SEO optimizācija interneta veikalam

Laikā, kad e-komercija ir viena no visstraujāk augošām biznesa nozarēm ar augstu konkurenci, atvērt e-veikalu un vienkārši gaidīt pircējus, ir par maz. Lai interneta veikals piesaistītu pēc iespējas lielāku skaitu pircēju, Tev ir nepieciešams labi optimizēta e-komercijas vietne. SEO interneta veikalam ir stratēģisku darbību kopums, kas spēj pacelt interneta veikalu meklētājprogrammu rezultātu augšgalā, palielināt organisko apmeklējumu un ievērojami veicināt pārdošanu.

Šajā rakstā apskatīsim galvenos SEO optimizācijas principus, kā arī īpaši interneta veikala SEO izmantojamas metodes un rīkus. Ja Tev jau ir interneta veikals, tad lasi un uzzināsi daudz noderīga!

Edgars Kebbe

Atjaunināts 07.12.2024

Kas ir SEO?

SEO (Search Engine Optimization) ir stratēģiju, paņēmienu un rīku kopums, kas tiek izmantots, lai uzlabotu vietnes redzamību meklētājprogrammās, piemēram, Google, Bing vai Yahoo. SEO mērķis ir piesaistīt organisko (neapmaksāto) apmeklējumu, optimizējot vietnes saturu, struktūru un tehniskos elementus, lai tā būtu atbilstoša meklētājprogrammu algoritmiem un lietotāju nolūkiem.

SEO ir atsevišķa digitālā mārketinga nozare, kuras nozīme arvien pieaug. Ja vēlies vairāk un padziļināti uzzināt par SEO optimizāciju, tad lasi šajā rakstā:

Kas ir SEO optimizācija: vienkāršs un saprotams skaidrojums (2025)

Kas ir SEO optimizācija? SEO optimizācija ir digitālā mārketinga disciplīna un darbību kopums, ko veic mājaslapas, interneta portāla, bloga vai internetveikala īpašnieki…

Ar ko interneta veikala SEO ir atšķirīgs?

Interneta veikala SEO ir stratēģija, kas palīdz e-veikaliem sasniegt augstākas pozīcijas meklētājprogrammu rezultātos. Labi izstrādāta un optimizēta vietne ar augstas kvalitātes saturu nodrošina labāku redzamību tādās meklētājprogrammās kā Google, kas palielinās veikala atpazīstamību un piesaistīs vairāk apmeklētāju.

Atšķirībā no SEO optimizācijas interneta vietnēm ar daudzveidīgu un apmeklētājam nozīmīgu saturu, kur svarīga atslēgas vārdu pievienošana, bloga izveide un atpakaļsaišu iegūšana, interneta veikala SEO līdzās jau nosauktajiem ietver arī daudzu citus aspektus. Tādēļ svarīgi izprast, kā darbojas meklētājprogrammas un kādus faktorus tās vērtē visaugstāk.

E-komercijas SEO trīs būtiskie aspekti: tehniskais, on-site un off-site SEO

E-komercijas SEO ietver trīs galvenās jomas: tehnisko SEO, on-site SEO un off-site SEO. Katrai no tām ir sava nozīmīga loma, lai interneta veikals kļūtu viegli atrodams meklētājprogrammās, nodrošinātu lielisku lietotāju pieredzi un konkurētu par augstākajām pozīcijām meklētājprogrammu rezultātos.

E-komercijas SEO 3 galvenie aspekti

Attēla avots: HKG Digita

Tehniskais SEO: e-komercijas vietnes optimizācijas pamats

Bieži vien ir neskaidrības par to, kā tehniskais SEO atšķiras no vispārējā e-komercijas SEO. Fundamentāli, tehniskā SEO uzdevums ir novērst šķēršļus un izlabot kļūdas, kas kavē meklētājprogrammu robotiem ātri un precīzi izprast vietnes saturu.

Tehnisko SEO var salīdzināt ar mājas tehnisko projektu – nenovēršot kļūdas projektā nav iespējams uzbūvēt skaistu un efektīvu būvi.  Tādējādi tehniskais SEO sagatavo vietni, lai tā pilnībā varētu izmantot on-site un off-site e-komercijas potenciālu.

On-site SEO: lietotāja pieredzes un satura optimizācija

On-site SEO koncentrējas uz vietnes struktūru, saturu un lietotāja pieredzi. Tā ietver atslēgvārdu stratēģisku izvietošanu, meta tagu un produktu aprakstu optimizāciju, kā arī informatīva un lietotājam noderīga satura izveidi, kas piesaista vietnei gan lietotājus, gan meklētājprogrammas.

 Padziļināti par on-site SEO vari izlasīt mūsu sagatavotajā rakstā.

Iekšējā SEO optimizācija: 17 svarīgākie optimizācijas faktori

Kas ir iekšējā jeb On-Page SEO optimizācija? Iekšējā SEO optimizācija, kā par to liecina jau pats termins, apzīmē darbības (optimizāciju), kas tiek…

Off-site SEO: autoritātes veidošana ārpus vietnes

Viena no visbiežāk nepietiekami novērtētajām e-komercijas SEO jomām ir saišu veidošana (link building). Daudzi veikalu īpašnieki pieņem, ka pilnībā pietiek ar lielisku on-site optimizāciju, un neņem vērā, ka ir būtiski veidot kvalitatīvas atpakaļsaites, lai konkurētu par populārākajiem atslēgvārdiem. 

Stratēģiski izvietotas atpakaļsaites uzlabo vietnes autoritāti un uzticamību, kas ir svarīgi, lai biznesa nišās ar augstu konkurenci gūtu augstākas pozīcijas.

Kā darbojas off-site SEO un kā tā izmantošana var palīdzēt Tavai vietnei, uzzināsi mūsu rakstā par ārējo SEO optimizāciju.

Ārējā SEO optimizācija: ceļvedis tās īstenošanai mājaslapā

Ir 3 veidu SEO optimizācijas – ārējais SEO ir viena no tām! SEO jeb Search Engine Optimization apzīmē meklētājprogrammu optimizāciju. SEO optimizācijas…

Tehniskais SEO: Kā nodrošināt veiksmīgu e-komercijas vietnes darbību?

Minējām, ka tehniskā SEO uzdevums ir panākt, lai meklētājprogrammu robotiem nebūtu tehnisku grūtību vietni atrast, apskatīt un novērtēt. Vietnes tehniskā optimizācija ir svarīgs solis, jo tiešā veidā sekmē apmeklējuma pieaugumu. Veids, kā noteikt, kādi uzlabojumi vai kļūdas nepieciešams novērst, ir veikt vietnes tehnisko SEO auditu. 

Apskatīsim galvenos vietnes elementus, ar kuru optimizēšanu nodarbojas tehniskais SEO. Pilnīgs tehniskais e-komercijas SEO audits sastāv no diviem posmiem: tīmekļa rāpuļprogrammu rīku izmantošanas, lai noteiktu veicamos uzlabojumus,  un vietnes ātruma testēšanas.

Lapas ar 404 kļūdu

404 kļūdas lapa interneta veikalam

404 koda parādīšanās nozīmē, ka serverim neizdevās piekļūt lapas saturam, jo, iespējams, lapa vairs neeksistē, un norādītā saite (URL) ir bojāta. HTTP statusa kods “404” norāda uz trūkstošu resursu – piemēram,  bloga rakstu, produktu, veikala noteikumiem, utt.

Veicot attiecīgus labojumus, visas “404” lapas tiek pārvirzītas uz lapām ar aktuālu,  atbilstošu saturu.

Pārāk daudz bojātu saišu var nelabvēlīgi ietekmēt lietotāja pieredzi un vietnes vērtējumu. Tāpēc svarīgi regulāri pārbaudīt vietni un bojātās saites salabot vai novirzīt uz atbilstošām lapām ar “200” statusa kodu, kas norāda, ka pieprasījums ir veiksmīgs un resurss ir pieejams.

URL adreses ar HTTP protokoliem

HTTP protokols

HTTPS tīmekļa vietnes, kur “s” apzīmē “secure” (drošs), ir nepieciešamas datu drošības noteikumu dēļ. Ikviena HTTP URL saite no tehniskā audita veidokļa būs kļūdaina un netiks akceptēta. Lai pārliecinātos, ka visi vietnes URL ir HTTPS, ir nepieciešams atjaunināts un drošs SSL sertifikāts.

XML lapas karte

XML lapas karte interneta veikalam

XML lapas karte palīdz meklētājprogrammām vietnē viegli orientēties un identificēt svarīgākās lapas. XML lapas kartē iekļauj tikai aktīvās lapas un lapas ar kanonisko URL, kas nosaka galveno versiju dublētām, daļēji dublētām un līdzīgām lapām

Pārskatāma vietnes struktūra

Interneta veikala lapas kartes piemērs

Lietotājam ir svarīga labi strukturēta vietne, tāpat struktūras skats atvieglo darbu meklētājprogrammu robotiem. Lai uzlabotu lapas tehnisko SEO,  jāpārdomā vietnes izvēlnes struktūra, tāpat jāpārliecinās, ka vietnes kartē visas lapas ir savstarpēji loģiski saistītas. Vietnes ar intuitīvāku struktūru parasti darbojas labāk.

Breadcrumbs labākai vietnes navigācijai

Breadcrumb navigācijas piemērs interneta veikalā

Tā ir papildus navigācija, kas visbiežāk atrodas lapas augšpusē un norāda, kur lietotājs atrodas vietnē. Breadcrumbs palīdz orientēties vietnē gan lietotājiem, gan meklētājprogrammām izprast vietnes lapu hierarhiju.

Mobilām ierīcēm pielāgota vietne

Tā kā Google tagad izmanto vietnes mobilās versijas rādītājus (mobile-first indexing) par pamatu vietnes reitingu noteikšanai, tad ir būtiski nodrošināt, ka e-komercijas vietne darbojas optimāli visās ierīcēs, īpaši mobilajās.

Vietnes karte HTML formātā

HTML lapas karte interneta veikalam

HTML vietnes karte sniedz pārskatu par vietnes struktūru, norādot, kuras lapas ir galvenās un kā tās ir savstarpēji saistītas. Daži vecāki pārlūki var nespēt pareizi apstrādāt XML vietnes kartes, savukārt HTML vietnes kartes ir universāli pieejamas un viegli interpretējamas.

Robots.txt faila pārvaldība

Robots.txt faila piemērs no interneta veikala

Robots.txt ir teksta fails, ko vietnes administrators izmanto, lai kontrolētu, kuras lapas meklētājprogrammu robotiem ir pieejamas skenēšanai un indeksēšanai. Šis fails darbojas kā norādījumu kopums, kas informē meklētājprogrammas, kuras vietnes sadaļas tās drīkst vai nedrīkst apmeklēt.

  • Disallow direktīvas: Robots.txt failā izmanto Disallow: norādījumus, lai bloķētu zemas vērtības lapas un parametru URL. Tas skaidri norāda meklētājprogrammām, ka šīs lapas nav jāskanē;
  • Profesionāļu padoms:  Pārliecinies, ka Robots.txt fails nebloķē lappušu navigāciju (pagination) un ka meklētājprogrammas var piekļūt visam vietnes saturam, tostarp produktu un kategoriju lapām. Nepareiza konfigurācija var ierobežot indeksāciju un kaitēt SEO;
  • Profesionāļu padoms: Pārliecinies, ka lapas, kuras ir bloķētas ar Robots.txt failu, nav papildus marķētas ar meta robots tagiem. Bloķētās lapas meklētājprogrammas neskannē, tādēļ tās nevar nolasīt meta robots tagus. Šāda dubulta pieeja var radīt kļūdas un samazināt SEO efektivitāti. Tā vietā izvēlieties tikai vienu pieeju, kas atbilst mājaslapas stratēģijai.

Tādējādi iespējams bloķēt lapas, kas nav domātas apskatei, un padarīt pieejamas produktu un kategoriju lapas, kuru apmeklējums ir svarīgs. 

Pareiza Robots.txt faila pārvaldība ir būtiska, lai optimizētu e-komercijas vietnes indeksāciju un nodrošinātu, ka meklētājprogrammas fokusējas uz lapām, kas nodrošina apmeklējumu un veicina pārdošanu.

Index bloat un SEO draudzīgu filtru izmantošana

Index bloat piemērs no interneta veikala

Meklētājprogrammas katrā vietnē apmeklē un indeksē noteiktu skaitu lapu. Ja šis resurss tiek iztērēts zemas vērtības lapām, svarīgākas lapas (produktu un kategoriju lapas) var netikt pienācīgi skenētas vai indeksētas. SEO draudzīgu filtru izmantošana nodrošina, ka lietotāji var izmantot filtrus, bet nevajadzīgi URL netiek indeksēti vai nerada dublētu saturu. 

  • Katras kategorijas un apakškategorijas galvenajai lapai pievieno kanonisko tagu rel=”canonical” pašai uz sevi (pašreferencējošais kanoniskais tags), tādējādi meklētājprogrammām norādot, ka šī lapa ir kanoniskā (prioritārā) versija, kas jāindeksē nevis kāda filtra URL;
  • Papildus iespējams pievienot meta robots “noindex, nofollow” tagu filtrācijas saitēm, lai nodrošinātu, ka meklētājprogrammas tās neindeksē. Lai gan šis risinājums neuzlabo crawl budget situāciju, jo filtrācijas lapas tiks skenētas un meta robots tags tiks nolasīts tikai pēc tam, tas tomēr novērš šo lapu parādīšanos SERP rezultātos. Šis risinājums palīdz samazināt dublēta satura redzamību un uzturēt SERP tīrību;
  • Ja filtru URL nav optimizēti SEO draudzīgā veidā (piemēram, tajos izmantoti ?parametri, nevis atslēgvārdi), tad kanoniskajiem tagiem šajās lapās nevajadzētu norādīt pašas uz sevi (pašreferencējošie kanoniskie tagi). Tā vietā būtu jānorāda uz attiecīgās kategorijas vai apakškategorijas galveno lapu, lai novērstu dublētā satura problēmas un uzlabotu SEO efektivitāti.

Novēršot index bloat, uzlabojas svarīgāko lapu redzamība, tiek nodrošināta crawl budget efektīva izmantošana,  kā arī, veicot tehniskos uzlabojumus, tiek samazināts dublētā satura apjoms. 

Tas ir būtisks solis, lai e-komercijas vietne būtu efektīva, viegli pārvaldāma un labi indeksēta meklētājprogrammās.

Bāreņlapas (Orphan Pages) un iekšējās saites

Lapām, kuras nav savienotas ar citām vietnes lapām, ir ierobežotas iespējas tikt indeksētām, tādēļ svarīgi bāreņlapas identificēt un pievienot tām iekšējās saites. Iekšējās saites palīdz gan meklētājprogrammām, gan lietotājiem atrast būtiskās lapas. Izmantojot SEO draudzīgu enkura tekstu, ieteikums savienot kategoriju lapas ar produktiem un saistīto saturu.

Attēlu optimizācija

Optimizēti attēli samazina to ielādes laiku, uzlabo vietnes ātrumu un uzlabo redzamību attēlu meklēšanā. Veicot attēlu optimizāciju, pievieno precīzu Alt tekstu.

Kā attēlu optimizāciju veikt praktiski, lasi šeit:

SEO draudzīgi attēli – sagatavošana mājaslapai

Šajā rakstā rādīsim un runāsim par to, kā Tu vari sagatavot SEO draudzīgus attēlus savai mājaslapai. Bonusā bezmaksas online rīki, lai šo…

Vietnes ātruma tests: Kāpēc tas ir svarīgi?

Vietnes ātruma tests

Attēla avots: hubspot.com

Vietnes ātrums ir viens no kritiskākajiem SEO un lietotāja pieredzes rādītājiem. Lēni ielādējošas lapas var ne tikai samazināt meklēšanas pozīcijas, bet arī palielināt atteikšanās rādītāju, jo lietotāji mēdz pamest vietni, ja tā ielādējas ilgāk par dažām sekundēm.

Kā visi iepriekšējie uzlabojumi ietekmē vietnes ātrumu?

  1. Tehniskā  SEO optimizācija:
  • Mazāks index bloat un nevajadzīgu lapu bloķēšana samazina servera slodzi un uzlabo vietnes ātrumu;
  • Robots.txt un XML vietnes karšu optimizācija palīdz meklētājprogrammām efektīvāk skenēt vietni, taupot crawling resursus.
  1. Strukturētie dati un mobilā optimizācija:
  • Atbilstoša datu marķēšana un responsīvs dizains nodrošina, ka vietne ielādējas optimāli neatkarīgi no lietotāja ierīces.
  1. Iekšējās saišu struktūras un kanonisko tagu izmantošana:
  • Loģiska struktūra un dublētā satura samazināšana novērš nevajadzīgu resursu izšķērdēšanu, tādējādi padarot vietnes darbību efektīvāku.
  1. Attēlu un satura optimizācija:
  • Izmantojot optimālus attēlu izmērus, tiek samazināts lapas kopējais lielums, kas uzlabo ielādes ātrumu.

Google un citas meklētājprogrammas augstāk novērtē  ātri ielādējošas vietnes, īpaši mobilajām ierīcēm. Vietnes ātrumu iespējams pārbaudīt ar bezmaksas rīkiem: Google PageSpeed Insights sniedz ieteikumus par vietnes ātruma uzlabojumiem gan mobilajām ierīcēm, gan datoriem;

Gtmetrix Detalizēti analizē lapas ielādes ātrumu un norāda uz konkrētām veiktspējas problēmām; Pingdom Website Speed Test ļauj pārbaudīt vietnes ātrumu no dažādām pasaules lokācijām.

Kā redzam, tad visi interneta veikala SEO tehniskie un saturiskie uzlabojumi, ne tikai uzlabo vietnes redzamību meklētājprogrammās, bet arī tieši ietekmē vietnes ātrumu.

On-Site un Off-Site SEO: Kā attīstīt vietnes potenciālu?

Interneta veikala izaugsme pēc SEO optimizācijas

Pēc tehniskā SEO veikšanas, kas ir ikvienas e-komercijas vietnes stingrs pamats, ir laiks pievērsties on-site un off-site SEO, kas pilnveido e-komercijas vietnes veiktspēju un nodrošina redzamību meklētājprogrammās. Šīs stratēģijas darbojas kā divi spārni, kas palīdz vietnei pacelties augstāk SERP (meklētājprogrammu rezultātu lapās).

On-site SEO – optimizācija vietnes ietvaros

On-site SEO raksturo sekojošas darbības un metodes:

  • Atslēgvārdu stratēģija, kas ietver piemērotu atslēgvārdu izpēti, kas atbilst mērķauditorijas meklēšanas nodomam, un šo atslēgvārdu integrēšana lapu virsrakstos, meta aprakstos, produktu aprakstos un attēlu alt tekstos;
  • Produktu lapu optimizācija ar detalizētiem produktu aprakstiem, izmantojot atslēgvārdus; bieži uzdoto jautājumu un atsauksmju publicēšana, lai palielinātu uzticamību un papildinātu lapu ar noderīgu saturu;
  • Satura stratēģija, publicējot informatīvus un vērtīgus rakstus par tēmām, kas interesē konkrēto auditoriju, piemēram, produktu ceļvežus un izmantošanas ieteikumus;
  • Lietotāja pieredzes uzlabošana, nodrošinot ātru produktu atrašanu ar 2-3 klikšķiem un ērtu check-out procesu;
  • Iekšējo saišu stratēģija, izveidojiet savienojumus starp kategoriju un produktu lapām, lai palielinātu vietnes struktūras iekšējo loģiku un autoritāti.

Off-site SEO – autoritātes veidošanai ārpus vietnes

Off-site SEO galvenais mērķis ir veidot uzticamību un autoritāti, izmantojot dažādas stratēģijas ārpus vietnes.

  • Kvalitatīvu saišu veidošana no autoritatīvām vietnēm, nozares blogiem, interneta portāliem vai partneru lapām;
  • Sociālo mediju izmantošana, lai sekmētu blogu rakstu, īpašo piedāvājumu un cita informatīvā satura izplatību sociālajos tīklos, tādējādi piesaistot lielāku apmeklējumu.

Strādājot ar on-site un off-site optimizāciju vienlaicīgi, iespējams sasniegt stabilu organiskā apmeklējuma pieaugumu un palielināt pārdošanas apjomus, tomēr jāņem vērā, ka tikai konsekventa abu stratēģiju ieviešana ilgtermiņā nodrošinās maksimālu efektivitāti.

Kopsavilkums

Interneta veikala SEO optimizācija ir komplicēts process, kas palīdz e-komercijas vietnei sasniegt augstākas pozīcijas meklētājprogrammās, piesaistīt vairāk klientu un palielināt pārdošanas apjomus.

Sākot ar tehnisko SEO, kas nodrošina, ka vietne ir tehniski nevainojama, tam sekojošu on-site SEO, kas koncentrējas uz kvalitatīva satura izveidi, produktu lapu optimizāciju un lietotāju pieredzes uzlabošanu. Visbeidzot, off-site SEO, kas palīdz veidot vietnes autoritāti, izmantojot saites ar citiem digitāliem resursiem, sociālos medijus un pozitīvas  lietotāju atsauksmes.

Zinot, kā izmantot šīs stratēģijas un metodes praksē, Tu ne tikai uzlabosi vietnes redzamību meklētājprogrammās, bet arī nodrošināsi patīkamu iepirkšanos vietnes apmeklētājiem, kas gribēs atgriezties un veikt atkārtotus pirkumus, tādējādi nodrošinot ilgtermiņa izaugsmi un panākumus.

<h3>Paldies, esam saņēmuši Tavu vēstuli!</h3>
<p>Jau tuvākajā laikā ar Tevi sazināsies mūsu speciālists, lai vienotos par ērtu laiku sarunai.</p>

Saistītie raksti

Digitālās komunikācijas plāns: prakstisks izveides ceļvedis no idejas līdz īstenošanai

07.06.2024

Nav šaubu, ka šobrīd lielākā daļa komunikācijas notiek digitālā vidē. Tradicionālos medijus aizstāj vai veiksmīgi papildina sociālie mediji, ikdienā sev noderīgo saturu…

Lasīt rakstu

No durvīm līdz ekrāniem: kā tiešā pārdošana transformējas digitālajā laikmetā

25.08.2024

Tiešās pārdošanas tradicionālais modelis Tiešā tirdzniecība aizsākās 19. gadsimtā, kad ceļojošie pārdevēji sāka piedāvāt preces tieši cilvēku mājās. Šī mdetode plaši izplatījās…

Lasīt rakstu

Kas ir e-komercija un kāpēc tā nepieciešama uzņēmumam?

09.02.2023

Kas ir e-komercija jeb elektroniskā komercija? E-komercija, kas pazīstama arī kā elektroniskā komercija vai interneta komercija, attiecas uz preču vai pakalpojumu pirkšanu…

Lasīt rakstu