība var ātri piekļūt datiem par ieņēmumiem, izmaksām, noliktavu un klientiem, lai pieņemtu datos balstītus lēmumus.

ERP sistēma e-komercijas uzņēmumiem būtībā kalpo kā vadības centrs, kur visi procesi ir savstarpēji integrēti. Tā vietā, lai mēģinātu savietot atsevišķus rīkus, uzņēmums iegūst vienotu sistēmu, kas nodrošina efektivitāti un procesu mērogojamību ilgtermiņā.

E-komercijas risinājumi: mazāk rutīnas, vairāk laika biznesam

Automatizācija un e-komercijas risinājumi Automatizācija ir kļuvusi par vienu no nozīmīgākajām e-komercijas priekšrocībām, ļaujot uzņēmējiem samazināt manuālo darbu, palielināt efektivitāti un ievērojami…

Populārākās ERP sistēmas un tendences e-komercijā

Izprotot, kas ir ERP sistēma, rodas jautājums – kādu risinājumu izvēlēties? E-komercijas uzņēmumiem pieejamas gan globāli atzītas, gan vietēji pielāgotas platformas, kas atšķiras pēc mērogojamības, funkcionalitātes un izmaksām. Zemāk daži no nozīmīgākajiem risinājumiem.

Odoo

Odoo ir atvērtā koda ERP sistēma, kas īpaši populāra mazajos un vidējos uzņēmumos. Tā piedāvā moduļu pieeju – var sākt ar noliktavas un pasūtījumu uzskaiti, bet laika gaitā pievienot CRM, mārketinga, finanšu vai personāla vadības funkcijas. E-komercijas uzņēmumiem īpaši svarīga ir integrācija ar Shopify un WooCommerce, kas ļauj sinhronizēt pasūtījumus un krājumus reāllaikā. Galvenais izaicinājums – nepieciešams tehnisks partneris konfigurācijai un uzturēšanai.

Microsoft Dynamics 365 Business Central

Dynamics 365 Business Central ir viens no visbiežāk izvēlētajiem ERP risinājumiem Baltijā. Tas nodrošina efektīvu finanšu pārvaldību un dziļu integrāciju ar Microsoft ekosistēmu (Office, Teams, Power BI). E-komercijas uzņēmumiem tas dod priekšrocības datu analīzē un integrācijā ar CRM. Tomēr mazākiem uzņēmumiem tas var šķist pārāk sarežģīts un dārgs risinājums.

SAP Business One

SAP Business One ir ERP sistēma, kas piemērota uzņēmumiem ar starptautiskām ambīcijām. Tā piedāvā detalizētu grāmatvedību, precīzu krājumu vadību un mērogojamību vairākos tirgos. E-komercijas nozarē tā tiek izmantota, lai pārvaldītu lielu pasūtījumu apjomu un dažādu valstu nodokļu prasības. Izaicinājums – salīdzinoši augstas ieviešanas un uzturēšanas izmaksas.

NetSuite (Oracle)

NetSuite ir SaaS tipa ERP ar cloud-first pieeju – tas nozīmē, ka sistēma jau sākotnēji izstrādāta darbam mākonī, nodrošinot piekļuvi no jebkuras vietas un automātiskus atjauninājumus. Tas ir īpaši piemērots globāliem e-komercijas uzņēmumiem, kuri vēlas ātri mērogot biznesu un vienkāršāk pārvaldīt vairākus tirgus. NetSuite stiprā puse ir pilnīga integrācija ar pārdošanas kanāliem un finanšu uzskaiti, taču izmaksas var būt izaicinošas mazākiem uzņēmumiem.

Visma

Starptautiska uzņēmumu vadības risinājumu platforma, kas piedāvā plašu ERP, grāmatvedības un noliktavas pārvaldības funkcionalitāti. Latvijā populārākie risinājumi, piemēram, Visma Horizon un Visma.net ERP, nodrošina integrāciju ar e-komercijas sistēmām, noliktavu un loģistikas datu automatizāciju.

ERP risinājumi Latvijā

Vietējie ERP risinājumi

Latvijā un Baltijā ir pieejami vairāki vietējo izstrādātāju ERP risinājumi, kas pielāgoti reģiona grāmatvedības un nodokļu prasībām. To priekšrocība – atbalsts vietējā valodā, izpratne par tirgus specifiku un bieži vien zemākas ieviešanas izmaksas. Izaicinājums – mazāka ekosistēma un ierobežotas integrācijas ar globālajām e-komercijas platformām, piemēram, Amazon vai Shopify.

  •  Norgate – vietējais noliktavas un resursu vadības sistēmas izstrādātājs tirdzniecības un ražošanas uzņēmumiem. Sistēma nodrošina preču uzskaiti, pasūtījumu pārvaldību un noliktavas kustības kontroli reāllaikā, palīdzot samazināt kļūdu risku un optimizēt krājumu apgrozījumu. E-komercijas uzņēmumiem sniedz iespēju integrēt noliktavas uzskaiti ar interneta veikalu, nodrošinot precīzu datu sinhronizāciju un ātrāku pasūtījumu izpildi;
  • Solcraft – piedāvā uz Latvijas tirgu orientētu ERP un noliktavas vadības risinājumu, kas palīdz automatizēt preču kustības uzskaiti, pasūtījumu apstrādi un inventarizācijas procesus. Sistēma ir piemērota uzņēmumiem ar plašu sortimentu vai vairākiem tirdzniecības kanāliem, tostarp e-komercijas platformām;
  • Horizon – viens no visplašāk izmantotajiem uzņēmumu resursu vadības risinājumiem Latvijā, kas piemērots gan vidējiem, gan lieliem uzņēmumiem. Tā piedāvā pilnvērtīgu finanšu, noliktavas un loģistikas pārvaldību, kā arī integrāciju ar e-komercijas platformām un grāmatvedības sistēmām;
  • Ankravs – Latvijā izstrādāta ERP un noliktavas uzskaites sistēma, kas paredzēta tirdzniecības, ražošanas un loģistikas uzņēmumiem. E-komercijas uzņēmumiem Ankravs piedāvā iespēju integrēt noliktavas datus ar interneta veikalu, nodrošinot precīzu preču pieejamību un ātru pasūtījumu izpildi;
  • Tildes Jumis – Latvijā radīta uzņēmumu vadības un grāmatvedības sistēma, kas īpaši piemērota mazajiem un vidējiem uzņēmumiem. Tā nodrošina noliktavas uzskaiti, finanšu pārvaldību un dokumentu apriti, kā arī integrāciju ar e-komercijas risinājumiem un internetveikaliem;
  • Kentaurs PRO 22 – Latvijā izstrādāta ERP un noliktavas vadības sistēma, kas paredzēta tirdzniecības, ražošanas un e-komercijas uzņēmumiem;
  • Moneo – Latvijā izstrādāta moderna ERP sistēma, kas apvieno grāmatvedības, noliktavas un biznesa procesu vadības risinājumus vienā platformā. Tā ir īpaši piemērota uzņēmumiem, kas vēlas elastīgu un lietotājam draudzīgu sistēmu ar iespējām integrēt e-komercijas un loģistikas procesus

ERP sistēmu piedāvājums skaidri parāda, ka uzņēmumi meklē risinājumus, kuri ir ne tikai funkcionāli, bet arī elastīgi un viegli integrējami ar citiem biznesa rīkiem. Pieprasījums veido piedāvājumu, kā  rezultātā arī veidojas jaunas tendences ERP jomā e-komercijā.

  • Mākoņrisinājumi (SaaS). Arvien vairāk ERP sistēmas tiek piedāvātas kā abonējams pakalpojums, kas samazina sākotnējās izmaksas;
  • Mākslīgais intelekts. AI integrācija ERP ļauj prognozēt pieprasījumu, personalizēt mārketingu un veidot klientiem datos balstītas rekomendācijas;
  • Atvērtas integrācijas. ERP sistēmas kļūst arvien atvērtākas, nodrošinot vieglu savietojamību ar maksājumu sistēmām, loģistikas un e-komercijas platformām;
  • Mobilitāte un pieejamība. Vadītāji un darbinieki arvien biežāk izmanto ERP mobilajās ierīcēs, lai sekotu pasūtījumiem vai noliktavas atlikumiem reāllaikā.

Varam teikt, ka šobrīd ERP joma noteikti ir “uz viļņa” – arvien vairāk e-komercijas uzņēmumu saprot, ka bez centralizētas vadības sistēmas nav iespējams mērogot biznesu un saglabāt konkurētspēju.

Kā izvērtēt savam biznesam piemērotu ERP risinājumu?

Kad skaidrs, kas ir ERP sistēma un kā tā palīdz e-komercijas uzņēmumiem, nākamais solis ir izvēlēties sev piemērotāko risinājumu. Šis process prasa rūpīgu izvērtēšanu, jo konkrētā ERP sistēma būs izvēle, kas turpmāk ietekmēs visus uzņēmuma ikdienas darba procesus.

Esam sagatavojuši praktisku ceļvedi, kas varētu palīdzēt ERP izvēles procesā.

  1. Nosakiet prioritātes. Vai svarīgākā ir noliktavas uzskaite, integrācija ar interneta veikalu, vai finanšu pārskati? Skaidras prioritātes palīdzēs izvēlēties sistēmu, kas atbilst konkrēta biznesa vajadzībām;
  2. Izvērtējiet integrācijas iespējas. Pārliecinieties, ka ERP var savietoties ar esošo e-komercijas platformu, maksājumu sistēmām un loģistikas partneriem;
  3. Apsveriet mērogojamību. Ja uzņēmums aug, ERP jāspēj augt līdzi – sākot ar pamata funkcijām, CRM (Customer Relationship Management), mārketingu vai personāla vadību;
  4. Izlemiet par labu SaaS vai lokālam risinājumam. Cloud-first jeb mākoņrisinājumi nodrošina zemākas sākotnējās izmaksas un lielāku elastību, kamēr lokālās sistēmas dažkārt piemērotākas uzņēmumiem ar specifiskām drošības prasībām;
  5. Novērtējiet lietošanas ērtumu. ERP jābūt intuitīvai, lai darbinieki to varētu ātri apgūt un sākt lietot bez ilgas adaptācijas.

Pareizi izvēlēta ERP sistēma palīdzēs e-komercijas uzņēmumam ne tikai efektīvāk pārvaldīt resursus, bet arī nodrošināt labāku klientu pieredzi, kas ilgtermiņā veicinās izaugsmi un konkurētspēju.

Kopsavilkums

ERP sistēma ir uzņēmumu resursu plānošanas (Enterprise Resource Planning) platforma, kas vienuviet apvieno visus galvenos biznesa procesus – pasūtījumu apstrādi, noliktavas uzskaiti, finanšu datus, mārketingu un klientu attiecības. Atšķirībā no e-komercijas platformām, kas fokusējas tikai uz pārdošanu, ERP nodrošina visaptverošu uzņēmuma darbības pārvaldību reāllaikā.

Tas nozīmē mazāk kļūdu, ātrākus lēmumus un labāku klientu pieredzi. E-komercijas uzņēmumiem ERP nav tikai rīks ikdienas procesu sakārtošanai – tā nodrošina iespēju droši mērogot biznesu un saglabāt konkurētspēju ilgtermiņā. Tieši tāpēc ERP joma šobrīd ir “uz viļņa” – tā kļuvusi par stratēģisku izvēli, kas palīdz uzņēmumiem ātri reaģēt uz izmaiņām un būt elastīgiem mainīgajos tirgus apstākļos.

Kas ir ERP sistēma, noslēgumā var definēt īsi: tā ir digitāls uzņēmuma vadības “mugurkauls”, kas savieno cilvēkus, procesus un datus vienotā sistēmā, nodrošinot efektivitāti un izaugsmi.

<h3>Paldies, esam saņēmuši Jūsu vēstuli!</h3>
<p>Jau tuvākajā laikā ar Jums sazināsies mūsu speciālists, lai vienotos par ērtu laiku sarunai.</p>

Saistītie raksti

Digitālā mārketinga kanāli: kā izvēlēties savam mārketingam atbilstošu kanālu stratēģiju?

11.09.2025

Kas ir digitālā mārketinga kanāls? Mārketinga kanāli vēsturiski ir bijuši dažādi – sākot no fiziskām tirdzniecības vietām un tradicionālajiem medijiem līdz digitālajām…

Lasīt rakstu

WordPress mājaslapas izveide – 10 iemesli Tavai izvēlei

14.11.2019

1. Viegli uzstādīt Sākt lietot WordPress satura pārvaldības sistēmu Tavas mājaslapas izveidei ir vienkārši. Tomēr jāatceras, ka profesionālas mājaslapas izveidei Tev būs nepieciešami…

Lasīt rakstu

Labs SEO speciālists: kādas pazīmes to raksturo?

11.01.2023

Kas ir SEO speciālists? SEO optimizācija (Search Engine Optimization) tulkojumā no angļu valodas nozīmē “meklēšanas rezultātu optimizācija”, un SEO speciālists vistiešākajā mērā…

Lasīt rakstu