- Kas ir e-komercija jeb elektroniskā komercija?
- 4 e-komercijas veidi
- Ko ietver e-komercija?
- #1 Produkta/pakalpojuma definēšana
- #2 Ideālā klienta noteikšana
- #3 Internetveikala jeb e-komercijas platformas izstrāde
- #4 Iepirkšanās sistēmas izstrāde
- #5 Produktu/pakalpojumu aprakstu izstrāde, iekļaujot attēlus
- #6 Pasūtījumu apstrāde un integrācija ar citām sistēmām
- #7 Reklāmas kampaņas
- #8 SEO optimizācija
- #9 Analītika
- Kāpēc e-komercija ir būtiska?
- Nobeigums
- Biežāk uzdotie jautājumi
Kas ir e-komercija jeb elektroniskā komercija?
E-komercija, kas pazīstama arī kā elektroniskā komercija vai interneta komercija, attiecas uz preču vai pakalpojumu pirkšanu un pārdošanu, izmantojot internetu, un naudas un datu pārsūtīšanu, lai veiktu šos darījumus.
4 e-komercijas veidi
Izšķir četrus galvenos e-komercijas modeļu veidus, kas var aprakstīt gandrīz katru darījumu, kas notiek starp patērētāju un pakalpojuma vai preču sniedzēju. Īss kopsavilkums par tiem:
- B2C – uzņēmums patērētājam. Modelis darbojas, ja uzņēmums pārdod preci vai pakalpojumu individuālam patērētājam (piemēram, kāds no Tava uzņēmuma internetveikala iegādājas apavus, somu);
- B2B – uzņēmums uzņēmumam. Darbojas, ja uzņēmums pārdod preci vai pakalpojumu citam uzņēmumam (piemēram, uzņēmums sniedz apsardzes pakalpojumus citiem uzņēmumiem);
- C2C – patērētājs patērētājam. Šāds modelis darbojas, kad patērētājs pārdod preci vai pakalpojumu citam patērētājam (piemēram, persona pārdod apģērbu Andele mandele vietnē);
- C2B – patērētājs uzņēmumam. Modelis darbojas, ja patērētājs pārdod savus produktus vai pakalpojumus uzņēmumam vai organizācijai (piemēram, fotogrāfs licencē savu fotoattēlu uzņēmumam, lai to varētu izmantot).
E-komercija var tikt īstenota dažāda veida biznesiem – vairumtirdzniecībai, mazumtirdzniecībai, tiešajai piegādei jeb dropshipping, abonementiem, pakalpojumiem, kopfinansēšanai u.c.
Ko ietver e-komercija?
Lai arī savā būtībā e-komercija ir preču un pakalpojumu pirkšana un pārdošana, izmantojot internetu, ar šo terminu plašākā kontekstā saprotam visus uzņēmuma vai personas centienus, pārdodot vēlamo patērētājiem tiešsaistē.
Tas sākas, kad potenciālais klients uzzina par produktu vai pakalpojumu, un turpinās ar pirkumu, lietošanu un, ideālā gadījumā, pastāvīgu klientu lojalitāti.
Tas nozīmē, ka e-komercija sevī ietver dažādu darbību un prakšu kopumu. Turpinājumā aplūkosim, kas tie ir!
#1 Produkta/pakalpojuma definēšana
E-komercija balstās uz piedāvājumu, tāpēc ir jāsāk ar tā noteikšanu.
Identificē un apzinies, kas ir tas, ko vari un vēlies piedāvāt klientam, konkretizējot izvēlēto uzņēmējdarbības veidu.
Produkts ir jebkura prece vai pakalpojums, ko plāno pārdot, lai apmierinātu klienta vajadzības vai vēlmes – tas var būt kā fizisks, tā virtuāls.
#2 Ideālā klienta noteikšana
Lai uzņēmums pelnītu digitālajā vidē, ir svarīgi noteikt, kāds īsti ir tā “ideālais klients”.
Ideālais klients sevī ietver tādu personu vai uzņēmumu, kam Tavs sniegtais pakalpojums ir vispiemērotākais.
Ideālā klienta definēšana sniedz dažādas priekšrocības, piemēram, ļauj efektīvāk pārvaldīt uzņēmuma resursus, tostarp mārketinga budžetu, samazina izdevumus.
Tāpat tas sniedz izpratni par to, ko no Tevis digitālajā vidē sagaida potenciālie pircēji, kā ar viņiem sazināties un kādas ir viņu problēmas, kuras Tev jāspēj atrisināt.
Ideālais klients biznesam – 6 soļi tā identificēšanai
Mērķauditorija katram uzņēmumam ir sava! Lai lieki netērētu laiku, spēku un izsīkstošo enerģiju, nepieciešams noteikt savu mērķauditoriju, ar kuru strādāt, attīstot pārdošanas…
#3 Internetveikala jeb e-komercijas platformas izstrāde
Ja vien neesi nolēmis vēlamo pārdod jau eksistējošā vietnē, piemēram, Etsy, Amazon, Tavs uzdevums būs izstrādāt savu interneta veikalu. Tam vari izmantot dažādus resursus, piemēram, būvēt internetveikalu Shopify vai Mozello platformā vai izmantot WooCommerce vai Magento Open Source bāzi sava internetveikala izveidei u.c.
Lai to paveiktu efektīvi, sāc ar atslēgvārdu izpēti – iekļaujot savam produktam vai pakalpojumam atbilstošus atslēgvārdus, kurus ikdienā informācijas meklēšanai izmanto potenciālie klienti, varēsi izmantot Google u.c. meklētājprogrammu sniegtās iespējas un ierindoties pozīcijās meklētāja rezultātos, esot pamanāms mērķauditorijas vidū.
#4 Iepirkšanās sistēmas izstrāde
Lai apstrādātu tiešsaistes pārdošanas darījumus, ir nepieciešamas trīs būtiskas lietas:
- iepirkumu grozs – produktu groza programmatūra seko tam, ko lietotājs vēlas pirkt no vietnes pirms pāriet uz pirkuma noformēšanas sadaļu. Tur tiek apkopota informācija par atlasītajiem produktiem, cenu, daudzumu, nosaukumiem u.c. galvenajiem parametriem;
- drošs serveris – tas palīdz nodrošināt aizsardzību pret personiskās informācijas nozaudēšanu vai pārveidošanu. Secure Socket Layer (SSL) ir visbiežāk izmantotā tehnoloģija drošiem tiešsaistes darījumiem. SSL šifrē (kodē) visus datus starp veikala serveri un klienta datoru. Tādējādi trešajām pusēm ir ļoti grūti atšifrēt jebkādu apmainīto informāciju, piemēram, kredītkaršu numurus;
- maksājumu apstrāde – no datu apstrādes un aizsardzības viedokļa šis ir viens no būtiskākajiem aspektiem. Tev nepieciešams izvēlēties metodi, kā klients var apmaksāt pirkumu. Pastāv dažādi varianti, piemēram, trešās puses maksājumu apstrāde (piemēram, PayPal), elektroniskā rēķinu apmaksa, manuāla maksājumu apstrāde u.c.
#5 Produktu/pakalpojumu aprakstu izstrāde, iekļaujot attēlus
Tā kā interneta veikala apmeklētājam nav iespējas aptaustīt, piemērīt vai kā citādi tuvāk aplūkot piedāvājumu, Tavs kā pārdevēja uzdevums ir sniegt visaptverošu un precīzu informāciju, apkopojot galvenās priekšrocības un parametrus. Esi patiess un piedāvā lietotājam korektu informāciju, lai veicinātu pozitīvu lietotāja pieredzi.
Izstrādājot aprakstus, nedrīkst aizmirst par to optimizāciju. Tekstā jāiekļauj atbilstoši atslēgvārdi, lai ar to palīdzību nonāktu auditorijas redzeslokā meklētājprogrammās. Optimizēt ir nepieciešams arī attēlus:
- jāsamazina tā izmērs, lai uzlabotu lapas veiktspēju;
- attēla failam jāpiešķir atslēgvārdos balstīts nosaukums;
- Augšupielādējot mājaslapā, jāpievieno ALT teksts jeb apraksts par attēlā redzamo.
Ja Tevi šis interesē vairāk, lasi rakstu, kā optimizēt attēlus mājaslapai!
SEO draudzīgi attēli – sagatavošana mājaslapai
Šajā rakstā rādīsim un runāsim par to, kā Tu vari sagatavot SEO draudzīgus attēlus savai mājaslapai. Bonusā bezmaksas online rīki, lai šo…
#6 Pasūtījumu apstrāde un integrācija ar citām sistēmām
Lai ērti, efektīvi un izdevīgi apstrādātu pasūtījumus, e-komercija ietver arī vietnes integrēšanu ar citām sistēmām uzņēmumā, piemēram, inventāra, pasūtījumu, piegādes vai grāmatvedības sistēmām.
#7 Reklāmas kampaņas
Auditorijas uzrunāšanai un aizsniegšanai ar e-komercijas vietnes izveidi vien būs par maz. Lai Tavs uzņēmums kļūtu pamanāms potenciālo klientu vidū, ir nepieciešams īstenot reklāmas kapmaņas, kas veicina apmeklētāju skaita un pirkuma pieaugumu e-komercijas vietnē.
Kā to paveikt? Reklāmu kampaņām vari izmantot dažādus kanālus, internetveikala popularizēšanai piemērotas būs gan Google Ads, gan reklāmas Facebook un Instagram platformās, gan cita veida reklāmu formāti.
Atceries – reklāmas kampaņai ir jābūt piesaistošai, atbilstošai aktuālākajām nozares tendencēm, liekot izcelties starp citiem konkurentiem.
#8 SEO optimizācija
Iepriekšējos punktos jau sniedzām nelielu ieskatu SEO optimizācijai kā daļai no e-komercijas vietnes.
Vai Tu vēlies, lai Tavs piedāvājums ir pamanāms Google? Gribi, lai potenciālais klients uzzina par Tavu piedāvājumu? Sapņo par nokļūšanu TOP pozīcijās meklēšanas rezultātos?
SEO optimizācija ir visa atslēga – pareizi optimizētu lapu atzinīgi novērtēs Google meklētājprogramma, ierindojot to augstākās pozīcijās meklētājā.
Ja vēlies uzzināt vairāk par to, kas ir SEO optimizācija un kāpēc tā ir būtiska, lasi zemāk pievieto rakstu!
Kas ir SEO optimizācija: vienkāršs un saprotams skaidrojums (2024)
Kas ir SEO optimizācija? SEO optimizācija ir digitālā mārketinga disciplīna un darbību kopums, ko veic mājaslapas, interneta portāla, bloga vai internetveikala īpašnieki…
#9 Analītika
E-komercijas vietnes datu analīze palīdz uzņēmumiem izprast un novērtēt klientu uzvedību, tiešsaistes iepirkšanās tendences, pārdošanas rezultātus un ROI jeb gūtos ienākumus no izdevumiem.
Analītika ir ļoti svarīga, lai analizētu un interpretētu datus, tā palīdz pieņemt labākus lēmumus, kas var vienlaikus samazināt izmaksas un palielināt pārdošanas apjomu, kā arī uzlabot vispārējo darbību.
Tam var izmantot dažādus rīkus, tostarp Google Analytics, Google Tag manager, Goole Search Console, Hotjar, SE Ranking u.c.
Kāpēc e-komercija ir būtiska?
No jaunuzņēmumiem un maziem uzņēmumiem līdz pat milzīgiem zīmoliem – ikviens var gūt labumu no savas e-komercijas vietnes, kurā pārdot savus produktus vai pakalpojumus.
Mūsdienu sabiedrībā, kas koncentrējas uz ērtībām, patērētāji vairs nevēlas doties uz lielveikaliem, lai iegādātos preces – tā vietā viņi iepērkas no mājām, padarot e-komerciju par elastīgu risinājumu gan uzņēmumiem, gan pircējiem.
Uzzini vērtīgus ieguvumus, ko sniedz e-komercija!
- Paplašinās zīmols. E-komercija ir ideāls veids, kā pacelt nākamajā līmenī savu zīmolu. Piedāvājot lieliskus produktus vai pakalpojumus 24 stundas diennaktī, uzņēmums vairs nav tikai viens veikals noteiktā adresē pilsētā – tā vietā uzņēmums tiešsaistē nodrošina piedāvājumu, palielinot to jebkurā laikā.
- Lielākas ērtības. Tiešsaistes veikals ir pieejams visu dienu, kas nozīmē, ka klienti var apmeklēt to jebkurā laikā neatkarīgi no viņu grafika. Mūsdienās cilvēkiem ne vienmēr ir laiks fiziski iepirkties, tā vietā arvien vairāk cilvēku izvēlas iepirkties tiešsaistē, lai atrastu sev vēlamās vai vajadzīgās preces, un e-komercijas vietnes izveide to viņiem ļauj efektīvi realizēt.
- Iespēja aizsniegt vairāk potenciālo klientu. Pateicoties interneta pieejamībai, miljoniem cilvēku visā pasaulē var skatīt Tavu vietni jebkurā vietā, kas nozīmē, ka tiem, kas vēlas paplašināt savu uzņēmējdarbību un sasniegt lielāku auditoriju, ir daudz vairāk iespēju to darīt. Salīdzini to cilvēku skaitu, kurus vari sasniegt, izmantojot tīmekļa vietni, ar to cilvēku skaitu, kurus vari sasniegt, izmantojot lielveikalu vai vietējā avīzē ievietotu reklāmu – tie ir pavisam citi mērogi. Nav iemesla, kāpēc Tev nevajadzētu apsvērt sava uzņēmuma pārvēršanu tiešsaistē, ja vēlies uzlabot sasniedzamību.
- Efektīva citu mārketinga rīku, kas ved potenciālo klientu līdz pirkuma veikšanai. Vietne ir viens no labākajiem mārketinga rīkiem, kas ir uzņēmumam. Ne tikai SEO optimizācijas labā prakse vietnes veidošanā vien palielina iespēju, ka uzņēmums tiks atrasts meklētājprogrammās – to sniedz arī citas mārketinga metodes, kas var darboties roku rokā ar e-komercijas vietni. Piemēram, sociālo mediju mārketings un e-pasta mārketings, kas var ietvert saites uz Tavu internetveikalu.
- Lielāka mērogojamība. Biznesam augot, ļoti iespējams, ka vēlēsies paplašināt savu produktu un pakalpojumu klāstu un mērķauditoriju, kā arī attīstīt savu biznesu atbilstoši klientu prasībām un patērētāju pieprasījumam. E-komercijas vietne sniedz iespēju attiecīgi paplašināt savu biznesu, ļaujot pievienot vairāk produktu/pakalpojumu izvēles iespēju, norēķinu iespēju u.c.
Vai meklē kādu, kurš spēj izstrādāt SEO prasībām atbilstošu e-komercijas risinājumu, kas ļaus pelnīt? Mēs esam te – sazinies ar mūsu komandu, lai uzzinātu vairāk par sadarbības iespējām!
Nobeigums
21. gadsimtā e-komercija ir neatņemama biznesa sastāvdaļa – mainoties cilvēku iepirkšanās paradumiem, arvien vairāk uzņēmumu izstrādā internetveikalus.
E-komercija ietver dažādus vietnes izstrādes pamatnoteikumus, tostarp produkta vai pakalpojuma definēšanu, internetveikala un tajā esošā satura izstrādi, iepirkšanās sistēmas izveidi, integrāciju ar citām sistēmām uzņēmumā, SEO optimizāciju, reklāmas kampaņas un vietnes analītiku.
E-komercija sniedz neatsveramu pienesumu uzņēmumam, atvieglojot mērķauditorijas aizsniegšanu, zīmola izaugsmi un potenciālo klientu piesaisti.
Biežāk uzdotie jautājumi
E-komercijai izšķir dažādus veidus, piemēram, kad uzņēmums pārdod klientiem (B2C), citiem uzņēmumiem (B2B) vai aģentūrām, piemēram, valdībai (B2G). E-komerciju var veikt arī klienti, kas pārdod uzņēmumiem (C2B), citiem klientiem (C2C) vai valsts iestādēm (C2G).
Jā, jo e-komercijas nozare nepārtraukti aug un ir viens no ienesīgākajiem biznesa veidiem, kurā sākt uzņēmējdarbību. To veicina dažādi aspekti, piemēram, tas, ka nav ierobežojumu tam, cik daudz preču vai pakalpojumu vari pārdot, izmantojot tiešsaistes e-komercijas biznesu.